نشست سران شورای همکاری خلیج فارس با امضا بیانیه‌ای درباره توافق آشتی میان قطر و کشورهای این شورا به‌کار خود پایان داد

نشست سران شورای همکاری خلیج فارس روز سه‌شنبه در عربستان آغاز شد و سران شورا “بیانیه العلا” را که شامل توافق آشتی میان قطر و کشورهای این شورا است، امضا کردند.

 

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس امروز در شهر العلا عربستان با حضور تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و مقامات برخی کشورهای این شورا آغاز شد.

 

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در آغاز این نشست گفت: از جامعه جهانی می‌خواهیم برای توقف برنامه موشک‌های بالستیک که صلح در منطقه را تهدید می‌کند، تلاش کنند.

 

وی گفت: ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان دستور داده که نشست را به نام سلطان قابوس، پادشاه سابق عمان و صباح الاحمد الصباح، امیر سابق کویت نامگذاری کنیم.

 

وی بر لزوم تقویت همکاری میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تأکید و از تلاش‌های کویت و آمریکا برای پایان دادن به اختلافات میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس قدردانی کرد.

 

محمد بن سلمان گفت: توافق العلا بر همبستگی و ثبات عربی و اسلامی و تقویت پیوند دوستی و برادری میان کشورها و مردم جهان عربی تأکید دارد.

 

سران شورای همکاری خلیج فارس “بیانیه العلا” را که شامل توافق آشتی میان قطر و کشورهای این شورا است، امضا کردند.

 

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرد که سران شورا بیانیه پایانی نشست و بیانیه العلا را امضا کردند و جلسه نخست نشست به پایان رسید.

 

همچنین نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت در این نشست تأکید کرد: ما به همگان این دستاورد تاریخی در نشست العلا را تبریک می‌گوییم و برای حمایت از همکاری و فعالیت مشترک میان کشورهای شورا تلاش می‌کنیم.نامگذاری بیانیه نشست شورای همکاری به “توافق همبستگی” نشان دهنده تلاش و تمایل ما برای اتحاد و همبستگی میان امت عربی است.

 

امیر کویت همچنین نقش رهبری مصر و حمایت این کشور از مسائل منطقه را ستود.

 

در این نشست پادشاه عربستان، پادشاه عمان، پادشاه بحرین و رئیس‌جمهور مصر حضور نداشتند.

 

این نشست درحالی برگزار می‌شود که دوشنبه منابع از آشتی ریاض و دوحه و بازگشایی مرزهای بین دو کشور خبر دادند.

 

از سال ۲۰۱۷ عربستان، مصر، بحرین و امارات روابط خود را با قطر قطع و این کشور را تحریم کردند. این کشورها قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده بودند.