گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

نبود امنیت شغلی وامنیت اقتصادی، سلامت روان نیروی کار را به‌خطر انداخته

نبود امنیت شغلی و امنیت اقتصادی، سلامت روان نیروی کار را به خطر انداخته که این اتفاق هشدار دهنده می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، باور اغلب افراد این است که کار می‌تواند در حفظ تعادل روحی و کاهش مشکلات روانی تاثیرگذار باشد، آنقدر که در میان عامه مردم معروف است که آدم بیکار، بیمار است، اما اخیرا یک مقام مسئول در وزارت کار عنوان کرده است که نرخ اختلالات روانی نیروی کار در ایران بالاتر از میانگین است.

 

ابراهیم صادقی فر معاون فرهنگی، اجتماعی وزیر کار، ۲۲ مهر امسال عنوان کرده است: بر اساس آمار پژوهشی که در سال ۹۴ با ۱۳ هزار و ۶۰۰ نمونه جامعه کار و تولید جمع آوری شده است، متاسفانه آمار اختلالات روانی در جامعه کار و تولید بیشتر از میانگین جامعه است.

 

چرا شاغلان بیشتر در معرض آسیب‌های روانی هستند؟

 

پژوهش‌های مختلفی نشان می‌دهد که کار علاوه بر بعد اقتصادی و مالی بر دیگر ابعاد شخصیت افراد تاثیر می‌گذارد، ازجمله اینکه کار هویت‌بخش است. خیلی وقت‌ها انسان‌ها را با کارشان می‌شناسیم، ولو اینکه کارشان را اتفاقی به دست آورده باشند یا حتی آن را دوست نداشته باشند. شاید ریشه مشکلات روانی شاغلان (فارغ از مشکلات فردی) نهفته در همین دو امر مرتبط با کار یعنی بعد اقتصادی و علاقه به کار باشد.

 

بهروز ساسانی روانشناس و استاد دانشگاه، به ایلنا می‌گوید: طبیعتا فردی که کار می‌کند فشار های کمتری را احساس می‌کند. فرد شاغل درآمد دارد و مهمتر از آن تنبل و بی‌خیال محسوب نمی‌شود. بر این اساس او نسبت به یک فرد بیکار کمتر در معرض آسیب روانی است یا بهتر است گفته شود باید کمتر در معرض آسیب باشد، اما در ایران به دلایل مختلفی وضعیت برای بسیاری از شاغلان برعکس است.

 

او توضیح می‌دهد: جامعه سمت و سویی پیدا کرده که فرد غیرپولدار بی‌عرضه تلقی شود. وضعیت دستمزدها هم که مشخص است و افراد با حداقل حقوق تنها می‌توانند یک سوم نیازهای خود را پوشش دهند. فرد مجبور است سختی کار را تحمل کند و در عین حال به دلیل مکفی نبودن حقوق و بی‌پولی تحقیر هم می‌شود. چنین فردی احتمالا مدام از خودش می‌پرسد کجای کار من اشتباه است؟ من که دارم کار می‌کنم و شب و روزم را نمی‌شناسم، چرا باید وضعیت مالی‌ام اینطور باشد؟

 

««««« بر اساس آمار پژوهشی که در سال ۹۴ با ۱۳ هزار و ۶۰۰ نمونه جامعه کار و تولید جمع‌آوری شده است، متاسفانه آمار اختلالات روانی در جامعه کار و تولید بیشتر از میانگین جامعه است »»»»»

 

این روانشناس ادامه می‌دهد: علاوه بر این خود سرزنش‌گری موارد دیگری هم هست که فشار بر نیروی کار را افزایش می‌دهد. بیکاری بالا در جامعه رقابت برای کاریابی را سخت‌تر کرده است. چون وقتی فردی بیکار شود ممکن است تا مدت‌ها کاری پیدا نکند یا کاری را بیابد که در شان و جایگاه خودش نمی‌بیند، افراد تلاش می‌کنند به هیچ وجه بیکار نشوند. چماق اخراج مدام بالای سر نیروی کار است و این او را از نظر روحی فرسوده می‌کند.

مشاوره تاثیر ناچیز بر سلامت روان نیروی کار دارد

 

بعضا مسئولان عنوان می‌کنند که در راستای سلامت روان نیروی کار و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی لازم است مشاور و روانشناس در محیط‌های کار استقرار یابند. برخی واحدهای صنعتی بزرگ بهداری و کادر درمانی دارند. برخی بر این نظرند که استقرار روانشناس هم مثل پزشک حداقل در کارگاه‌های بزرگ ضروری است.

 

ساسانی در این باره می‌گوید: این سوءبرداشت هست که نبود سلامت روان به معنای روان رنجوری است، در حالی که همه افراد ممکن است با کاهش رضایتمندی و سلامت روان پایین مواجه شوند، اما همه اختلال روان ندارند و چیزی حدود یک چهارم افراد دچار اختلالات روانی هستند. یک روانشناس در محیط کار شاید بتواند جلوی برخی خود ویرانگری‌ها را بگیرد. ممکن است فرد در آستانه خودکشی را راضی کند دست از کارش بردارد یا کارگری عصبی را که کنترلش را از دست داده و می‌خواهد به کسی در کارگاه آسیب بزند، آرام کند. اما روانشناس نمی‌تواند سطح سلامت کل افراد را بالا ببرد.

 

او ادامه می‌دهد: کارفرمایان می‌توانند از آموزه‌های روانشناسی مثبت در راستای ایجاد محیط آرام برای کارکنانشان استفاده کنند، اما این خنده‌دار است که بگوییم یک یا چند نفر را استخدام کنند تا کارگران را شاد کنند و… ؛ حداقل این وظیفه روانشناس نیست. برای بهبود سلامت روان افراد شاغل باید مشکلات زیربنایی رفع شود. حقوق مکفی، امنیت شغلی و مواردی از این قبیل تاثیر زیادی بر سلامت روان افراد دارد.

 

پیچیدگی‌های بازار کار ایران منجر به فشارهایی به افراد شاغل شده است، آنقدر که سلامت روحی آنها را به خطر می‌اندازد. این اتفاق می‌تواند عواقب مختلفی داشته باشد و راهکار رفع آن برداشتن فشارهایی است که بر افراد اعمال می‌شود. امنیت شغلی و امنیت اقتصادی می‌تواند سطح رضایتمندی نیروی کار و سلامت روان آنها را بالا ببرد.

حدود ۶۰۰ خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ به رغم فشارها با پیمانکاری شدن مخالفیم

اعمال فشار کارفرمای جدید برای تبدیل وضعیت قرارداد کار حدود ۶۰۰ نفر از خبرنگاران باشگاه خبرنگاران باعث شد این خبرنگاران با دریافت حداقل‌های مزدی بابت امنیت شغلی خود احساس خطر کنند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, خبر رسانی, کارگری

اگر حقوق امسال و پارسال را بر اساس دلار مقایسه کنیم، درآمدها نصف شده/ ۵۰۰ هزار نفر از تعداد شاغلان صنعت بی‌کار شده‌اند

ریزش بی‌سابقه اشتغال در بخش صنعت زنگ خطر را به صدا درآورده است. تنها در یک سال بیش از ۵۰۰ هزار نفر از تعداد شاغلان بخش صنعت کاسته شده است.

ادامه

اجتماعی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, کارگری