تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

رسانه آمریکایی نوشته ایالات متحده برخلاف مخالفت ظاهری با حمله اسرائیل در رفح اما در پشت‌پرده به‌دنبال توقف آن نیست بلکه در حال سروشکل‌دادن به حمله است. به گزارش ایسنا، در دو روز نشست و مذاکره میان «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل با مقام‌های ارشد آمریکایی در کاخ سفید و پنتاگون درباره عملیات برنامه‌ریزی‌شده در ... وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش, مصر

مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشت «پروپاگانداهای آمریکایی با این ادعا که حمله تروریستی جمعه مسکو توسط داعش انجام شده، خودشان را به تله انداخته‌اند. همین‌طور مشخص است که چرا آن‌ها این کار را انجام می‌دهند. مشخص است؛ چون آنها راه دیگری ندارند». به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید شواهد مستقیم و ... مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

ادامه

آمریکا, افغانستان, اوکراین, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق اروپا, عراق, غرب, مقاله

در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

در گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل که قرار است امروز به شورای حقوق بشر ارائه شود، تأکید شده است که دلایل منطقی زیادی برای اثبات نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه وجود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در سرزمین‌های ... در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

ادامه

آمریکا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

ژنرال اسرائیلی: ارتش می‌داند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در رفح نخواهد شد

یک ژنرال اسرائیلی بر عدم ورود ارتش این رزیم به رفح بدون موافقت آمریکا تاکید کرد. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، یک ژنرال اسرائیلی امروز یکشنبه، تاکید کرد که مقام های ارتش اسرائیل می‌دانند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در شهر رفح در جنوب نوار غزه نخواهند شد. رادیو اسرائیل صبح امروز به ... ژنرال اسرائیلی: ارتش می‌داند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در رفح نخواهد شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, گزارش

نشست پمپئو و اعراب با هدف پایه‌ریزی ائتلاف راهبردی خاورمیانه

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا فردا جمعه، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، میزبان وزیران شورای همکاری خلیج فارس به همراه مصر و اردن است تا تشکیل ائتلاف راهبردی خاورمیانه (مسا) را پایه گذاری کند.

 

به گزارش روز پنجشنبه روزنامه اماراتی نشنال، «تیم لندرکینگ» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با اعلام این خبر گفت: ایده برگزاری این نشست، از اجلاس ریاض در سال ۲۰۱۷ نشات می گیرد که در جریان آن کشورهای عضو توافق کردند، آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس هر سال جلساتی را برگزار کنند.

 

ائتلاف مسا بر پایه یک توافق امنیتی، اقتصادی و سیاسی شکل می گیرد و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به همراه آمریکا، مصر و اردن را به رعایت اصولی، ملزم و متعهد می کند.

 

لندرکینگ سه هفته گذشته را در حال انجام دیپلماسی رفت و برگشت در سراسر خلیج فارس بود تا زمینه های برگزاری اجلاسی به میزبانی آمریکا در ماه ژانویه (دی ماه ۱۳۹۸) برای تشکیل ائتلاف راهبری خاورمیانه (مسا) یا تشکیلاتی شبیه ناتوی عربی را فراهم کند.

 

وی گفت که علاوه بر شش عضو شورای همکاری خلیج فارس (عربستان، امارات، کویت، بحرین، قطر و عمان)، آمریکا به همراه مصر و اردن نیز از اعضای ائتلاف مسا خواهند بود.

 

وی با اشاره به نام ایران، مقابله با تهدیدهای موجود در خلیج فارس همچون حملات سایبری، حمله به زیرساخت ها و هماهنگی در زمینه مدیریت جنگ های مختلف را از اهداف تشکیل این ائتلاف برشمرد.

 

این مقام آمریکایی ادعا کرد که ایران، تهدید شماره یک در فهرست تشکیلات مسا است. وی همچنین گفت که این ائتلاف به هر میزان از تمهیدات هماهنگ کننده برخوردار باشد، به همان میزان تاثیرگذاری در برقراری ثبات بیشتر در منطقه افزایش می یابد.
مقام ارشد آمریکایی با تاکید بر اینکه واشنگتن، عضوی از این ائتلاف خواهد بود، یادآور شد که آمریکا مایل است در اجلاس ماه ژانویه توافقی در مورد طرح کلی تشکیل ائتلاف مسا حاصل شود.

 

وی در عین حال گفت که این مذاکرات، در مراحل اولیه قرار دارد و در صورت لزوم، تغییراتی در زمان برگزاری اجلاس برای دستیابی به نتایج بهتر، اعمال خواهد شد.

