مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

تشکر صربستان از روسیه بخاطر هشدار درباره تلاش‌ برای «انقلاب رنگی»

نخست‌وزیر صربستان آنا برنابیچ از سرویس‌های امنیتی روسیه که بلگراد را درباره «شورش‌های برنامه‌ریزی شده» در پایتخت این کشور آگاه کردند، تشکر کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، نخست‌وزیر صربستان آنا برنابیچ به طور مشخص از سرویس‌های امنیتی روسیه به دلیل هشدار درباره ناآرامی‌های این کشور تشکر کرد. به گزارش راشا تودی، تظاهرات‌کنندگان طرفدار غرب عصر ... تشکر صربستان از روسیه بخاطر هشدار درباره تلاش‌ برای «انقلاب رنگی»

ادامه

اتحادیه اروپا, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, صربستان, غرب

«انقلاب رنگی» پشت درهای ساختمان شورای شهر بلگراد خاموش شد

رییس جمهور صربستان با اشاره به تلاش معترضان حامی غرب برای ورود به ساختمان‌های دولتی در پایتخت این کشور، این اعتراضات را «انقلاب رنگی نافرجام» خواند. به گزارش مهر به نقل از راشاتودی، الکساندر ووچیچ، رییس جمهور صربستان اعتراضات غرب‌گرایان در بلگراد، پایتخت این کشور و تلاش آن‌ها برای حمله به ساختمان‌های دولتی را «انقلاب ... «انقلاب رنگی» پشت درهای ساختمان شورای شهر بلگراد خاموش شد

ادامه

آمریکا, جنوب شرق اروپا, جهان, روسیه, صربستان, غرب, کوزوو, گزارش, یوگوسلاوی

۵۰۰ نظامی دیگر انگلیس برای کمک به اسراییل در قبرس مستقر شدند

رسانه‌ها فاش کردند که پس از آغاز بمباران مردم مظلوم نوار غزه، انگلیس مخفیانه ۵۰۰ نظامی دیگر خود را در پایگاه‌هایش در قبرس جنوبی برای حمایت تل‌آویو مستقر کرد. به گزارش مهر، خبرگزاری اسپوتنیک، رسانه های انگلیس اذعان کردند که پس از آغاز بمباران غزه توسط اسرائیل، بریتانیا دست کم ۵۰۰ نیروی نظامی بیشتر را ... ۵۰۰ نظامی دیگر انگلیس برای کمک به اسراییل در قبرس مستقر شدند

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب شرق اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, قبرس

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

نخست‌وزیر ارمنستان: با باکو توافق نمی‌کردیم، «استپاناکرت» سقوط می‌کرد

نخست‌وزیر ارمنستان در توضیح علت پذیرش توافق اخیر با جمهوری آذربایجان گفت در صورت عدم توافق‌، احتمال سقوط مرکز قره‌باغ کوهستانی وجود داشت.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در توضیح علت پذیرش توافق اخیر با جمهوری آذربایجان در خصوص منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی تصریح کرد که در صورت عدم پذیرش این توافق احتمال داشت ایروان کنترل بر منطقه «استپاناکرت» مرکز منطقه قره باغ کوهستانی را از دست بدهد.

 

پاشینیان امروز (چهارشنبه) در صفحه فیس‌بوک خود اعتراف کرد که ارمنستان مجبور شد برای پایان دادن به جنگ در منطقه قره باغ کوهستانی و جلوگیری از سقوط نظامی، توافق با جمهوری آذربایجان را بپذیرد.

 

پاشینیان در این خصوص توضیح داد: «اگر دشمنی‌ها ادامه پیدا می‌کرد، به احتمال خیلی زیاد، استپاناکرت، مارتونی و آسکران سقوط می‌کرد و متعاقباً هزاران تن از سربازان ما محاصره می‌شدند و سقوط می‌کردیم. ما مجبور به امضای این توافق شدیم».

 

وی ادامه داد که تصمیم به پذیرش توافق ارمنستان با جمهوری آذربایجان بعد از رایزنی با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و حاکمیت منطقه قره باغ کوهستانی اتخاذ شد.

 

در تاریخ نهم نوامبر (۱۹ آبان ماه)، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه‌ مشترکی را در خصوص آتش بس کامل در منطقه قره باغ کوهستانی به امضا درآورند.

 

روسای جمهور روسیه، جمهوری آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان بامداد سه شنبه یک توافق ده بندی برای توقف درگیری‌ها بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی امضا کردند.

 

در بند سوم آمده است: «گروهی از نیروهای صلح‌بان فدراسیون روسیه شامل ۱۹۶۰ پرسنل نظامی، ۹۰ نفربر زره‌پوش، ۳۸۰ خودرو و تجهیزات ویژه در طول منطقه تماس قره‌باغ کوهستانی و در طول کریدور لاچین مستقر خواهند شد».

 

در بند چهارم هم تصریح شده است: «استقرار نیروهای صلح‌بان فدراسیون روسیه، به موازات عقب‌نشینی نیروهای مسلح ارمنستان صورت خواهد گرفت. مدت زمان استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه ۵ سال خواهد بود و این مدت به طور خودکار برای ۵ سال بعد تمدید خواهد شد، مگر آنکه هر کدام از طرفین ۶ماه قبل از انقضای این دوره، قصد خود را برای انقضای این بند اعلام کند».

