واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی مدعی شد که ممکن است رابرت مالی برخی اسناد محرمانه آمریکا را به ایران تحویل داده باشد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی که روز گذشته (چهارشنبه) منتشر شد ادعا کرد که اسناد و مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد رابرت مالی، نماینده ویژه ... واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, ایران, جهان, گزارش, مذاکرات اتمی

پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که انگلیس و آمریکا در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی رویکرد دوگانه دارند. به گزارش خبرگزاری فارس، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته (جمعه) در کنفرانس خبری خود به رویکرد دوگانه غرب به خصوص آمریکا و انگلیس در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم ایران واکنش نشان ... پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, آکوس, آمریکا, استرالیا, اقیانوسیه, انگلستان, ایران, ایرلند, تحلیل, جهان, چین, خبر, صلح, مذاکرات اتمی

تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

شواهد حکایت از آن دارد که درهفتۀ اخیر، سرانجام فلسفه‌بافی‌های پوچ و تبلیغات پُرسروصدای حکومتی در مورد “سیاست‌های خارجی جدید” یا “گردش به شرق”، که قرار بود ایران را در مسیر تحولات مهم داخلی و خارجی قرار دهد، کنار گذاشته شده است. در عوض، نوعی “نرمش قهرمانانه” در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، با اجازۀ ... تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

ادامه

آمریکا, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, خصوصی‌سازی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, عربستان سعودی, مارکسیسم, مذاکرات اتمی, مقاله, نئولیبرالیسم, ناتو

واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران اعلام کرد که در حال گفت‌وگو با تهران درباره نتایج تحقیقات اخیر بازرسان این نهاد است. به گزارش ایلنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران ... واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, ایران, جهان, خبر, مذاکرات اتمی

بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با العربیه امکان اقدام نظامی آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را رد نکرد و گفت “همه گزینه‌ها روی میز است”. آنتونی بلینکن، این مصاحبه را روز یکشنبه ۹ بهمن و در جریان سفر خود به خاورمیانه انجام داد. ♦️سایت اشپیگل در گزارشی درباره این مصاحبه نوشته ... بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

ادامه

آمریکا, اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, مذاکرات اتمی

نخستین گفتگوهای وین برای بازسازی برجام و کنار آمدن تهران و واشنگتن موفقیت‌آمیز توصیف شد

به دنبال موضع‌گیری‌های مثبت مقامات آمریکایی و ایرانی در مورد رفع تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات قبلی، نخستین روز مذاکرات وین از سوی روس‌ها مثبت تلقی شد. اما مقامات جمهوری اسلامی إصرار دارند که همۀ تحریم‌های آمریکایی باید یکباره لغو شود. آنان گفته‌اند که به روش “گام به گام” علاقه‌ای ندارد.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ بعدازظهر سه‌شنبه ۱۷ فروردین/۶ آوریل، در پایان نشست وین و بعد از گفتگوهای دوساعته میان امضا‌کنندگان برجام (ایران، چین، روسیه، برتانیا، فرانسه و آلمان)، میخائیل اولیانوف نمایندۀ روسیه در توئیتر خبر داد که جلسه موفقیت آمیز بوده است. به نوشتۀ او قرار نیست که نتایج فوری حاصل شود اما مهم اینست که اقدامات عملی شروع شده.

 

در پی این جلسه، دو نشست تخصصی موازی میان اعضای کمیسیون مشترک برجام برگزار شد. بر أساس این روش، پروندۀ رفع تحریم‌های آمریکا به طور موازی و هم‌زمان با پروندۀ فعالیت‌های اتمی ایران بررسی می‌شود. هدف اینست که آمریکا تحریم‌ها را لغو کند و ایران نیز به رعایت کامل توافق اتمی بازگردد.

 

در این میان، نمایندگان آمریکایی که به وین رفته‌اند، به طور غیرمستقیم و به واسطۀ اروپاییان، نظرات خود را به اطلاع هیئت ایرانی می‌رسانند. بدین ترتیب، مجموع این رفت و آمدها و برنامه‌ریزی‌ها را می‌توان ترتیباتی برای مذاکرۀ غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن دانست.

 

مذاکرات پشت درهای بسته، در یک هتل لوکس پایتخت اتریش انجام می‌گیرد. در چند قدمی این ساختمان، هتل دیگری قرار دارد که محل سکونت هیئت آمریکایی است. قرار است که فردا، چهارشنبه، نیز گروه‌های کارشناسی گفتگوها را ادامه دهند. عباس عراقچی سرپرست هیئت ایرانی به رسانه‌های جمهوری اسلامی گفت که “مذاکره کنندگان در وین خواهند ماند تا جلسه دیگری را در روز جمعه داشته باشند”.