 

لندرکینگ با اشاره به مساله قطر در شورای همکاری خلیج فارس، بحران این کشور را به رغم درخواست های آمریکا برای حل و فصل آن، پابرجا خواند و گفت که هرچند در کوتاه مدت، این بحران مشکلی برای مسا ایجاد نمی کند، اما در دراز مدت، موضوع فرق می کند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحران یمن پرداخت و اینگونه ادعا کرد: ایران به حوثی ها (نیروهای انصارالله) برای حمله به عربستان و امارات کمک می رساند و آنها را به انجام این کار تحریک می کند.

 

وی با غیرقابل قبول خواندن این مساله برای آمریکا، افزود: عربستان و امارات، متحدان کلیدی آمریکا هستند و حفظ تمامیت ارضی این کشورها طی دهه ها سنگ بنای سیاستگذاری ما در خلیج فارس بوده است.

 

این مقام آمریکایی مدعی شد که نقش ایران در یمن، تقویت نهادهای دولتی نیست، بلکه طولانی تر کردن جنگ است و تهران برای انجام این کار با هزینه های پایین، راه های بسیاری در اختیار دارد.

 

وی در مورد تقویت حضور نیروی دریایی آمریکا در نزدیکی تنگه باب المندب و رهگیری محموله های تسلیحاتی، گفت: اینها مواردی است که آنها را مورد توجه قرار خواهیم داد و بر نمایش قدرت تسلیحاتی متکی خواهیم شد تا به اطلاعات دست اولی از اقدامات ایرانی ها دست یابیم.

 

مقام مزبور در ادامه سخنان خود گزارش روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر تصمیم آمریکا برای خارج کردن سیستم های دفاع موشکی خود از کویت، بحرین و اردن به منظور مقابله با تهدیدهای چین و روسیه در مناطق دیگر را رد کرد و گفت: این امر، عقب نشینی از تعهدات نیست، بلکه ممکن است تغییر منابع باشد.

 

وی در عین حال هشدار داد که آمریکا روابط روسیه و چین با شورای همکاری خلیج فارس را به دقت زیر نظر دارد. این مقام همچنین گفت که تمهیدات چین برای افزایش پایگاه های نظامی اش، هماهنگ با مناسبات راهبردی آمریکا – شورای همکاری خلیج فارس نیست.

 

وی افزود: تعاملات با خلیج فارس و مذاکرات راهبردی مان با هدف اطمینان از این مساله است که روابط با خلیج فارس، در اولویت قرار دارد و امیدواریم که شورای همکاری تقدم رابطه با آمریکا را قبل از ورود به توافق های مشکل ساز با کشورهای دیگر، مورد توجه قرار دهد.

ایرنا

جنبش عدم تعهد از برجام حمایت کرد

جنبش عدم تعهد در واکنش به ریاست روز سه شنبه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا بر نشست شورای امنیت سازمان ملل که تلاش کرده بود از آن تریبون، خروج غیر قانونی دولت خود از برجام را توجیه کند، بار دیگر حمایت قاطع اعضای این جنبش از برجام را اعلام کرد.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر

کوربین: درصورت پیروزی در انتخابات، کشور فلسطین را به‌رسمیت می‌شناسیم

به گزارش راشاتودی، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس که در حال سخنرانی در شهر لیورپول است اعلام کرد که در صورت پیروزی حزب کارگر در انتخابات عمومی، و تشکیل دولت از سوی آن اقدام به شناسایی کشور مستقل فلسطین می‌کند.

ادامه

اسراییل, انگلستان, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

جان بولتون؛ دولت آمریکا اقداماتی را برای هدف قرار دادن قاسم سلیمانی کلید زده است

مشاور امنیت ملی ترامپ مدعی شد که دولت ترامپ اقداماتی را برای هدف قرار دادن قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران انجام داده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, خبر, سوریه, سیاسی

تاکید رهبران مصر و اردن بر راهکار دو کشوری به عنوان تنها راه تحقق صلح عادلانه در منطقه

پادشاه اردن و رئیس جمهوری مصر در دیدارشان در نیویورک تاکید کردند، راهکار تشکیل دو کشوری تنها راه تحقق صلح عادلانه و همیشگی برای فلسطین و اسرائیل است.

ادامه

اردن, اسراییل, جهان, خبر, سوریه, فلسطین, لیبی, مصر, یمن