عواقب ژئوپلیتیکی از رده خارج شدن ۱۸ زیردریایی هسته‌ای برای آمریکا

گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۸ زیردریایی هسته‌ای این کشور برای تعمیر از رده خارج شده است که به نظر می‌رسد از نظر ژئوپلتیکی عواقب گسترده‌ای برای واشنگتن داشته باشد. به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، کشور آمریکا اولین زیردریایی هسته‌ای جهان را در سال ۱۹۵۴ در کانکتیکات به آب انداخت و از ... عواقب ژئوپلیتیکی از رده خارج شدن ۱۸ زیردریایی هسته‌ای برای آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, ژئوپلیتیک, ژاپن, شرق آسیا, گزارش

خروج مخفیانه آمریکا از یک پایگاه خود در سوریه به دلیل حملات مکرر

منابع رسانه‌ای فاش کردند که به دلیل حملات مکرر اخیر گروه‌های مقاومت، نیرو‌های ارتش آمریکا مخفیانه از یکی از پایگاه‌های خود در سوریه عقب‌نشینی کرده‌اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ منابع رسانه‌ای اعلام کردند که نیرو‌های آمریکایی چند روز پس از حمله گروه‌های مقاومت در عراق، پایگاه نظامی خود را در روستای «همو» در غرب شهر ... خروج مخفیانه آمریکا از یک پایگاه خود در سوریه به دلیل حملات مکرر

ادامه

آمریکا, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, خبر, ژئوپلیتیک, سوریه, عراق

پافشاری بر نظریه‌های نادرستِ خودساخته

نویسندگان بورژوالیبرال مشکل‌‌های موجود در سیستم سرمایه‌داری را اغلب نه با تحلیل خصلت‌های ذاتی آن بلکه با ناپایداری دولت‌های خاص توضیح می‌دهند. آنان به این ترتیب باور کردن به تئوری‌های نادرست‌شان در مطلوب‌تر جلوه دادن سرمایه‌‌داری می‌توانند ادامه دهند، مادام که انتقام جویی سیاسی را دلیلی برای ایجاد فلاکت‌ها نشان می‌دهند. برای نمونه‌، این‌گونه وانمود ... پافشاری بر نظریه‌های نادرستِ خودساخته

ادامه

آلمان, آمریکا, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, ژاپن, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, غرب, فاشیسم, مقاله, نئولیبرالیسم

فارن افرز: ارتش آمریکا با بحران نیروی انسانی مواجه است

تارنمای آمریکایی نوشت: عواملی مانند فقر، ضعف روابط بین جامعه و ارتش، فقدان سرمایه گذاری کافی بر روی مسائل تغذیه‌ای و سلامت که باعث افزایش چاقی جوانان شده و بی‌رغبتی آنها برای دفاع از کشور، ارتش آمریکا را با بحران نیروی انسانی مواجه کرده است. به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای فارن افرز نوشت: ارتش ... فارن افرز: ارتش آمریکا با بحران نیروی انسانی مواجه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, فقر, کودکان, گزارش, ویتنام

فرمان رهبر کره‌شمالی برای حداکثر «آمادگی جنگی» مقابل آمریکا

رهبر کره‌شمالی به ارتش کشورش دستور داده تا «آماده‌سازی جنگی» برای مقابله با «تحرکات ستیزه‌جویانه شدید» ایالات متحده و متحدانش در شبه جزیره کره را تسریع کند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی موسوم به «کی‌سی‌ان‌ای» امروز (پنج‌شنبه) گزارش داد که این اظهارات کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در دومین روز از «نهمین نشست عمومی ... فرمان رهبر کره‌شمالی برای حداکثر «آمادگی جنگی» مقابل آمریکا

ادامه

آمریکا, امپریالیسم, خبر, ژئوپلیتیک, سازمان ملل, شبه جزیره کره, صلح, کره شمالی

نشریه آلمانی “فوکوس” : ضرورت تشکیل ارتش اروپایی و چشم‌انداز موفقیت چنین ایده‌ای در آینده

نشریه “فوکوس” در مطلبی نوشت: ایده تشکیل یک ارتش اروپایی مدتهاست که در این اتحادیه شکل گرفته است.

 

“آنگلا مرکل”، صدراعظم آلمان هم در سخنرانی خود در پارلمان اروپا بر این مسئله تأکید کرده و اظهار داشته است: ما باید روی این ایده کار کنیم تا یک روزی یک ارتش واقعی اروپایی را خلق کنیم.