 

پیام‌های مثبت از دو سو

 

هم‌زمان با اجلاس وین، علی ربیعی سخنگوی دولت در تهران تأکید کرد که “ما آماده‌ایم به محض این که طرف آمریکایی تحریم‌ها را به طور کامل و قابل راستی آزمایی لغو کند، به همه تعهدات خود برگردیم”.

 

ربیعی با استقبال از سخنان اخیر رابرت مالی گفت: “مشتاقانه منتظر عملی شدن این رویکرد سازنده هستیم”.

 

رابرت مالی نماینده ویژه وزارت خارجۀ آمریکا در امور ایران که فعلا در وین به سر می‌برد گفته است “آمریکا برای برداشتن تحریم‌هایی که با برجام تضاد دارد، آماده است”. به گفتۀ او بازگشت آمریکا به برجام برای حفظ منافع این کشور حیاتی است.

 

علی ربیعی نیز ابراز امیدواری کرد که در پایان مذاکرات وین “به نمای روشن‌تری از جدیت و صداقت در اجرای تعهدات برسیم”.

 

اما علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، در واکنش به اظهارات رابرت مالی گوشزد کرده است که در هرصورت “امکان ورود ایران به مذاکرات فرابرجامی تحت هیچ شرایطی وجود نخواهد داشت”… رابرت مالی گفته بود که واشنگتن می‌خواهد به “توافقی جامع‌تر و بلندمدت‌تر از برجام” دست یابد.

 

یک دیپلمات اروپایی به خبرگزاری فرانسه گفته است که مذاکرات کارشناسی “می‌تواند پانزده روز یا یک ماه طول بکشد، معلوم نیست”.

 

آقای انریکه مورا، نمایندۀ اتحادیۀ اروپا که سرپرستی مذاکرات وین را به عهده دارد در توئیتر نوشت: “باید از این فضای دیپلماتیک بیشترین استفاده را در جهت بازسازی برجام بکنیم”.

 

در این وضعیت مقامات جمهوری اسلامی تأکید می‌کنند که تحریم‌های آمریکایی “باید یک باره برداشته شود”. عباس عراقچی به شبکۀ “پرس تی وی” گفته است: “ایران علاقه‌ای به احیای برجام از طریق گام به گام ندارد”.

 

به نظر می‌رسد که مقامات دولت روحانی برای دستیابی به نتیجه‌ای ملموس در وین سخت عجله دارند. حسن روحانی نیز شخصاً در تلاش است تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری تکلیف برجام را روشن کند.

«توماس او. فالک» تحلیلگر ؛ بازگشت واشنگتن به برجام یک ضرورت ژئوپلیتیکی است

“سی جی تی ان” تلویزیون انگلیسی زبان چین در تحلیلی به قلم «توماس او. فالک» تحلیلگر و مفسر سیاسی مستقر در لندن گزارش کرد بازگشت واشنگتن به برجام یک ضرورت ژئوپلیتیکی است.

ادامه

اسراییل, امارات, امریکا, ایران, تحریم, جهان, خاورمیانه, مذاکرات اتمی, مقاله

آکسیوس: اروپایی‌ها در نشست امروز برجام موضع سرسختانه‌ای در قبال ایران داشتند

یک پایگاه خبری در گزارشی نوشت که یکی از دیپلمات‌های غربی گفته که نمایندگان سه کشور اروپایی در نشست روز جمعه موضع سرسختانه‌تری در قبال ایران در مقایسه با موضعی که دولت بایدن تا کنون داشته اتخاذ کرده‌اند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اتریش, اروپا, امریکا, انگلستان, ایران, جهان, چین, روسیه, مذاکرات اتمی

بایدن پیام‌های امیدوارکننده‌ای درباره برجام ارسال می‌کند

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر اینکه دولت بایدن پیام‌های امیدوارکننده‌ای برای خروج برجام از بن بست ارسال می‌کند، گفت کشورهای برجام در حال کار بر روی بازگشت همزمان ایران و آمریکا به برجام هستند.

ادامه

اروپا, امارات, امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, روسیه, عربستان سعودی, قطر, ناتو

رایزنی مرکل، مکرون و پوتین درباره بازگشت ایران به برجام

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای گزارش داد «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره مسئله توافق هسته‌ای ایران صحبت کرده‌اند.

ادامه

المان, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, فرانسه, لیبی, مذاکرات اتمی