شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

نخستین ایستگاه فضایی چین به هنگام ورود به جو زمین آتش گرفت

نخستین ایستگاه فضایی چین بالاخره امروز به ماموریت خود پایان داد و به اتمسفر زمین وارد شد. “تیانگونگ-۱” امروز در منطقه ای نزدیک به برزیل و در بالای اقیانوس آرام، سوخت.

 

به نقل از گیزمگ، سازمان هوا­ فضای پکن اعلام کرد که امروز تقریبا درساعت ۰۰:۱۶ به وقت “گرینویچ” اولین ایستگاه فضایی چین موسوم به “تیانگونگ-۱” در بالای قسمت جنوبی “اقیانوس آرام” سوخت.

 

این ایستگاه فضایی که هم اکنون بدون سرنشین است، از سوی شبکه نظارت فضایی آمریکا ،استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی و نیز انگلستان ردیابی می شد. این در حالی است که سقوط بقایای این فضاپیما بعد از سوختن آن پیش‌بینی نشده بود.

 

ایستگاه فضایی “تیانگونگ- ۱” در تاریخ ۳۰ سپتامبر سال ۲۰۱۱ در مرکز پرتاب ماهواره “جوی کوآن” چین (JSLC)روی موشک ۲F/G  به فضا پرتاب شد و ۶.۵ سال به دور زمین چرخید.  در سال ۲۰۱۲ سه فضانورد ماموریت ” Shenzhou 9″ عازم این ایستگاه شدند که اولین فضانورد چینی زن نیز در میان آنها بود. در ابتدا قرار بود این آزمایشگاه فضایی در سال ۲۰۱۳ نابود شود ولی ماموریت آن چندین بار تمدید شد.

 

ایستگاه فضایی “تیانگونگ- ۱″ واحد نشانگر برای ایستگاه‌های بعدی ساخت چین محسوب می‌شد و قرار بود که ایستگاه فضایی بزرگتر ” تیانگونگ۱″ در سال ۲۰۲۳ به فضا پرتاب شود. ولی در سال ۲۰۱۶  اوضاع طبق برنامه پیش نرفت و مدیر “اداره فضایی ملی چین” اعلام کرد که ارتباط “تله متری”(دوری سنجی) با ” تیانگونگ- ۱ ” قطع شده است.

 

با توجه به این که این ایستگاه فضایی ۸.۵ تن وزن داشته است، ۲۰ درصد احتمال وجود داشت که “تیانگونگ-۱” به سطح زمین برسد ولی با وجود این که این ایستگاه فضایی در بالای یک اقیانوس منفجر شده است، شایعات مطرح شده مبنی بر آسیب‌های حاصله از فرود این ایستگاه فضایی به زمین، رد می‌شود.

ایسنا

آزمایش ترن شناور با سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت در چین

به نقل از آسیا تایمز، چین در سراسر جهان به خاطر شبکه ریلی قابل توجه و ترن‌های فوق‌العاده سریع شناخته می‌شود. محققان اخیرا تایید کرده‌اند که یک ترن “سوپر مگلو”(Super Maglev) در حال آزمایش و آماده به کار است.

ادامه

جهان, چین, خبر, دانش

پوتین از تسلیحات برتر روسیه درجهان پرده برداشت / بی‌فایده‌گی سامانه دفاعی امریکا درقبال روسیه

ولادیمیر پوتین با بیان اینکه روسیه تسلیحات راهبردی بی نظیر در جهان دارد، گفت: موشک های قاره پیمای روسی از سد هر گونه سامانه پدافند موشکی عبور می کند و سامانه آمریکایی نیز در برابر آن ناتوان هستند.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, دانش, روسیه

پیشرفت شگفت‌انگیز در درمان سرطان؛ شروع آزمایش انسانی واکسن سرطان

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد پیشرفت شگفت‌انگیزی در درمان سرطان رقم زده‌اند. هفته گذشته، محققان خلاصه‌ای از یافته‌های خود را منتشر کردند که نتیجه‌گیری کرد که استفاده از “دو عامل تحریک‌کننده سیستم ایمنی” تقریبا همه موش‌های مبتلا به سرطان تومور(لنفوم) را درمان کرد. ۸۷ مورد از ۹۰ مورد با تزریق اول و ۳ مورد دیگر با ... پیشرفت شگفت‌انگیز در درمان سرطان؛ شروع آزمایش انسانی واکسن سرطان

ادامه

امریکا, جهان, خبر, دانش