واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی مدعی شد که ممکن است رابرت مالی برخی اسناد محرمانه آمریکا را به ایران تحویل داده باشد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی که روز گذشته (چهارشنبه) منتشر شد ادعا کرد که اسناد و مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد رابرت مالی، نماینده ویژه ... واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, ایران, جهان, گزارش, مذاکرات اتمی

پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که انگلیس و آمریکا در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی رویکرد دوگانه دارند. به گزارش خبرگزاری فارس، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته (جمعه) در کنفرانس خبری خود به رویکرد دوگانه غرب به خصوص آمریکا و انگلیس در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم ایران واکنش نشان ... پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, آکوس, آمریکا, استرالیا, اقیانوسیه, انگلستان, ایران, ایرلند, تحلیل, جهان, چین, خبر, صلح, مذاکرات اتمی

تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

شواهد حکایت از آن دارد که درهفتۀ اخیر، سرانجام فلسفه‌بافی‌های پوچ و تبلیغات پُرسروصدای حکومتی در مورد “سیاست‌های خارجی جدید” یا “گردش به شرق”، که قرار بود ایران را در مسیر تحولات مهم داخلی و خارجی قرار دهد، کنار گذاشته شده است. در عوض، نوعی “نرمش قهرمانانه” در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، با اجازۀ ... تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

ادامه

آمریکا, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, خصوصی‌سازی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, عربستان سعودی, مارکسیسم, مذاکرات اتمی, مقاله, نئولیبرالیسم, ناتو

واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران اعلام کرد که در حال گفت‌وگو با تهران درباره نتایج تحقیقات اخیر بازرسان این نهاد است. به گزارش ایلنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران ... واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, ایران, جهان, خبر, مذاکرات اتمی

بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با العربیه امکان اقدام نظامی آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را رد نکرد و گفت “همه گزینه‌ها روی میز است”. آنتونی بلینکن، این مصاحبه را روز یکشنبه ۹ بهمن و در جریان سفر خود به خاورمیانه انجام داد. ♦️سایت اشپیگل در گزارشی درباره این مصاحبه نوشته ... بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

ادامه

آمریکا, اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, مذاکرات اتمی

نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا و سیگنال برجامی به آمریکا

نشست وزرای امور خارجه ۲۷ کشور اروپایی صبح امروز (دوشنبه) در بروکسل پایتخت بلژیک با هدف بررسی آخرین تحولات بین‌المللی از جمله برجام و احتمال بازگشت آمریکا به این توافق آغاز به کار کرد.

 

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه برگزاری نشست امروز به خبرنگاران گفت: تماس دیپلماتیک مهمی با تمام طرف‌ها از جمله ایالات متحده در جریان است تا ببینیم اگر بشود آمریکا به توافق هسته‌ای ایران بازگردد. وی با اشاره به اینکه دولت سابق آمریکا از این توافق خارج شد خاطر نشان کرد که بازگشت دولت جو بایدن به برجام، راهی است که ایران به اجرای کامل تعهداتش در این توافق بازگردد.

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یادآور شد که در جریان نشست امروز وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا، قرار است آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز شرکت کند. پیشتر سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرده بود که حضور بلینکن به صورت مجازی صورت خواهد گرفت.

 

بلینکن هفته گذشته در چارچوب نشست چهارجانبه با کشورهای اروپایی عضو برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) دیدار کرد تا پیرامون آخرین وضعیت این توافق گفت‌وگو و گام‌های ایران برای کاهش تعهداتش در این توافق رایزنی کنند. آن‌ها در پایان این جلسه با صدور بیانیه‌ای مشترک برجام را دستاورد کلیدی دیپلماسی چند جانبه گرایی خوانده و بر حفظ و تقویت آن تاکید کردند.

 

در ادامه بیانیه یادشده می‌خوانیم که وزرای امور خارجه تروئیکای اروپایی و آمریکا درباره بازگشت کامل ایران به برجام به عنوان یکی از اهداف مشترک گفت‌وگو کرده و در این زمینه «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفته است که اگر ایران به اجرای تعهداتش در این توافق بازگردد، آمریکا نیز اقدام مشابهی را صورت خواهد داد و آمادگی دارد تا در این جهت با ایران تعامل کند.

 

این درحالیست که آمریکا با خروج از برجام ناقض این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد شناخته می‌شود. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که در صورت بازگشت امریکا و کشورهای عضو به انجام تعهدات برجامی و لغو تحریم‌ها، به تعهداتش در برجام بازخواهد گشت.

 

در همین پیوند، سرپرست نمایندگی آمریکا در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد به طور رسمی ادعای گذشته کشورش مبنی بر اعمال تحریم‌های شورا علیه ایران را پس گرفت. ریچارد میلز پنجشنبه شب با ارسال نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار کنار گذاشتن نامه ۳۰ و ۳۱ مرداد و ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹ آمریکا شد.

 

این دیپلمات آمریکایی همچنین در نامه‌ای دیگر اطلاع داد که محدودیت اعمال شده علیه دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران که به تردد در سه مایل محدود شده بودند، برداشته شده و به روال سابق بازگشته است. این موضوع، شامل همه دیپلمات‌هایی می‌شود که در حال حاضر در نیویورک به سر می‌برند و همچنین در آینده خواهند آمد.

آژانس و ایران به توافق سه ماهه برای بازرسی‌های ضرور دست یافتند

رافائل گروسی نتایج سفر یک روزه به تهران را “معقول” ارزیابی کرد و از دستیابی به یک توافق موقت سخن گفت. او در بازگشت به وین اعلام کرد، راستی آزمایی‌های فنی تا سه ماه دیگر ادامه خواهند یافت اما دامنه دسترسی‌ها کم‌تر می‌شود.

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, امریکا, ایران, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, مذاکرات اتمی

ساندی تایمز: رفع تحریم‌های ایران در راه است

هفته‌نامه ساندی تایمز روز یکشنبه در گزارشی نوشت که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد تا با آسان کردن تحریم‌ها، برجام را احیا و به مسیر اصلی برگرداند.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, تحریم, جهان, عربستان سعودی, مذاکرات اتمی

نباید هزینه مسئولیت مذاکره نکردن به دوش ایران بیفتد/ آمریکا بدون کمک ایران نمی‌توانست افغانستان را تصرف کند

یک تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه نباید هزینه و بار مسئولیت مذاکره نکردن به دوش ایران بیفتد، تاکید کرد: آمریکا عجله و علاقه‌ای برای مذاکره و رفع تحریم‌ها ندارد. فشاری که در زمان ترامپ علیه ایران بود، هم‌اکنون نیز وجود دارد.

ادامه

امریکا, ایران, تحریم, تحلیل, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, مذاکرات اتمی

استقبال روسیه از عقب‌نشینی آمریکا از مکانیسم ماشه

سخنگوی کاخ کرملین با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا مانع اجرای توافق هسته‌ای ایران بود، از تصمیم آمریکا برای عقب‌نشینی از مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استقبال کرد.

ادامه

امریکا, ایران, تحریم, جهان, روسیه, سازمان ملل, مذاکرات اتمی