گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

فجایع ناشی از نبود بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار در عرصه‌های گوناگون تولید، معدن‌ها، پالایش و استخراج نفت و گاز، و فعالیت‌های خدماتی و درمانی را می‌توان هر روز در اخبار ناگوار سوانح کار مشاهده کرد. مصدوم شدن و جان باختن هر روزهٔ کارگران در حین رفت و آمد به محل کار، در محل ... نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, استبداد, استثمار, ایران, ایمنی, بانک جهانی, بنگلادش, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, محیط زیست, هندوستان

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

جلسه امروز اتحادیه اروپا در بروکسل تحت الشعاع کشاورزان معترضی قرار گرفت که برای اعتراض به شرایط خود مقابل پارلمان اروپا تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «اگر ببینید که با چه تعداد امروز در این‌جا حضور داریم و اگر ببینید که (اعتراضات) سراسر اروپا را فراگرفته، پس باید امیدوار باشیم. شما به ما نیاز ... بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, ایتالیا, بلژیک, پرتغال, جهان, حقوق بشر, خبر, دهقانی, فرانسه, کشاورزی, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رژیمِ ناتوان از حلِ مشکلات اساسی مردم ادامۀ گرانی مواد اساسی غذائی خصوصاً نان، اجارۀ مسکن، و نیز افزایش تعرفه اینترنت به‌میزان ۳۴ درصد در هفته‌های گذشته، فشار بیشتری بر گردۀ زحمتکشان وارد آورده‌ است. خالی شدن صندوق توسعه ملی به‌دلیل برداشت‌های پی در پی دولت از این صندوق، عدم پرداخت حقوق کارگران و نیز ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

اقتصادی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, محیط زیست, وکلا

میزبانی۳۰۰ گونه پرنده نادر در پی بارندگی و احیای یکی از ۹ کانون اصلی ریزگردها در تالاب البرز

تالاب صالحیه در شهرستان نظرآباد استان البرز حدود ۱۰ هزار هکتار وسعت دارد و این روزها میزبان ۳۰۰ گونه پرنده نادر از سراسر دنیا است.

 

تالاب صالحیه در شهرستان نظرآباد حدود ۱۰ هزار هکتار وسعت دارد و آب مورد نیاز آن از رودخانه کردان تامین می‌شود.

 

تالاب فصلی که به دلیل کمبود بارش‌ها و همچنین تامین نشدن حق آب آن سال‌ها خشک بود و به یکی از کانون‌های اصلی ریزگرد در استان تبدیل شده بود.

 

این تالاب اما با بارش‌های مناسب اخیر و تامین حق آب آن اکنون میزبان ۳۰۰ گونه پرنده نادر از سراسر دنیا شده است و علاوه بر اینکه موجب تغییر در اکو سیستم منطقه شده تاثیر فراوانی نیز بر کاهش ریزگردها در شهرستان نظرآباد و حتی استان داشته است.

 

کانون ریزگردهای استان

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان دی ماه سال ۹۶، تالاب صالحیه نظرآباد را به دلیل آبگیری نشدن به عنوان یکی از کانون‌های اصلی پدیده ریزگرد اعلام کرده بود و از حضور نداشتن صدها نوع پرنده مهاجر در این تالاب به دلیل خشکی، اعلام نارضایتی کرده بود. استاندار نیز چندی پیش، در بازدیدی که از این تالاب داشت آن را یکی از ۹ کانون اصلی ریزگرد در استان برشمرده بود و از تشکیل کارگروهی ویژه برای مقابله با این ریزگردها و ساماندهی تالاب خبر داده بود.

 

موضوعی که باعث شد دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان به ماجرا ورود کند و از تعهدات شرکت آب منطقه ای برای پیگیری حق آب این تالاب سخن به میان آورد.

 

حاجی رضا شاکرمی در حاشیه جلسه شورای سیاستگذاری حفظ بیت المال و اراضی ملی و منابع طبیعی در نظرآباد در جمع خبرنگاران گفت: تامین حق آب تالاب صالحیه مورد تصویب قرار گرفته و شرکت آب منطقه‌ای استان در مورد تامین آب مورد نیاز تالاب تعهداتی دارد که انجام می‌دهد.

 

آبگیری دوباره تالاب و میزبانی از پرندگان مهاجر

 

بارش رحمت الهی در سال آبی اخیر و تخصیص حق آب تالاب صالحیه باعث شد این تالاب پس از سالها بار دیگر پرآب شود. آبی که عمدتا از رودخانه کردان تامین می‌شود و عمق تالاب را به بیش از یک و نیم متر افزایش داده است.

 

آبگیری مجدد تالاب صالحیه همچنین باعث شد ۳۰۰ گونه پرنده نادر از سراسر دنیا بار دیگر مهمان نظرآباد شوند. موضوعی که صحنه های زیبایی را خلق کرده است و منجر به جذب گردشگرانی از جای جای کشور شده است.

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست البرز در این باره می گوید: فلامینگوها، انواع اردک سان ها، باکلان بزرگ، پلارتوپ، حواصیل خاکستری، اردک سرسبز، حواصیل ارغوانی، نوک خنجری و آووست، گونه های مهاجری هستند که به این تالاب مهاجرت کرده‌اند.

 

حکیمی با توجه به بارش‌های خوب امسال و آبگیری مناسب تالاب، جمعیت پرندگان را نسبت به سال گذشته از وضعیت بهتری برخوردار می داند و می گوید: پرندگانی مانند باکلان بزرگ در مناطقی که عمق آب بیش از یک متر باشد حضور دارند که امسال شاهد حضور این پرندگان در تالاب هستیم.

 

از معضلات زیست محیطی تا موانع گردشگری

 

درباره تالاب صالحیه اما نگرانی‌هایی وجود دارد. هدایت فاضلاب شهرک های صنعتی سپهر و نظرآباد به سمت این تالاب یکی از این معضلات جدی است که باید با اقدامات قضایی با آن مقابله کرد.

 

نبود برخی امکانات مانند راه دسترسی مناسب و ارایه نشدن خدمات به گردشگران نیز مانع گسترش گردشگری در این منطقه شده است. تکزارع عضو شورای اسلامی روستای صالحیه در این باره می‌گوید: بر اساس قانون شورا، دهیاری صالحیه نمی‌تواند در خارج از بافت روستا هزینه کند؛ اما در تلاشیم با دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی تالاب صالحیه را به قطب گردشگری در استان البرز تبدیل کنیم.

ایلنا

زندگی هر۴ خانوار در یک کلاس درس / لباس‌های کهنه وپاره برایمان آورده‌اند

مردم سیل‌زده خوزستان در حالی که همه زندگی و محصولات‌ خود را از دست داده‌اند، این روزها در اتاق‌های ۴۰ تا ۵۰ نفره در اردوگاه‌ها شب تا صبح را در شرایط سختی سپری می‌کنند. مردان بیکار و بچه‌ها به مدرسه نمی‌روند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, محیط زیست