کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

همزمان با حضور بلینکن در سئول؛ کره شمالی موشک بالستیک شلیک کرد

کره شمالی همزمان با حضور وزیر خارجه آمریکا در سئول، یک موشک بالستیک به سوی آب‌های شرق شبه‌جزیره کره پرتاب کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ارتش کره جنوبی مدعی شد که کره شمالی برای نخستین بار در دو ماه اخیر و همزمان با حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سئول، ... همزمان با حضور بلینکن در سئول؛ کره شمالی موشک بالستیک شلیک کرد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی

استقرار نیرو‌های ویژه آمریکا در ۱۰ کیلومتری چین

وزیر دفاع تایوان روز شنبه تایید کرد که نیرو‌های ویژه آمریکا در برخی از جزایر دور افتاده تایوان نزدیک به چین مستقر هستند. وزیر دفاع تایوان روز شنبه تایید کرد که نیرو‌های آمریکایی در حال آموزش ارتش این جزیره هستند و برخی از آنها در ۱۰ کیلومتری مرز با چین مستقر شده‌اند. به گزارش وبگاه ... استقرار نیرو‌های ویژه آمریکا در ۱۰ کیلومتری چین

ادامه

آمریکا, تایوان, جنگ سرد, چین, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا

ناکامی بایدن در ایجاد ائتلاف علیه چین در سفر به اروپا

گزارش تاریخ ۱۷ ژوئن برابر با ۲۷ خردادماه شبکه تلویزیونی «سی ان ان» ارائه خلاصه‌ای پیرامون «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بود؛ سی ان ان گزارش داد که بایدن به رغم بی‌میلی طرفین صحبت خود در اروپا، چین را در دستور کار خود قرار داد و سران اروپا و آمریکا در حالی در پایان، بیانیه‌ای مشترک امضا کردند که هیچ تعهد مالی خاصی در این بیانیه ذکر نشد.

 

به گزارش رایو بین‌المللی چین: این دو جمله در گزارش «سی ان ان» انتقادی‌ترین جملات در واکنش به سفر هفته گذشته بایدن به اروپا محسوب می‌شوند.

 

اولین سفر بایدن به اروپا به عنوان رئیس جمهور آمریکا از زمان روی کار آمدن او در کاخ سفید با حضور او در نشست سران کشورهای عضو گروه ۷، نشست ناتو و اجلاس آمریکا-اروپا همراه بود؛ بایدن در این سفر تلاش کرد تا به اصطلاح به ایجاد «ائتلاف ارزشی» علیه چین بپردازد.

 

در اینجا این سؤال مطرح می شود که پاسخ اروپا به آمریکایی ها در مسیر تلاش برای ایجاد ائتلاف ارزشی علیه چین چه بود؟

 

در پاسخ باید گفت که «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان تاکید کرد که به رغم اختلافاتی که برلین با چین و روسیه دارد، اما G7 امیدوار به همکاری با این کشورها به خصوص در زمینه بررسی تغییرات اقلیمی و حفظ تنوع زیستی است.

 

از طرف دیگر، «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز با تاکید بر اینکه گروه ۷ خصومتی با چین ندارد، گفت: «اگر چین در این عرصه ها تنها گذاشته شود، ما هیچ گاه راه حلی نمی‌یابیم.»

 

مکرون افزود که گروه ۷ باید در زمینه هایی از جمله تغییرات آب و هوایی، تجارت بین‌المللی و سیاست های توسعه با چین همکاری داشته باشد.

 

با این اوصاف، آنچه بدیهی به نظر می‌رسد این است که مکرون و مرکل به عنوان دو تن از سران اتحادیه اروپا تمایلی به پیروی از آمریکا ندارند و دیدگاه‌های مستقل خود را بیان کرده اند.

 

تا به امروز، اگرچه آمریکا و اروپا همچنان در زمینه امنیتی متحد یکدیگر به حساب می‌آیند اما اختلافات بسیار زیادی بین دو طرف وجود دارد که مشارکت آمریکا و اتحادیه اروپا در حوزه ترانس آتلانتیک را صرفا به یک مشارکت ظاهری تبدیل کرده در حالیکه مشکلات زیادی پیش روی این مشارکت مطرح است.