 

به‌گفته وی یک ارتش مشترک اروپایی به دنیا نشان خواهد داد بین کشورهای اروپایی هرگز دوباره جنگی وجود نخواهد داشت.

 

دلیل بحث‌های اخیر درباره ارتش اروپایی چیست؟

 

فوکوس در پاسخ این پرسش نوشت دلیل بحث‌ها درباره ارتش اروپایی در مسائل امنیتی حاصل از نظم تغییریافته جهانی قرار دارد. صدراعظم آلمان در پارلمان اروپا یک بار دیگر تأکید کرد: دورانی که در آن ما می‌توانستیم به دیگران تکیه کنیم تمام شده است. اعتماد به آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ کاهش پیدا کرده است. مناسبات دو سوی آتلانتیک به‌نظر می‌رسد در هم شکسته است. در این میان روسیه که خود را از طرف ناتو در معرض تهدید می‌بیند برای ارتقاء تسلیحات خود تلاش می‌کند. این مسئله اروپاییان را مجبور می‌کند تمرکز بیشتری بر امنیت خود داشته باشند.

 

انگیزه برای بحث‌های جدید درباره ارتش اروپایی را امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به‌مناسبت صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول در هفته گذشته ایجاد کرد. وی خواستار تشکیل یک ارتش واقعی اروپایی شده و با نگاهی به روسیه که در مرزهای اتحادیه اروپا قرار داشته و می‌تواند تهدیدی برای این اتحادیه باشد تأکید کرد که در این شرایط اروپاییان باید دیگر تنها بر آمریکا تکیه نکنند.

 

ایده تشکیل ارتش اروپایی از چه‌زمانی آغاز شد؟

 

ایده تشکیل ارتش اروپایی مدت زمان طولانی است که شکل گرفته است. “رنه پلن”، نخست وزیر وقت فرانسه در سال ۱۹۵۰ یک ارتش اروپایی تحت مدیریت یک وزیر دفاع اروپایی را پیشنهاد داد. در مارس سال ۲۰۰۷ مرکل تأکید کرد: ما باید به یک ارتش مشترک اروپایی نزدیک شویم.

 

“گوئیدو وستروله”، وزیر امور خارجه وقت آلمان هم در سال ۲۰۱۰ در کنفرانس امنیتی مونیخ از این ایده حمایت کرد. یان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و فون در لاین، وزیر دفاع آلمان هم در ژانویه سال ۲۰۱۴ درباره لزوم تشکیل چنین ارتشی سخن گفتند.

 

یک ارتش اروپایی به‌صورت مشخص چگونه می‌تواند به‌نظر برسد؟

 

رویکردهای متعددی در این راستا می‌تواند وجود داشته باشد. یک رویکرد مشخص این است که یک ارتش کاملاً یکپارچه جایگزین همه نیروهای امنیتی کشورهای عضو این اتحادیه شود که این مستلزم اعطای حقوق اساسی به کشورهای عضو است، به این ترتیب در دراز مدت قوانین درباره بودجه دفاعی و فرماندهی نیروهای مسلح به دست سازمان های اروپایی خواهد افتاد. این رویکرد نیز قابل تصور است که کشورها مسئولیت‌های خاص در این راستا را بین خود تقسیم کرده و مسئولیت‌های مختلف برای ارتش، نیروهای هوایی و دریایی به کشورهای خاص سپرده شود.

 

چگونه پروژه ارتش اروپایی می‌تواند اجرایی شود؟

 

طرح‌هایی درباره یکپارچه‌سازی تدریجی ارتش اروپایی وجود دارد. در همین راستا وزیر دفاع آلمان از طرحی که در آن قابلیت‌های ملی ارائه شده و ساختاری چندملیتی تأسیس می‌شود حمایت کرد.

 

تأسیس ارتش اروپایی چه مفهومی برای آلمان دارد؟

 

در درازمدت یک ارتش اروپایی به‌مفهوم واگذاری حقوق شخصی ارتش فدرال آلمان خواهد بود. یک دیدگاه واقع‌بینانه در این راستا این است که کنار یک ارتش اروپایی همچنین ارتش‌های ملی و بین آن‌ها ارتش فدرال آلمان همچنان وجود داشته باشد، به‌خصوص کشورهای بزرگ اروپایی از جمله آلمان احتمالاً به هیچ عنوان کاملاً از حقوق شخصی خود در این راستا انصراف نمی‌دهند.

