تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

یک منبع کارگری در شهرداری دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: گروهی از کارگران قرارداد حجمی شهرداری دزفول در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، اعتراض صنفی برگزار کردند. به ادعای این کارگر؛ پرداخت مطالبات سنواتی، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، به روز شدن حقوق‌ها و تامین امنیت شغلی مجموعه این مطالبات است. وی ... تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشستِ رایزنی سالیانه فدراسیونِ جهانی سندیکاهایِ کارگری و تشکل‌هایِ پیوسته آن

نشست فدراسیونِ جهانی سندیکاهایِ کارگری و تشکل‌هایِ پیوسته آن در هندوستان با صدور “قطعنامه کلکته” به اتفاق آراء، پایان یافت.

 

روز ۱۸ مهر ۱۳۹۶، نشستِ دو روزه فدراسیونِ جهانی سندیکاهایِ کارگری (دابلیو- اف- تی- یو) و تشکل پیوسته آن، اتحادیه‌هایِ کارگری جهانی (تی- یو- آی‌ها)، با موفقیتِ تمام در کلکتۀ هندوستان پایان یافت. در حین گردهمایی، نمایندگان از تمام بخش‌ها در مورد وضعیت و شرایطی که کارگران آن بخش‌ها با آن روبرو هستند، و چگونگی سازمان‌دهی جنبشِ سندیکایی جهانی جهتِ ضد-حمله برایِ بهبود شرایطِ کارگران و منافعِ آنها، گفتگو کردند.

 

نشستِ فدراسیونِ جهانی سندیکاهایِ کارگری و تشکل‌هایِ پیوسته آن (دابلیو- اف- تی- یو و تی- یو- آی‌ها)، با اتخاذِ “قطعنامه کلکته” به اتفاقِ آراء، پایان یافت.

 

قطعنامه کلکته (هندوستان)

 

نشستِ رایزنی سالیانه فدراسیونِ جهانی سندیکاهایِ کارگری و تشکل‌هایِ پیوسته آن (دابلیو- اف- تی- یو و تی- یو- آی‌ها)، یک سال بعد از هفدهمینِ گنگرۀ جهانی اتحادیه‌هایِ کارگریِ در دوربانِ آفریقایِ جهانی و حدود پنج ماه بعد از نشستِ شورایِ ریاست فدراسیونِ جهانی سندیکاهایِ کارگری در هاوانایِ کوبا، برگزار شد. این نشست در شرایطی برگزار شد که بحران درونی نظامِ سرمایه‌داری تعمیق می‌شود و طبقۀ سرمایه‌داری تلاش دارد که منافعِ خود را حفظ کرده و با انتقالِ بارِ بحران به طبقۀ کارگر و دیگر بخش‌هایِ زحمتکشان و خلق‌ها، سودهایِ خود را افزایش دهد. تمام دست‌آوردها، حقوق و منافعی که طبقۀ کارگر با مبارزۀ سخت خود بدست آورده است، تحتِ حمله قرار دارند.

 

مبارزه علیه این یورش باید در سطح ملی و بین‌المللی به پیش برده شود. اتحادیه‌هایِ کارگری جهانی (تی – یو آی‌ها) وظیفه بزرگی در رهبری این مبارزه به‌عهده دارند. با هدایت و حمایتِ فدراسیونِ جهانی سندیکاهایِ کارگری، آنها باید جنبش‌هایِ بخشیِ بخش‌های مربوطۀ خود را در سطح جهانی توسعه داده، و تقویت و همآهنگ کنند.

 

خط مشی و دیدگاه فدراسیون جهانی سندیکاهایِ کارگری و توافق نظرِ هفدهمین گنگرۀ فدراسیونِ جهانی سندیکاهایِ کارگری در موردِ شرایط جهان و نقش جنبش سندیکایی با ماهیتِ طبقاتی، به طبقۀ کارگر در سطحِ توده‌ای در بخش‌هایِ مربوطۀ خودمان باید منتقل شود.

 

اتحادیه‌هایِ کارگری جهانی (تی- یو- آی‌ها) بدنه‌های عمده‌ای از جنبشِ سندیکایی با ماهیتِ طبقاتی را تشکیل می‌دهند. آن‌ها وظیفه اساسی در دفاع از حقوق کارگران در بخش‌هایِ مربوطۀ خود را، که شامل حقوقِ سندیکایی و پیوندِ محلِ کار با فدراسیونِ جهانی سندیکاهایِ کارگری می‌شود، به‌عهده دارند.

 

اصلِ پایه‌ای فعالیت که توسطِ فدراسیونِ جهانی سندیکاهایِ کارگری اعلام شده است؛ “فعالیتِ شفاف و دمکراتیک”، باید به‌موقع خود در عملِ تمام اتحادیه‌هایِ کارگری جهانی (تی- یو- آی‌ها) منعکس شود. بنابراین، باید به تمام کاستی‌هایی که در فعالیت‌هایِ اتحادیه‌هایِ کارگری جهانی (تی- یو- آی‌ها) امروزه وجود دارند، به‌صورتِ ضرورتِ فوریِ غلبه یافت.