 

طبق گزارش‌ها، تاکنون ۲۰ فروند ایلوشن-۷۶ به همراه فرماندهان نیروهای حافظ صلح و بریگاد پانزدهم حافظ صلح روسیه در جمهوری ارمنستان فرود آمده‌اند. این هواپیماها حامل تجهیزات نظامی، خودروهای زرهی و دیگر دستگاه‌های ارتباطی هستند.

 

رئیس ستادکل ارتش ارمنستان: پذیرش توافق صلح با پیشنهاد من بود

 

رئیس ستاد کل ارتش ارمنستان، امضای توافق صلح قره باغ بین کشورش و جمهوری آذربایجان را امری بسیار ضروری خواند و گفت: پاشینیان به ییشنهاد من این توافق را امضا کرد.

 

به گزارش ایرنا، اونیک گاسپاریان روز چهارشنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیون عمومی ارمنستان گفت: نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان تصمیم در مورد پذیرفتن توافق صلح قره باغ را به پیشنهاد من و باتوجه به نتایج ارزیابی همه جانبه اوضاع گرفت.

 

وی افزود: این تصمیم بسیار ضروری بود. این واقعیت را قطعا باید پذیرفت و درک کرد.

 

رئیس ستاد کل ارتش ارمنستان در مورد توافق صلح قره باغ گفت: من معتقدم که این تصمیم صرف نظر از هر اظهارنظر و شایعه ای تصمیم صحیحی است.

 

گاسپاریان خاطرنشان کرد: این واقعیت بسیار تلخ برای ما است اما این تصمیم در نتیجه ارزیابی واقعی اوضاع گرفته شده است.

 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه بامداد سه شنبه در بیانیه‌ای گفت: بر اساس توافقنامه امضا شده بین سه طرف، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در مواضع خود متوقف و نیروی حافظ صلح فدراسیون روسیه در امتداد خط تماس در قره باغ و جمهوری ارمنستان مستقر می‌شود.

 

همچنین آوارگان و پناهندگان به خاک قره باغ و مناطق مجاور تحت کنترل کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل بر می‌گردند و تبادل اسرای جنگی، سایر افراد بازداشت شده و اجساد کشته شدگان انجام می‌شود.

 

توافقنامه صلح قره باغ اعتراضات گسترده ای در ارمنستان برانگیخته است و روز گذشته جمعی از مخالفان دولت ارمنستان با اجتماع در برابر مقر دولت این کشور در ایروان، خواستار استعفای نیکول پاشینیان از مقام نخست وزیری ارمنستان شدند.

 

درگیری‌های نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ۶ مهرماه گذشته آغاز شده است و برغم این که با دخالت میانجیگران بین‌المللی سه بار توافق آتش بس میان دو طرف حاصل شده، این درگیری‌ها بیش از یک ماه بود که همچنان با شدت ادامه داشت.

 

جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی خواستار پایان اشغالگری ارمنستان شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل «حق تعیین سرنوشت» خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه در منطقه قره باغ شده است.

حضور مرزبانان روسیه در مرزهای قره باغ

نخست وزیر ارمنستان در تفسیر پخش تصاویری از حضور نظامیان روسی در منطقه قره باغ، گفت: مرزبانان روسی همیشه در مرزهای ارمنستان با ایران و ترکیه مستقر بوده و اکنون هم در مرزهای ارمنستان در منطقه قره باغ حضور دارند.

ادامه

اذربایجان, ارمنستان, امریکا, جنوب شرق اروپا, جهان, حضور نظامی, روسیه, فرانسه

استقرار پیشرفته‌ترین موشک مافوق صوت ارتش چین در مجاورت تایوان و مانور ژاپن، آمریکا / استرالیا در دریای چین جنوبی

ناظران و منابع نظامی اعلام کردند، چین همزمان با آماده شدن برای حمله احتمالی به تایوان، تدابیر نظامی در سواحل جنوب شرق این کشور را تقویت می‌کند.

ادامه

استرالیا, امریکا, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, حضور نظامی, خبر, روسیه, ژاپن, شرق آسیا

ارمنستان از انهدام ۴ تانک جمهوری آذربایجان خبر داد

علیرغم اعلام اجرایی شدن آتش‌بس دوم میان ایروان و باکو، درگیری‌ها بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی ادامه دارد و ارمنستان از انهدام ۴ تانک جمهوری آذربایجان خبر داد.

ادامه

اذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, حضور نظامی, خبر

پاشینیان: در صورت حمله به ارمنستان، روسیه متعهد به کمک به ماست

نخست وزیر ارمنستان با اشاره به اینکه اگر ترکیه دخالت نمی‌کرد، جنگی آغاز نمی‌شد گفت: روسیه بر اساس توافقات قبلی، اطمینان داده که در صورت حمله به خاک ارمنستان، به تعهدات خویش برای تأمین امنیت جمعی عمل کند.

ادامه

اذربایجان, ارمنستان, ترکیه, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه