گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

فجایع ناشی از نبود بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار در عرصه‌های گوناگون تولید، معدن‌ها، پالایش و استخراج نفت و گاز، و فعالیت‌های خدماتی و درمانی را می‌توان هر روز در اخبار ناگوار سوانح کار مشاهده کرد. مصدوم شدن و جان باختن هر روزهٔ کارگران در حین رفت و آمد به محل کار، در محل ... نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, استبداد, استثمار, ایران, ایمنی, بانک جهانی, بنگلادش, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, محیط زیست, هندوستان

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

نابودی زمین‌هایی کشاورزی خوزستان با انتقال آب/ این طرح ضدحیات بشری است

نماینده مردم اهواز، باوی،حمیدیه و کارون در مجلس ضمن تشریح دلایل مخالفت خود با طرح انتقال آب سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی گفت: این طرح نه منطقی است، نه استدلال علمی و کارشناسی دارد و نه در آن به مسائل زیست محیطی توجه شده از همین رو اجازه این انتقال را نخواهیم داد.

 

سید کریم حسینی در گفت‌وگو با ایلنا، اظهار داشت: با هماهنگی کامل بین نمایندگان استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری در مجلس در مورد عدم انتقال آب سرشاخه‌های رودخانه کارون به فلات مرکزی پروژه‌هایی را در دست بررسی داریم که در حال مطالعه بر روی این طرح‌ها هستیم.

 

باید از طرح انتقال آب کارون جلوگیری شود

 

وی افزود: در چند نشستی که با وزیر نیرو، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور طی روزهای گذشته داشتیم خواستار جلوگیری از انتقال آب سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی شدیم و تقاضای جلوگیری از اجرای این طرح را داشتیم.

 

نابودی زمین‌هایی کشاورزی خوزستان با انتقال آب

 

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طی جلسه ای نیز که با مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست داشتیم طی نامه هایی کتبی اعلام کردند اینگونه طرح‌ها پیوست زیست محیطی ندارند. اجرای هر طرح و پروژه‌ای هر چند کوچک که از سوی مردم عادی باید مجوز اداره محیط زیست داشته باشد اما چطور برای پروژه‌های به این بزرگی که قطعا نیاز به مجوز از ادارات کل محیط زیست خوزستان و چهارمحال و بختیاری دارد چنین مجوزی درخواست نمی‌شود؟ آنهم در اراضی که کشاورزی رونق دارد و همه این مناطق با انتقال آب دچار آسیب جدی می‌شوند.

 

انتقال آب کارون باعث خسارت به خلیج فارس می‌شود

 

حسینی عنوان کرد: با انتقال آب سرشاخه‌های کارون هرگونه جانداری که در این جلگه پهناور وجود دارد آسیب جدی می‌بینند. حق آبه‌های رودخانه‌های استان خوزستان و حتی حق آبه خلیج فارس و حیات این منطقه دچار آسیب می‌شود.

 

اجازه انتقال آب به فلات مرکزی را نخواهیم داد

 

وی گفت: به ده ها دلیلی که ما داریم و یک دلیلی که مسئولان برای انتقال آب ندارند این آب نباید به فلات مرکزی ایران منتقل شود چرا که پیوست محیط زیستی، اجتماعی و امنیتی ندارد. از روز اول به عنوان نماینده استان خوزستان با سایر نمایندگان مردم استان همجوار در مجلس پیگیر بوده و هستیم و به هیچ وجه اجازه انتقال آب سرچشمه‌های رودخانه کارون را نخواهیم داد.

 

۳ استان فلات مرکزی کمبود آب شرب ندارند

 

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما حاضریم با استدلال و منطق بگوییم که ۳ استان کرمان، یزد و اصفهان در فلات مرکزی ایران که قرار است آب سر شاخه‌های کارون را برای شان منتقل کنند نیاز به آب شرب ندارند. در تمامی دنیا مجوز انتقال زمانی صادر می‌شود که منطقه‌ای از نبود آب شرب در مضیقه باشد. به طور مثال استان اصفهان مشکل و کمبودی به لحاظ آب شرب ندارد که هیچ، حتی برای مصارف کشاورزی نیز آب کافی دارد.

