گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

لئوناردو سانتوس سیمائو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در غرب آفریقا و ساحل گفت که گسترش گروه بریکس تأثیر مفیدی بر توسعه کشورهای قاره آفریقا خواهد داشت. به گزارش ایرنا، سیمائو در مصاحبه با تاس افزود: امیدوارم بریکس بتواند یک منبع برای تامین مالی توسعه آفریقا، بویژه برای غرب آفریقا و ساحل باشد. وی ... نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

ادامه

اتیوپی, اقتصادی, ایران, بریکس, جهان, چین, روسیه, عربستان سعودی, غرب آفریقا, گزارش

صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین رسید. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اوکراین سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار را دریافت کرد. «دنیس شمیهال»، نخست‌وزیر اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که اوکراین در چارچوب برنامه مالی جدید، سومین ... صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

ادامه

آمریکا, افغانستان, اقتصادی, اوکراین, خبر, روسیه, شرق اروپا, صندوق بین‌المللی پول, غرب

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

ماجرای افشای ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین

رسانه نظامی روسیه از ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین از طریق کشور سوم خبر داد، اما باکو آن را رد کرد. به گزارش ایسنا، یک رسانه مشهور حوزه نظامی روسیه می‌گوید با بررسی اسناد دادگاه‌های اوکراین به نکات جالب توجهی درباره همکاری نظامی باکو-کی‌یف رسیده است. کانال تلگرامی «ریبار» که بیش از ۱.۲ ... ماجرای افشای ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین

ادامه

آذربایجان, اقتصادی, اوکراین, ترکیه, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: اقتصاد کشور رانتی است

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران ضمن انتقاد از “مدیریت بد پول نفت” توسط دولت گفت: «اقتصاد کشور رانتی است». یک مقام وزارت کار نیز گفت “جریانی با منافع خاص” با پیگیری سیاست اقتصاد بدون نفت مقابله می‌کند.

 

هادی قوامی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه “اقتصاد کشور رانتی است”، به سیاست دولت در مدیریت پول نفت انتقاد کرد و گفت: «دولتمردان کشور به‌جای نگاه تولیدی نگاه توزیعی به اقتصاد کشور داشته‌اند.»

 

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران که امروز یکشنبه ۲۰ مرداد (۱۱ اوت) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: «نفت نباید در بودجه برای هزینه‌های جاری صرف شود بلکه پول نفت باید هزینه ایجاد زیرساخت‌ها و پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به بخش تولید شود.»

 

به گزارش تسنیم، هادی قوامی با انتقاد از “نگاه توزیعی” دولت به اقتصاد ایران، گفت: «پول نفت را بد مدیریت و مردم را به دولت وابسته کرده‌ایم.»

 

شکل گرفتن “طبقه ویژه سرمایه‌داری”

 

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران همچنین افزود: «نگاه توزیعی دولت موجب شده منابع بدون مطالعه در سراسر کشور پخش شود و زیرساخت‌ها نیز نتوانند به این پراکندگی کمک کنند.»

 

این نماینده اصولگرا سپس تأکید کرد که «این مسئله شرایط را برای اقتصاد کشور سخت کرده است.»

 

عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران نیز هم‌زمان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی، از نقش اقتصاد نفتی در شکل‌گیری یک “طبقه ویژه سرمایه‌داری” و نیز مقابله “گروه‌های خاص” با پیگیری سیاست‌های اقتصاد بدون نفت خبر داد.

 

منصوری گفت: «اقتصاد نفتی با تضعیف بخش‌های مختلف تولیدی از جمله بخش کشاورزی و محور قرار دادن بازرگانی و تجارت، طبقه ویژه سرمایه‌داری ایجاد کرده است.»

 

“جریانی منافع خاص را برای گروه‌های خاص می‌خواهد”

 

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار ایران در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «در اقتصاد نفتی جریانی منافع خاص را برای گروه‌های خاص می‌خواهد و بر این اساس با سیاست‌هایی که اقتصاد بدون نفت را پیگیری می‌کند مقابله می‌نماید.»

 

این مقام وزارت کار ایران همچنین تصریح کرد: «جهت‌گیری توسعه صنعتی کشور مشخص نشده است و فقط برای رفع نیازها اولویت‌های منطقه‌ای و ملی را مشخص کرده‌ایم.»

 

در شرایطی که دولت روحانی از یک‌سو با افزایش هرچند اندک هزینه‌های خود روبه‌روست و از سوی دیگر نیز بایستی منابع لازم را برای بودجه خود تأمین کند، فروش نفت ایران به عنوان منبع اصلی تأمین این هزینه‌ها به دلیل تحریم‌های آمریکا با کاهشی چشمگیر روبه‌رو بوده است.

 

برخی منابع حتی اعلام کرده‌اند که صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی، ژوئیه، به ۱۰۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده و به این معنا در ظرف یک سال کاهشی ۹۵ درصدی داشته است. این در حالی است که با توجه به سهم ۶۰ درصدی نفت در صادرات ایران، چنین سقوطی در فروش نفت به معنای از دست دادن سالانه ده‌ها میلیارد دلار به نسبت گذشته خواهد بود و دولت جمهوری اسلامی را با چالشی جدی مواجه خواهد کرد.

 

البته حسن روحانی ۱۱ اردیبهشت‌ماه گذشته هم‌زمان با پایان معافیت هشت کشور واردکننده نفت ایران از تحریم‌های آمریکا، گفته بود که «اگر پول نفت هم کمتر به ما برسد از جای دیگر جبران خواهیم کرد.»

 

گرچه رئیس جمهوری ایران منظور خود از “جای دیگر” را روشن نکرده بود، اما یک روز پیش از این سخنان گفته بود که ایران “شش راه” برای فروش نفت خود دارد که آمریکا از آنها بی‌خبر است.

 

دولت دوازدهم بودجه سال جاری (۱۳۹۸) خود را بر اساس صادرات روزانه یک میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه نفت تنظیم کرده بود. سازمان برنامه و بودجه ایران اما اوایل ماه جاری مرداد اعلام کرد که بودجه بازبینی شده و بر اساس فروش ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز بسته شده است. گفتنی است که بودجه سال ۹۷ ایران بر اساس فروش روزانه دو میلیون و ۶۸۰ هزار بشکه در روز بسته شده بود.

صدای آلمان

رویترز: ایران در ماه جولای، ۱۱ میلیون بشکه نفت به چین صادر کرد

منابع غربی اعلام کردند چین در ماه جولای و طی دومین ماه متوالی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران بی اعتنایی کرده و حداکثر ۳۶۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایران, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, سوریه, شرق آسیا

آمریکا، آلمان را به خروج نیروهایش از این کشور تهدید کرد

در پی مناقشات دولت آمریکا و آلمان بر سر افزایش بودجه دفاعی این کشور، آمریکا به تازگی تهدید کرده که در حال بررسی امکان خارج کردن هزاران نیروی مستقر خود در آلمان است..

ادامه

اقتصادی, المان, امریکا, امریکای شمالی, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, غرب اروپا, فرانسه, لهستان, ناتو