 

واکنش‌های عرصه سیاسی آلمان به ایده تشکیل ارتش اروپایی

 

“ینز اسپاهن”، از نامزدهای ریاست حزب دموکرات مسیحی در آلمان روز چهارشنبه از تشکیل ارتش واحد اروپایی حمایت کرده گفت: اگر ما خواهان نیروهای امنیتی اروپایی هستیم چنین تشکلی باید قادر به تصمیم‌گیری سریع و قانونی باشد.

 

از طرفی چپ‌های آلمان حمایت مرکل برای تشکیل ارتش واحد اروپایی را شدیداً مورد انتقاد قرار داده رئیس فراکسیون چپ‌ها در پارلمان اروپا تأکید کرد که مرکل نباید ایده ماکرون برای تأسیس یک ارتش واحد اروپایی را دنبال کند، به‌جای آن مرکل باید در زمینه خلع سلاح کار کرده و صادرات تسلیحات آلمان را متوقف کند.

 

حزب لیبرال دموکرات آلمان هم از این ایده حمایت کرده است.

 

“آندره ناهلس”، رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان هم در اظهاراتی خواستار موضع‌گیری قدرتمندانه‌تر علیه دونالد ترامپ و آمریکا شده و در این راستا بر لزوم تشکیل یک ارتش مستقل اروپایی تأکید کرد.

 

وی اروپا را به همکاری تنگاتنگ‌تر فراخواند تا یک وزنه تقابل با آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ ساخته شود.

 

“کرامپ کارن بایر”، دبیرکل حزب دموکرات مسیحی آلمان هم که قرار است در ماه سپتامبر به‌عنوان جانشین مرکل در ریاست حزب دموکرات مسیحی انتخاب شود خواستار تأسیس و تشکیل یک ارتش مستقل واحد اروپایی شده است.

 

واکنشهای بین‌المللی به ایده تشکیل ارتش مشترک اروپایی

 

رئیس جمهور آمریکا از چنین پیشنهادی به‌شدت خشمگین شده و آن را توهین‌آمیز خوانده تأکید کرد که اروپا باید ابتدا سهم قانونی خود به ناتو را پرداخت کند.

 

دبیرکل ناتو هم با چنین ایده‌ای مخالفت و تأکید کرد: ما تلاش‌های بیشتر دفاعی در اروپا را تمجید می‌کنیم، اما این امر باید در چهارچوب ناتو اتفاق بیفتد.

 

اتریش هم مشارکت در چنین طرحی را به‌دلیل بی‌طرفی کشورش غیرممکن دانسته و وزیر دفاع این کشور شدیداً این مسئله را رد کرده است.

تسنیم

حمایت مرکل از پیشنهاد ماکرون برای تشکیل ارتش مشترک اروپایی

صدر اعظم آلمان در سخنانی در پارلمان اروپا از پیشنهاد رئیس جمهور فرانسه برای تشکیل ارتش مشترک اروپایی حمایت کرده و آن را مغایر و در تضاد با ناتو ندانست.

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, امریکا, جهان, چین, خبر, روسیه, فرانسه

رئیس شورای اروپا؛ ترامپ مخالف اروپای قدرتمند است

رئیس شورای اروپا پس از مخالفت دونالد ترامپ با پیشنهاد تشکیل ارتش در این قاره، از رئیس جمهوری آمریکا انتقاد و تاکید کرد که واشنگتن همواره مخالف اروپای قدرتمند بوده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, انگلستان, جهان, چین, خبر, روسیه, فرانسه, لهستان, یونان

وزیر خارجه آلمان: «اروپای متحد» باید پاسخی به سیاستِ «اول آمریکا» باشد

به گزارش خبرگزاری رویترز، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان روز چهارشنبه گفت که قاره اروپا در پاسخ به سیاستِ «اول آمریکا» دونالد ترامپ در حوزه تشدید امنیت مرزها، سیاست‌های حمایت‌گرانه اقتصادی و دیپلماسی یکجانبه، باید با ایجاد یک «اروپای متحد» پاسخ دهد.

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, امریکا, جهان, خبر, غرب اروپا

فرانس ۲۴: اروپا دیگر تاب آمریکای ژاندارم را ندارد

خبرنگار و کارشناس سیاسی شبکه خبری فرانس ۲۴ به واکنش های اروپا در قبال بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران، اشاره کرد و افزود که گرچه قوانین اروپا برای مقابله با واشنگتن بسیار محدود و ضعیف است اما آنها دیگر نمی‌توانند آمریکای ژاندارم را در جهان تحمل کنند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, جهان, چین, خبر, روسیه, عربستان سعودی, فرانسه