 

۱۲ درصد کشاورزی کشور از خوزستان تامین می‌شود

 

حسینی بیان کرد: اگر آمار سرانه سبز در استان اصفهان و خوزستان را مقایسه کنیم هر دو استان دارای ۵ میلیون نفر جمعیت هستند که استان اصفهان از شرایط مطلوب تری برخوردار است. خوزستان سود رسانی فراوانی در زمینه کشاورزی برای کشور دارد و محصولات کشاورزی‌اش به تمامی نقاط کشور منتقل می‌شود. طبق آمارهای برآورد شده ۱۲ درصد محصولات کشاورزی کشور از خوزستان تامین می‌شود.

 

این طرح ضدحیات بشری است

 

وی گفت: استان خوزستان اولین و در برخی مواقع دومین استان از لحاظ تولید گندم کشور که محصولی استراتژیک است به شمار می‌رود. همه این دلیل‌های منطقی برای عدم انتقال آب سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی ایران وجود دارد. این اقدام نه منطقی است و نه استدلال علمی دارد و به اعتقاد من ضد حیات بشری است.

 

تاثیر مستقیم انتقال آب در مهاجرت های استانی 

 

نماینده مردم اهواز در مجلس ادامه داد: این موضوع حتی در مهاجرت‌های مناطق مختلف استان خوزستان تاثیر بسیار مستقیمی می‌تواند داشته باشد. همچنین باعث تشدید هورهای استان به کانون‌های ریزگرد شود.

 

نابودی ۹۰۰ کیلومتر از اراضی خوزستان 

 

وی ادامه داد: این انتقال آب باعث آسیب به ۹۰۰ کیلومتر از اراضی استان خوزستان از شمالی‌ترین نقطه تا جنوبی‌ترین که به شهرستان‌های خرمشهر و آبادان منتهی می‌شود، خواهد شد. این طرح حتی باعث کمبود و بحران آب شرب در دو شهرستان جنوبی استان می‌شود.

 

کرمان، یزد و اصفهان به اندازه کافی آب ذخیره دارند

 

حسینی افزود: طبق نظرات کارشناسی که به شکل آماری در وزارت نیرو و سازمان محیط زیست موجود است در حال حاظر طبق آمار نزولات جوی که در ۳ استان کرمان، یزد و اصفهان شکل گرفته است به اندازه کافی آب شرب و کشاورزی دارند و همچنین آب‌های زیر زمینی که در این ۳ حوزه وجود دارد چند میلیارد متر مکعب است که نیازشان را در مواقع بی آبی تامین می‌کند.

 

وی در پایان گفت: هشدار ما به افرادی که در ۳ استان فلات مرکزی طرح های صنعتی را طراحی می‌کنند و همه منتظرند که طرح‌های انتقال آب تحقق پیدا کند این است که بدانند اجرایی شدن این طرح به ضرر تمامی کشور است. آسیب رسیدن به خوزستان در هر حوزه‌ای به معنی آسیب جبران ناپذیر به تمامی کشور است.

گفت و گو: مریم بازوند

بحران آب در کشور و دشواری‌های فراروی توده‌ها

در کشورهای پیش‌رفته نهادهای مدنی و طرفداران حفظ محیط زیست به اشکال متفاوت با هدر دادن آب از سوی شرکت‌های فراملیتی به‌خاطر سودجویی، مخالفت خود را بیان می‌کنند و دولت‌هایشان را مکلف می‌کنند با تدبیر علمی در راه رفع کمبود آب برخورد کنند.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, محیط زیست, مقاله

روز جهانی بدون پلاستیک؛ پلاستیک‌های سرگردان روزهای کرونایی

سوم جولای، روز جهانی بدون پلاستیک، ابتکاری جهانی برای رهایی از کیسه‌های پلاستیکی یک‌بارمصرف در سراسر جهان است. هدف از نامگذاری این روز، ارتقاء آگاهی از محیط‌زیست با تشویق همگان برای منع استفاده از کیسه‌های پلاستیکی است و باید به دنبال گزینه‌های سازگار با محیط‌زیست باشیم.

ادامه

امریکا, جهان, حقوق بشر, حقوق حیوانات, کانادا, محیط زیست