 

برایِ تضمینِ این مهم، باید به وظایفِ زیر عمل کنیم:

 

تمامِ اتحادیه‌هایِ کارگری جهانی (تی- یو- آی‌ها)، برایِ گفتگو در موردِ صنایعِ خود، شرایطِ کارگران در آن صنایعِ و مبارزاتِ آنها در کشورهایِ مختلف، باید به‌طور منظم در سطحِ جهانی نشست برگزار کنند. طرز کار برایِ تسهیمِ اطلاعات به‌طور منظم بین تمامِ اتحادیه‌هایِ پیوسته در تمامِ جهان باید گشوده شده و به‌صورت موثر اجرا شود.

 

باید از مبارزاتِ کارگران در صنایعِ خود و در سرتاسر جهان حمایت کنند؛ فعالیت‌هایِ همبستگی برنامه‌ریزی کرده، و اجرا بکنند؛ و برایِ حمایت و همبستگی وسیعتر، دبیرخانۀ فدراسیونِ جهانی سندیکاهایِ کارگری را در جریانِ این مبارزات بگذارند.

 

فعالیت‌هایی را برایِ کمک به توسعۀ ایدئولوژیکی طبقۀ کارگر در بخش‌هایِ مربوطۀ خود، سازماندهی بکنند.

 

اجرا و پیشرفت تصمیماتی که گرفته شده باید در تمامِ نشست‌ها بررسی شود، و فعالیت‌هایی مطابقِ نتایج بررسی‌ها، تنظیم گردد.

 

باید همآهنگی در بینِ اتحادیه‌هایِ پیوسته به اتحادیه‌هایِ کارگری جهانی (تی- یو- آی‌ها) و بین اتحادیه‌هایِ کارگری جهانی (تی- یو- آی‌ها) و فدراسیونِ جهانی سندیکاهایِ کارگری را برایِ مقاومت موثرِ در سطح جهان، علیه یورشِ جهانی سرمایه‌داری، تقویت کرد.

 

برایِ گسترش آگاهی در موردِ سرشتِ ذاتیِ استثماریِ نظامِ سرمایه‌داری و بالا بردن آگاهیِ طبقۀ کارگر در مورد نیاز به تغییر نظام و نقش طبقۀ کارگر در پایان دادن به استثمار، باید صد و پنجاهمین سالگردِ انتشارِ “سرمایه” را برگزار کرد.

 

سازمان‌هایِ پیوسته به اتحادیه‌هایِ کارگری جهانی (تی- یو- آی‌ها) باید مشکلاتِ روزانۀ کارگران را به طور واقعی و بر اساس دیدگاه طبقۀ کارگر مورد بررسی قرار دهند؛ و مبارزاتی را برای برآورده کردنِ خواسته‌هایِ کارگران سازماندهی کنند.

 

اتحادیه‌هایِ کارگری جهانی (تی- یو- آی‌ها) باید در راه گسترشِ اتحاد با دهقان‌ها، دانشجویان و مردمِ با مشاغلِ آزاد تلاش بکنند.

 

اتحادیه‌هایِ کارگری جهانی (تی- یو- آی‌ها) وظیفه ارتقاء همبستگی جهانی با کارگران در بخش‌های دیگر و کشورهایِ دیگر را به‌عهده دارند.

 

اتحادیه‌هایِ کارگری جهانی (تی- یو- آی‌ها) باید به گسترشِ اهریمنی پناهندگان سیاسی و پناهندگانِ اقتصادیِ و به سبعیتِ ضدبشری که در سطحِ جهانی با آن روبرویند، که مستقیماً با وحشیگریِ امپریالیسم و بحرانِ سرمایه‌داری پیوند دارد، توجه کنند.

 

اتحادیه‌هایِ کارگری جهانی (تی- یو- آی‌ها) باید به‌طور اهرمی قویِ در مبارزه علیه وحشیگری سرمایه‌داری که توسطِ کمپانی‌های غول‌پیکر فراملی تعقیب می‌شود، عمل کنند.

 

اتحادیه‌هایِ کارگری جهانی (تی- یو- آی‌ها) باید تلاشی دقیق جهتِ تقویتِ موضعِ عملیاتی خود، با توجه ویژه رویِ تقویتِ موقعیتِ مالی خود جهتِ گسترش عمل و فعالیت‌هایِ خود، بکار گیرند.

 

برایِ تربیتِ کادرها و توده‌های مردمی در سطح جهان و برایِ ارسال گزارش‌ها به دبیرخانه فدراسیون جهانی سندیکاهایِ کارگری، اتحادیه‌هایِ کارگری جهانی (تی- یو- آی‌ها) باید مطالعاتی با واقعیت‌ها و شکل‌ها و ارقام موجود، در فاصله‌های زمانی منظمی جهتِ دنبال کردن پیشرفتِ وقایع در صنایع انجام دهند.

 

برایِ کمک به یک دیگر و اجرایِ برنامه‌هایِ اشتراکی، دفاتر منطقه‌ای و اتحادیه‌هایِ کارگری جهانی (تی- یو- آی‌ها) در هر منطقه‌ای، باید همآهنگی بین خود ایجاد بکنند.