 

اول از همه اینکه جهت گیری های استراتژیک آمریکا و اروپا با یکدیگر متفاوت است. آمریکا درصدد ایجاد یک حلقه کوچک مبتنی بر ایدئولوژی و ترغیب سران کشورهای عضو گروه ۷ به رقابت با چین در زمینه هایی مانند ساخت زیرساخت ها و رقابت های تکنولوژیکی است.

 

این در حالیست که بدون شک این رویکرد واشنگتن باعث می شود که اتحادیه اروپا به قیمت از بین رفتن و آسیب به منافع خودش، به نجات آمریکا بیاید درحالیکه چنین رویکردی، اراده مستقل استراتژیک اروپا و خواسته های واقع گرایانه مطرح در عرصه همکاری آن با چین را نقض می‌کند.

 

مطلب دوم نیز این است که منافع اساسی آمریکا و اروپا نیز با یکدیگر فرق دارند. فرانسه اخیرا تاکید کرده است که اروپا نباید از اقدامات ضد چین حمایت و پشتیبانی کند چرا که پکن سال گذشته از واشنگتن سبقت گرفت و به بزرگ ترین شریک تجاری اروپا تبدیل شد.

 

در عین حال، نمی توان از جایگاه پکن در نبرد با تغییرات اقلیمی صرف نظر کرد و آن را نادیده گرفت.

 

بدیهی است که کشورهای اروپایی همچون آلمان و فرانسه می دانند که منزوی کردن و مهار چین به نفع آنها نیست.

 

از طرف دیگر، افت میزان اعتماد اروپا به آمریکا نیز تا حد بسیار زیادی تعیین می کند که مسیر آمریکا علیه چین از اتحادیه اروپا نمی‌گذرد.

 

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در طول چهار سال اخیر سیاست های یکجانبه و افراط گرایانه ای را علیه اروپا به کار گرفت و متعاقب آن، کشورهای اروپایی تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر پیامدهای این سیاست های واشنگتن قرار گرفتند.

 

از بحث و جنجال پیش آمده بین «بوئینگ» و «ایرباس» گرفته تا اختلافات درباره خط لوله گازی نورد استریم ۲ و مالیات دیجیتال، می توان دید که درگیری ها میان آمریکا و اروپا همچنان ادامه دارد.

 

از طرف دیگر، رسوای اخیر درباره جاسوسی طولانی مدت و قدیمی آمریکا از سران اروپایی نیز اعتماد اروپا به واشنگتن را بیش از پیش تضعیف کرده است.

 

با این وجود، بایدن امیدوار است که اروپا را با خود همراه کند ولی حقیقت این است که تمرکز استراتژیک اروپا و منافع توسعه آن با آمریکا مغایرت دارد.

 

در چنین شرایطی تشکیل یک موضع واحد علیه چین برای آمریکا و اروپا و حتی تشکیل این ائتلاف داخل اتحادیه اروپا علیه پکن کار دشواری خواهد بود.

 

از همه مهم تر این است که در روابط بین‌المللی چند قطبی جهان امروز، مشغول شدن در یک چرخه کوچک و پرداختن به سیاست های گروهی مبتنی بر باورهای ایدئولوژیکی، مغایر گرایش های تاریخی خواهد بود

پاسخ منفی عمران خان به سیا

نخست وزیر پاکستان در مصاحبه‌ای که قرار است روز یکشنبه روی آنتن برود گفت، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سی.آی.ای قطعا اجازه ندارد از داخل خاک پاکستان و پس از تکمیل خروجش از افغانستان عملیاتی داشته باشد.

ادامه

اتحاد شوروی, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, پاکستان, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا؛ پنتاگون قصد دارد تلاشش را روی مقابله با نفوذ چین متمرکز کند

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که وزیر دفاع دستور خروج برخی سامانه‌ها و نیروها از خاورمیانه را طی این تابستان داده است اما این تغییرات بر منافع امنیت ملی ما تأثیر نخواهد گذاشت.

ادامه

اردن, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, عراق, عربستان سعودی, کویت