مخالفت سومین کشور اتحادیه اروپا با عضویت اوکراین

صدراعظم اتریش در جریان نشستی گفت، نباید هیچگونه رفتار ترجیحی برای اوکراین در مسیر عضویت در اتحادیه اروپا وجود داشته باشد. به گزارش ایسنا، اظهارات کارل نهامر، صدراعظم اتریش در واکنش به پیشنهادات کمیسیون اروپا برای آغاز روند مذاکراتی به منظور پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا در سریع‌ترین زمان ممکن مطرح شد. با این حال، ... مخالفت سومین کشور اتحادیه اروپا با عضویت اوکراین

ادامه

اتحادیه اروپا, اتریش, اسلواکی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, مجارستان, مولداوی

تشدید نظارت روسیه بر فعالیت‌های نظامی ناتو در اروپا

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اظهار داشت: روسیه وضعیت فعالیت‌های نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اروپا را در جهت برنامه‌ریزی برای عملی متقابل زیر نظر دارد. به گزارش روز شنبه ایرنا، ماریا زاخارووا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: روسیه «وضعیت تجمع نیروها و گسترش فعالیت نظامی ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) در شرق این ائتلاف، ... تشدید نظارت روسیه بر فعالیت‌های نظامی ناتو در اروپا

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, انگلیس, اوکراین, بالتیک, بلاروس, تاجیکستان, جنگ سرد, روسیه, شرق اروپا, غرب, قرقیزستان, قفقاز, گزارش, مولداوی, ناتو

استفاده ببشتر از ارزهای ملی دستور کار دومین مجمع اقتصادی اوراسیا

وزیر بازرگانی کمیسیون اقتصادی اوراسیا دستور کار اصلی دومین مجمع این اتحادیه را که اوایل خرداد در مسکو برگزار می‌شود، افزایش کاربرد ارزهای ملی در تجارت بین کشورهای عضو اعلام کرد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا، آندری اسلپنف در نشستی توجیهی مهمترین محور دومین مجمع اقتصادی اوراسیا را استفاده بیشتر از ارزهای ملی و ... استفاده ببشتر از ارزهای ملی دستور کار دومین مجمع اقتصادی اوراسیا

ادامه

ارمنستان, ازبکستان, اقتصادی, اورآسیا, ایران, بلاروس, جهان, روسیه, قرقیزستان, قزاقستان, کوبا, گزارش, مولداوی

رئیس‌جمهور مولداوی: مردم کشورم با پیوستن به ناتو مخالفند

رئیس‌جمهور مولداوی گفت، اکثریت شهروندان این کشور با این ایده که کشورشان بی طرفی را کنار گذاشته و به ناتو بپیوندد مخالف هستند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، مایا ساندو ، رئیس جمهور مولداوی در مصاحبه‌ای تاکید کرد: “با توجه به این که این ایده به معنی اعمال تغییراتی در قانون اساسی ... رئیس‌جمهور مولداوی: مردم کشورم با پیوستن به ناتو مخالفند

ادامه

امنیتی, روسیه, شرق اروپا, مولداوی, ناتو

لاوروف: غرب به دنبال بهانه‌ای برای تسلط بر روسیه است/ فرصتی برای مذاکره با اوکراین نیست

وزیر امور خارجه روسیه با ذکر این نکته که غرب هنگام اظهار نظر در مورد عملیات ویژه روسیه در اوکراین، آشکارا اعتراف می‌کند که هژمونی آن در امور جهانی در خطر است، تاکید کرد که روسیه در حال حاضر هیچ فرصتی برای تعامل با اوکراین به دلیل موضع کی‌یف نمی‌بیند. به گزارش ایسنا به نقل ... لاوروف: غرب به دنبال بهانه‌ای برای تسلط بر روسیه است/ فرصتی برای مذاکره با اوکراین نیست

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق اروپا, غرب, گرجستان, مولداوی

نتایج اولیه انتخابات مولداوی: نامزد طرفدار روسیه پیروز شد!

نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری در مولداوی جمهوری سابق شوروی در شرق اروپا حاکی از پیروزی ایگور دودون نامزد متمایل به روسیه است.

 

انتخابات سراسری تعیین رئیس جمهور برای نخستین بار در ۲۰ سال اخیر در مولداوی برگزار شد و پیش از آن پارلمان، این مقام را انتخاب می کرد.

 

رسانه های روسی ازجمله بخش اخبار آنلاین روزنامه کامسامولسکایا پراودا روز دوشنبه گزارش دادند: با شمارش ۷۲/۳ درصد آرا، ایگور دودون از حزب سوسیالیست ۵۵ درصد و «مایا ساندو» نامزد حامی غرب از حزب راست میانه «اقدام و همبستگی» ۳۲/۰۳ درصد نصیب خود کردند.

 

دمیتری چوباشنکو هم با ۵/۶ درصد آرا در مکان سوم پیش می رود.
انتخابات ریاست جمهوری در دو دهه اخیر برای نخستین بار در مولداوی برگزار شد.

 

برگزاری انتخابات در این جمهوری استقلال یافته از شوروی باعث بروز تنش میان موافقان برقراری ارتباط نزدیکتر با روسیه و الحاق به اتحادیه اروپا شد.

 

مولداوی که با حدود ۳/۵ میلیون نفر جمعیت فقیرترین کشور در اروپا است با مسائل مختلف از جمله رسوایی‌های مالی و فساد دست به گریبان است.

 

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مولداوی دو گروه برقراری ارتباط عمیق تر تجاری با روسیه‌ و دسته دوم نیز در پی پیوستن به اروپا بودند.

 

سال گذشته مولداوی با اعتراض های سیاسی و ناآرامی های گسترده روبه‌رو شد که علت آن ناپدید شدن مرموز یک میلیارد دلار از سه بانک این کشور بود که باعث شد، حمایت مردم از دولت ائتلافی طرفدار غرب تضعیف شود.

 

بیش از ۴۰ درصد مردم مولداوی روزانه با کمتر از پنج دلار زندگی می‌کنند و میانگین ماهانه درآمدی سرانه در این کشور ۲۴۰ دلار است.

 

آخرین رییس جمهوری منتخب مولداوی سال ۱۹۹۶ از سوی اعضای پارلمان انتخاب شد.

 

انتخابات ریاست جمهوری مولداوی در ۲۰۰۰ حوزه رای‌گیری در سراسر کشور برگزار شد و بیش از ۳۲۰۰ ناظر داخلی و ۵۶۲ ناظر بین المللی بر روند برگزاری آن نظارت داشتند.
ایرنا