 

اتحادیه‌هایِ کارگری جهانی (تی- یو- آی‌ها) باید بی‌وفقه فدراسیونِ جهانی سندیکاهایِ کارگری را بین توده‌هایِ کارگر و سندیکاهای کارگری ترویج کرده و آنها را به داخلِ خانوادۀ فدراسیونِ جهانی سندیکاهای کارگری بیآورند. این باید پارامتر مهمی در تشخیص موفقیتِ سازمانی اتحادیه‌هایِ کارگری جهانی (تی- یو- آی‌ها) باشد.

 

اتحادیه‌هایِ کارگری جهانی (تی- یو- آی‌ها) باید در نشست‌ها و فعالیت‌هایِ مختلفِ فدراسیونِ جهانی سندیکاهایِ کارگری شرکت بکنند؛ و همایش و برنامه‌های عملی‌ای که هر از گاهی فدراسیون رویِ آنها تصمیم می‌گیرد، که شامل برگزاریِ روزِ عملِ یازده مهر (سومِ اکتبر) هر ساله است، را اجرا بکنند.

 

در گنگره‌هایِ خود، اتحادیه‌هایِ کارگری جهانی (تی- یو- آی‌ها) باید رهبرانی به‌صورت دمکراتیک انتخاب بکنند؛ و مطمئن بشوند که کادرها و رهبران جدید فعال‌اند و وظایفِ دفتری و سمتی را که در اتحادیه‌هایِ کارگری جهانی (تی- یو- آی‌ها) مربوطه به‌عهده دارند، به‌طور موثری انجام می‌دهند.

 

این نشست در روزهایِ ۱۷ و ۱۸ مهر ۱۳۹۶، با شرکتِ نمایندگانی از نه اتحادیۀ کارگری جهانی (تی- یو- آی)، در شهر کلکته هندوستان برایِ تحکیم طرح‌ها و پیشنهادات و برنامه عمل‌هایِ مختلفِ ارائه شده از طرفِ اتحادیه‌هایِ کارگری جهانی (تی- یو- آی‌ها)، توسطِ دبیرخانۀ فدراسیونِ جهانی سندیکاهایِ کارگری برگزار شد. دبیرخانه فدراسیونِ جهانی سندیکاهایِ کارگری ابلاغیه‌ها و مکاتباتی را جهتِ تضمین توسعه ایدئولوژیِ طبقاتی و حمایتِ سازمانی از اتحادیه‌هایِ کارگری جهانی (تی- یو- آی‌ها) ارسال خواهد کرد.

اتحاد کارگر

۲ کارگر کشته و مصدوم در ریزش معدن شن و ماسه بالارود اندیمشک

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی اندیمشک در این خصوص به ایرنا گفت:این حادثه ساعتی پیش در بالارود جنوبی اندیمشک رخ داد که طی آن یک نفر راننده اداره راهداری اندیمشک جان باخت.   مهدی خادمی افزود: یک راننده دیگر در این حادثه مصدوم که از مرگ نجات یافت و به سرعت به بیمارستان ... ۲ کارگر کشته و مصدوم در ریزش معدن شن و ماسه بالارود اندیمشک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

کشته و زخمی‌شدن سه کارگر در حادثه آتش‌سوزی معدن باز خمرود

فرماندار زرند از کشته شدن یک نفر بر اثر آتش سوزی در معدن خمرود زرند خبر داد و گفت: در این حادثه دو نفر هم مجروح شدند.   حبیب الله خنجری در گفتگو با مهر اظهار داشت: عصر امروز (جمعه) یک مورد آتش سوزی در کارگاهی در معدن زغال سنگ خمرود واقع در ۳۵ کیلومتری ... کشته و زخمی‌شدن سه کارگر در حادثه آتش‌سوزی معدن باز خمرود

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

مبارزه کارگران علیه انحصارات فراملی؛ اعتصاب کارگران آمازون در آلمان

اشاره؛ انحصارات فراملی نقش مخربی در نقض امنیت شغلی طبقه کارگر و زحمتکشان ایفا می‌کنند. شرکت آمازون، شرکت تجارت الکترونیکی آمریکایی که در سراسر جهان فعال است، در این زمینه کارنامۀ بسیار منفی دارد. این شرکت در زمینه تجارت الکترونیکی یکی از بزرگترین فروشگاه‌های اینترنتی در جهان است که حالا در تجارت بسته‌های نرم افزاری ... مبارزه کارگران علیه انحصارات فراملی؛ اعتصاب کارگران آمازون در آلمان

ادامه

المان, جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری

در سوال نماینده مجلس از وزیر کار: برخی از کارگران به‌بردگی گرفته می‌شوند

«محمد رضا صباغیان» نماینده بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی امروز به طرح پرسشی از علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با اخراج کارگران و تضعیف جایگاه تشکل‌های کارگری پرداخت.   به گزارش ایلنا، صباغیان با بیان اینکه کارگران به بردگی گرفته می‌شوند، گفت: کارفرما جوری با کارگر برخورد می‌کند ... در سوال نماینده مجلس از وزیر کار: برخی از کارگران به‌بردگی گرفته می‌شوند

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری