در مطالبهٔ افزایش دستمزد، اولویت با مبارزهٔ متحد و متشکل زحمتکشان است

به‌رغم مخالفت سرسخت وزارت کار با ترمیم مزد یک‌چهارم خط فقر زحمتکشان و ارائهٔ آمارهای رسمی ساختگی مرکز آمار، بار دیگر با تأکید فراوان روی “تورم انتظاری”، در گفتگویی با ایلنا در ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۲ داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: “آن‌چه مبنای پیشنهاد و تصمیم ما در دولت برای افزایش حقوق و ... در مطالبهٔ افزایش دستمزد، اولویت با مبارزهٔ متحد و متشکل زحمتکشان است

ادامه

استبداد, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, مقاله

شولتس: اتحادیه اروپا با پول روسیه برای اوکراین سلاح می‌خرد

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه در اتحادیه اروپا برای خرید تسلیحات برای اوکراین استفاده خواهد شد. به گزارش ایسنا، بلافاصله پس از آغاز عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، کشورهای غربی تقریبا ۳۰۰ میلیارد دلار از وجوه بانک مرکزی روسیه را مسدود کردند. از این مبلغ، ... شولتس: اتحادیه اروپا با پول روسیه برای اوکراین سلاح می‌خرد

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, بلژیک, تحریم, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, گزارش, لهستان, لوکزامبورک, مالت, مجارستان

وزیرخارجه اتریش؛ ۹۵درصد شرکت‌های غربی همچنان درروسیه فعال‌ هستند

وزیر خارجه اتریش اذعان کرد که باوجود خروج بسیاری از شرکت‌های خارجی از روسیه در واکنش به جنگ اوکراین، همچنان تعداد زیادی از شرکت‌های غربی در مسکو فعال هستند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش می‌گوید که به‌رغم خروج بسیاری از کسب‌وکارهای خارجی از روسیه در واکنش به ... وزیرخارجه اتریش؛ ۹۵درصد شرکت‌های غربی همچنان درروسیه فعال‌ هستند

ادامه

آمریکا, اتریش, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحریم, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب

گفتگوی سران چین و آنگولا

شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین بعد از ظهر جمعه در تالار بزرگ مردم در پکن با جوائو لورنسو رئیس جمهور آنگولا که برای یک دیدار رسمی در چین به سر می برد، گفتگو کرد. سران دو کشور اعلام کردند که روابط چین و آنگولا را به روابط مشارکتی و راهبردی جامع ارتقا خواهند ... گفتگوی سران چین و آنگولا

ادامه

آنگولا, اقتصادی, جنوب آفریقا, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش, مشارکت راهبردی

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

نخستین راه‌آهن میان ایران و چین، که بخشی از پروژه “جاده ابریشم جدید” است شروع به کار کرد

کمی پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج از برجام و اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، روابط اقتصادی میان ایران و چین بیشتر شد و نخستین خط ‌آهن میان ایران و چین روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت  آغاز به کار کرد.

 

به گزارش صدای آلمان؛ نخستین قطار حامل کالای تجارتی از بایانور در شمال چین، از مسیر خط آهن جدید استفاده کرد و به مقصد ایران به حرکت در آمد. قطارها این مسیر ۸۰۰۰ و ۳۵۲ کیلومتری را ۱۵ روزه طی می‌کنند و به تهران می‌رسند. به این ترتیب زمان ضروری برای رسیدن کالا از چین به ایران، به نسبت حمل کالا از طریق دریا، دست‌کم ۲۰ روز کاهش می‌یابد.

 

ایران و چین دو سال پیش، پس از قبول برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و پایان تحریم‌ها، موافقت کردند که روابط تجاری دو کشور طی ۱۰ سال آتی ۱۰ برابر شود.

 

ساخت این خط آهن یکی از بخش‌های پروژه عظیم ۹۰۰ میلیارد دلاری “جاده ابریشم جدید” است که توسط چین راه‌اندازی شده است. چین برای اجرای این پروژه بزرگ اقتصادی که در سال ۲۰۱۳ مطرح شد، سرمایه‌ای کلان در نظر گرفته است. این پروژه دو مسیر خشکی و دریایی دارد.

 

رکن اصلی “جاده ابریشم جدید” ایجاد مجموعه‌ای از خط آهن است که چین را به کشورهای آسیایی و اروپایی وصل می‌کند؛ مجموعه‌ای که به “یک کمربند، یک جاده” (One Belt, One Road) شهرت یافته و ایران یکی از حلقه‌های مهم آن است.

 

انتقاد چین به خروج آمریکا از برجام

 

چین پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران به شدت از اقدام آمریکا انتقاد کرد. لو کانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این باره گفت که چین از این تصمیم آمریکا بسیار متاسف است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ادامه گفت برجام مورد توافق بسیاری از کشورها بوده و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز آن را تایید کرده است، پس “همه شرکت‌کنندگان باید بکوشند تا این توافق اجرایی شود”.

 

لو کانگ گفت این توافق برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای و همچنین ترویج صلح و ثبات در خاورمیانه مهم است. او تاکید کرد که این توافق همچنین نمونه‌ای است برای حل بحران‌ها از راه دیپلماتیک.

 

وزیر اقتصاد فرانسه: اروپا باید برای دفاع از استقلال‌ اقتصادی خود به‌پا خیزد

برونو لومر، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه روز جمعه ۱۱ مه اعلام کرد برای دفاع در برابر تحریم های فرا سرزمینی آمریکا که شرکت های خارجی را که با ایران تعامل می‌کنند هدف قرار می‌دهد” زمان آن فرا رسیده است که برای دفاع از استقلال اقتصادی، اروپا از حرف وارد عمل شود.”

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, جهان, خبر, فرانسه, کوبا

به پیروی از تحریم‌های امریکا، شرکت ایتالیایی «اِنی» خرید نفت از ایران را متوقف می‎کند

مدیر شرکت انی ایتالیا در نشست سالانه این شرکت به سهامدارانش گفت، انی تمام طلب های معوق خود از ایران بابت سرمایه گذاری های سال های گذشته در این کشور را از تهران گرفته و قصدی برای اجرای پروژه جدید در ایران ندارد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایتالیا, ایران, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر

احتمال شکایت اتحادیه اروپا از آمریکا بابت نقض برجام به سازمان تجارت جهانی

سخنگوی دولت فرانسه در خصوص اقدام آمریکا مبنی بر خروج از برجام گفت: «اتحادیه اروپا آماده است که هرگونه اقدام یک جانبه ای را که به منافع شرکت های اروپایی لطمه بزند در سازمان تجارت جهانی به چالش بکشد .

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, امریکا, جهان, خبر

موسسات مطالعاتی پکن: چین و اروپا از برجام حراست کنند

شماری از کارشناسان موسسات مطالعاتی و پژوهشی کشور چین معتقدند: پس از «پیمان شکنی ترامپ رییس‌جمهور آمریکا و حرکت او برضد برجام» لازم است که چین و کشورهای اروپایی با همکاری مشترک از این توافق بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی حراست و شبکه‌های مستقل تجاری با ایران ایجاد کنند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, امریکا, ایران, جهان, چین, خبر, سوئد