گفتگوی وزرای خارجه چین و ویتنام

وزیر خارجه چین: هر دو کشور باید به سوی مدیریت اختلافات گام بردارند وانگ یی، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و وزیر امور خارجه چین، با بوی تان سون وزیر خارجه ویتنام در گوانگشی گفتگو کرد. رادیو بین‌المللی چین؛ وانگ یی در این گفت و گو خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری ... گفتگوی وزرای خارجه چین و ویتنام

ادامه

جنوب شرق آسیا, چین, شرق آسیا, صلح, گزارش, ویتنام

سفر رئیس‌جمهور منتخب اندونزی به چین

پرابوو سوبیانتو در سفر به پکن با شی جین پینگ دیدار و گفتگو کرد. پرابوو سوبیانتو، رئیس جمهور منتخب اندونزی امروز (دوشنبه) با سفر به پکن با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین دیدار و گفتگو کرد. به گزارش خبرگزاری الجزیره، شی جین‌پینگ در این دیدار بر عزم چین برای گسترش مناسبات و روابط نزدیک ... سفر رئیس‌جمهور منتخب اندونزی به چین

ادامه

آمریکا, اندونزی, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش, مشارکت راهبردی

«وو تی یینگ‌چون» سرپرست دولت ویتنام شد

در پی تشدید تشدید مبارزه با فساد حزب کمونیست ویتنام که منجر به برکناری «وو ون توونگ» رئیس‌جمهوری این کشور شد، خانم «وو تی یینگ‌چون» به عنوان سرپرست دولت هانوی منصوب شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، در پی تشدید مبارزه با فساد در ویتنام که منجر به برکناری وو ون توونگ رئیس جمهوری ... «وو تی یینگ‌چون» سرپرست دولت ویتنام شد

ادامه

احزاب کمونیستی و کارگری, جنوب شرق آسیا, جهان, خبر, فساد, ویتنام

سفر هیئت کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس

در سایه از سرگیری روابط پیونگ یانگ با کشور‌های آسه آن، یک هیئت از کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس سفر کرده است. یونهاپ امروز جمعه به نقل از رسانه دولتی کره شمالی گزارش داد که هیئت حزب حاکم کره شمالی در یک سفر به سه کشور (چین، ویتنام و لائوس) لحظاتی قبل وارد ... سفر هیئت کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس

ادامه

آسه آن, احزاب کمونیستی و کارگری, جنوب شرق آسیا, چین, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی, لائوس, ویتنام

افزایش بودجه دفاعی شرق آسیا درپی افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین

با افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین در شرق آسیا، کشورهای این منطقه بودجه‌های دفاعی خود را افزایش داده‌اند؛ در این میان، بهانه این رویکرد برای متحدان آمریکا در این منطقه «افزایش ظرفیت قدرت» پکن و تلاش برای ایجاد «نوعی موازنه» عنوان می‌شود. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از نشریه تایم، درحالیکه مناقشه‌ها ... افزایش بودجه دفاعی شرق آسیا درپی افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین

ادامه

آمریکا, اوکراین, تایوان, جنگ سرد, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش, هندو پاسیفیک

میراث سمی آمریکا در ویتنام، همچنان قربانی می‌گیرد

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا درحالی امروز از مرکز سابق هوایی این کشور در هوشی مین دیدار کرد که این مرکز به عنوان میراث سمی واشنگتن در جنگ ویتنام دستکم سه میلیون نفر در ویتنام را کشته و یا به سوی بیماری های صعب مانند سرطان و معلولیت ها سوق داده است.

 

جیمز متیس امروز از پایگاه هوایی ‘بین هوئا’ در خارج از شهر هوشی مین به عنوان یکی از مقرهای اصلی آمریکا در جنگ ویتنام برای ذخیره و استفاده از گازهای سمی دیدن کرد.
سموم موجود دراین مرکز حتی پس از سال ها از طریق آب های زیرزمینی سلامتی میلیون ها نفر از مردم این شهر را به خطر انداخته است.

 

کارشناسان زیست محیطی هشدار دادند که احتمالا سموم ناشی از این مرکز وارد آب های زیرزمینی ، رودخانه ها و زنجیره تولید مواد غذایی در این منطقه شده است.

 

آمریکا از این پایگاه در جریان جنگ ویتنام به عنوان مرکز نگهداری گاز سمی نارنجی استفاده می کرد و از این گاز علیه مردم در جنگ توسط نظامیان آمریکایی علیه ویتنامی ها استفاده شده است.

 

آمریکا از گاز نارنجی که یک گاز خطرناک و سمی است به عنوان سلاح جنگی علیه بیش از میلیون ها نفر نفر از مردم ویتنام در دوران جنگ ویتنام استفاده کرد که تاکنون عامل بروز ایجاد بیماری های خطرناک مانند سرطان شده است.

 

به رغم گذشت سال ها ازجنک هنوز در مناطقی که آمریکا از این گاز سمی استفاده کرده ، نوزادان با معلولیت های ذهنی و جسمی مختلف به دنیا می آیند.

