«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

مطابق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. براساس درصد اعلام شده از سوی صولت مرتضوی، وزیر کار، حداقل دستمزد کارگران، شامل مزد پایه و سایر مزایا و اقلام، در سال ۱۴۰۳، ۱۱ میلیون تومان خواهد بود. طبق ادعای اعضای به اصطلاح ... حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

طی پنج روز گذشته، ۱۱ کارگر در شش حادثه جداگانه شغلی در شهرهای، ایلام، تهران، مهاباد و زنجان جان خود را از دست داده یا زخمی شدند. به گزارش ایلنا، در حادثه اول که روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه در یک واحد شیرینی پزی در شهر ایلام استان کهکیلویه و بویراحمد رخ داد، دست یک ... مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگری

کارگران معدن ذغال سنگ طزره روز سه‌شنبه نیز تجمع اعتراضی برگزارکردند

کارگران معادن زغال سنگ البرز شرقی خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند. به گزارش خبرنگار ایلنا، یک منبع کارگری در شرکت ذغال سنگ البرز شرقی از گسترده شدن اعتراض صنفی کارگران این معدن خبر داد. این کارگر با بیان اینکه تعداد کارگران این معدن تا حدود ۷۰۰ نفر برآورد می‌شود، گفت: اعتراض کارگران معدن زغال ... کارگران معدن ذغال سنگ طزره روز سه‌شنبه نیز تجمع اعتراضی برگزارکردند

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

اعتراض کارگران معدن زغال سنگ طزره به عملی نشدن وعده‌ی افزایش حقوق

کارگران معدن زغال سنگ طزره به محقق نشدن وعده‌های داده شده از سوی مسئولان برای افزایش حقوق اعتراض کردند. یک منبع کارگری در معدن زغال سنگ طزره به خبرنگار ایلنا گفت: صبح امروز (دوشنبه ۱۸ دی ماه) شماری از کارگر معادن زغال سنگ طزره از زیرمجموعه واحد زغالسنگ البرز شرقی به محقق نشدن وعده‌های مدیران ... اعتراض کارگران معدن زغال سنگ طزره به عملی نشدن وعده‌ی افزایش حقوق

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی

افزایش ۴۶.۱ درصدی هزینه پایین‌‌ترین دهک درآمدی نسبت به سال گذشته

فاصله تورمی بین بالاترین و پایین‌ترین دهک درآمدی در تیر ماه به ۵.۴ درصد رسیده‌ است.

 

به گزارش اقتصادآنلاین، نرخ تورم سالانه کل کشور در تیر ماه برابر با ۴۴.۲ درصد گزارش شده‌است؛ به بیان دیگر میانگین هزینه خانوار در یک سال منتهی به تیر ۱۴۰۰، ۴۴.۲ درصد نسبت به مدت مشابه قبل از آن افزایش یافته‌است.

 

این نرخ برای دهک اول (پایین‌ترین دهک درآمدی) ۴۴.۵ درصد و برای بالاترین دهک درآمدی ۴۹.۹ درصد بوده‌است.

 

بنابراین فاصله تورمی بین بالاترین و پایین‌ترین دهک درآمدی در تیر ماه به ۵.۴ درصد رسیده‌ که نسبت به ماه قبل ۰.۹ درصد کاهش یافته‌است.

 

عامل اصلی در این شکاف تورمی بین دهک‌ها تفاوت بین سبد مصرفی دهک‌های مختلف است و این که تورم اقلام خوراکی در قیاس با اقلام غیرخوراکی در ماه‌های اخیر بیش‌تر بوده است.

 

تورم مربوط به گروه “خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها” برای دهک اول و دهم به ترتیب برابر با ۵۶.۷ و ۵۱.۹ درصد بوده‌است.

 

تورم مربوط به گروه “کالاهای غیرخوراکی و خدمات” برای دهک اول و دهم نیز به ترتیب برابر با ۳۲.۸ و ۴۹.۴ درصد بوده‌است.

 

همچنین تورم نقطه‌به‌نقطه کل خانوارهای کشور در اولین ماه فصل تابستان، ۴۳.۶ بوده‌است که به معنای افزایش ۴۳.۶ درصدی متوسط هزینه خانوارها نسبت به ماه مشابه سال گذشته است.

 

این نرخ برای دهک اول ۴۶.۱ درصد و برای دهک دهم ۴۳.۹ درصد گزارش شده‌است.

 

کارگر شهرداری کوت عبدالله: همه کارگران شهرداری، ماهی فقط یک مرغ می‌خریم/ بیش از سه ماه است گوشت قرمز نخریده‌ام

وقتی یک خانواده کارگری ماهی یکبار هم به زحمت می‌تواند مرغ بخرد گرانتر شدن این کالا یعنی یک بحران اساسی در تغذیه و سلامت طبقه کارگر.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش

دادنامه‌های ضدکارگری ۱۷۹ و ۳۶۹ را به نفع طبقه کارگرِ تحت استثمار باطل کنید

در حال حاضر کارگران دو درخواست عمده از قوه قضاییه و به طور مشخص دیوان عدالت دارند: ابطال دادنامه ۱۷۹ و ابطال دادنامه ۳۶۹. با دادنامه ۱۷۹ قدرت چانه زنی کارگران در عقد قراردادهای شغلی زایل شده و با بند ب دادنامه ۳۶۹ امتیاز کارگران در طبقه‌بندی از میان برداشته شده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش

یک استاد دانشگاه ؛ ثروت مملکت صرف عده‌ معدودی می‌شود

استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: بی‌عرضگی در عرصه‌ی مدیریتی کار را به اینجا کشانده است؛ انگار مسئولان در طول این مدت فقط توانسته‌اند دو سه شهر را اداره کنند و باقی را به حال خود رها کرده‌اند.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر

بازنشستگان تامین اجتماعی؛ «بار مالی لایحه دائمی شدن همسان‌سازی» لفاظی است

جمعی از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی اعلام کردند که هیات رئیسه مجلس در قبال خواسته بازنشستگان سکوت کرده و به جای حل مشکل بازنشستگان به دنبال پیدا کردن نقطه ضعف‌های دولت است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, تحلیل, حقوق بشر, کارگری