 

طبق گزارش رسانه های ویتنامی قرار است سال آینده عملیات پاکسازی این پایگاه هوایی با همکاری مشترک آمریکا و ویتنام آغاز شود.

 

هوشی مین یا سایگون مرکز ویتنام جنوبی (حکومت تحت حمایت آمریکا) در دوران جنگ ویتنام بود.

 

باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا به ویتنامی ها وعده پاکسازی این پایگاه هوایی را داده بود.

 

طبق گزارش های رسانه ای هزینه پاکسازی این منطقه مسموم به گاز خطرناک نارنجی دستکم ۳۹۰ میلیون دلار برآورد شده است.

 

نظامیان آمریکا در سال های ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۱ افزون بر ۸۰ میلیون لیترگاز نارنجی علیه ویت کنگ ها در سراسر ویتنام جنوبی به کار بردند تا درختان این منطقه را که پوششی برای این چریک ها بودند از بین ببرند.

 

علاوه براین از این گاز علیه مزارع ویتنامی ها نیز استفاده شد تا ویت کنگ ها بدون غذا و پشتیبانی مواد غذایی بمانند.

 

ارتش آمریکا در عملیات ‘پیسر آی وی’ در سال ۱۹۷۲ اقدام به ذخیره منابع باقی مانده گاز نارنجی در پایگاه هوایی بین هوئا و خارج کردن آن از ویتنام کردند.

 

هانوی می گوید دستکم سه میلیون نفر از ویتنامی ها در اثر استنشاق گاز نارنجی در جریان جنگ ویتنام مسموم شدند و اکنون نیز یک میلیون نفر از ویتنامی از بیماری های برجای مانده از آن دوران رنج می برند.

 

طبق گزارش منابع رسانه ای در ویتنام این کشور اکنون با مشکل ۱۵۰ هزار نوزاد دارای معلولیت ذهنی و جسمی ناشی از تاثیرگاز نارنجی بر والدین آنها روبه روست.

 

اگرچه تاکنون آمریکا رسما آماری از میزان تلفات خود در جنگ ویتنام ارائه نکرده اما برخی آمارها حاکی از آن است که جنگ ویتنام حدود دومیلیون غیرنظامی از دو طرف جنگ (ویتنام شمالی و جنوبی) برجای گذاشت و برآوردها ،حاکی از کشته شدن بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر از نظامیان آمریکا دراین جنگ است.

 

دومین سفر متیس به ویتنام در سال جاری از روز گذشته در آستانه پنجاهمین سالگرد حمله هوایی گسترده آمریکا به جنوب ویتنام آغاز شده است.

 

سفر وزیر دفاع آمریکا به ویتنام در حالی انجام می شود که هنوز بسیاری از مردم ویتنام جنگ ظالمانه و خونین نظامیان آمریکا علیه کشور خود را فراموش نکرده و هرساله در سالگرد این جنگ ،تظاهرات گسترده ای علیه آمریکا برگزار می کنند.

 

علاوه براین بسیاری از شهرهای ویتنام با نام قهرمانان ملی این کشور در جریان مبارزات ضد استعماری و جنگ ویتنام نامگذاری شده که بیانگر روحیه مردمی ضد استعماری در این کشور است.

 

شهر هوشی مین محل بازدید متیس که پیشتر ‘ سایگون’ شناخته می شد اما نام آن به هوشی مین یکی از رهبران ملی این کشور در جریان جنگ با استعمارگران فرانسوی تغییر یافت.

 

رسانه های غربی سفر متیس را ارسال پیام به چین برای آمادگی این کشور در مقابله با نفوذ آسیایی این کشور اعلام کردند.

ایرنا

فرمانده نیروهای آمریکا در جنگ ویتنام قصد داشت از بمب اتم استفاده کند

اسناد و مدارک افشا شده نشان می‌دهد که فرمانده نیروهای آمریکایی در جریان جنگ ویتنام یک برنامه محرمانه را برای استفاده از کلاهک‌های اتمی علیه کمونیست‌ها در شمال این کشور طراحی کرده بود که توسط لیندون جانسون، رئیس جمهور وقت آمریکا متوقف شد.

ادامه

امریکا, تاریخ, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خبر, ویتنام

روسیه همکاری نظامی خود با سوریه و الجزایر را افزایش می‌دهد

شرکت تسلیحات سازی دولتی روسیه(Rostec) اعلام کرد که این کشور همکاری نظامی خود با سوریه و الجزایر را افزایش خواهد داد.

ادامه

الجزایر, امریکای لاتین, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خبر, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شمال افریقا, هندوستان, ویتنام

دوترته: به‌دلیل سیاست خارجی مستقلش آمریکا به‌دنبال سرنگونی و مرگ او است

بنابر گزارش پایگاه راشاتودی، رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین، گفته است می‌خواهد گوشی هوشمند خود را با یک گوشی ساده جایگزین کند چرا که سازمان جاسوسی سیا آمریکا به صورت مداوم مکالماتش را شنود می‌کند تا با استفاده از اطلاعات شخصی، سرانجام او را ترور کند.

ادامه

اسراییل, امریکا, اندونزی, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خبر, روسیه, فیلیپین