جدول زمانی خروج آمریکایی‌ها از عراق، محور رایزنی السودانی و لوید آستین

منابع رسانه‌ای از دیدار و رایزنی نخست‌وزیر عراق با وزیر دفاع آمریکا درباره جدول زمانی پایان ماموریت ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح «مقابله با داعش» در عراق خبر داده‌اند. به گزارش ایسنا، شبکه المیادین در این باره گزارش داد که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا پیشنهادها درباره جدول زمانی پایان ... جدول زمانی خروج آمریکایی‌ها از عراق، محور رایزنی السودانی و لوید آستین

ادامه

آمریکا, اشغالگری, امنیتی, تروریسم, خاورمیانه, عراق, گزارش

دفاع روسیه و چین از ایران در نشست اضطراری شورای امنیت

نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله ایران به اسرائیل با سخنان نمایندگان کشورهای مختلف برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله ایران به اسرائیل برگزار شد. در این نشست، نماینده روسیه در شورای امنیت تاکید کرد: زمانی که کنسولگری ایران در سوریه بمباران شد هشدار دادیم ... دفاع روسیه و چین از ایران در نشست اضطراری شورای امنیت

ادامه

اسراییل, الجزایر, امریکا, امنیتی, انگلیس, ایران, تروریسم, چین, خاورمیانه, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, سوریه, صلح, فرانسه, گزارش

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

دست رد سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه به‌ درخواست سفیر اسرائیل

پس از آنکه «سیمونا هالپرین» سفیر اسرائیل در مسکو گفت که اسرائیل از روسیه انتظار دارد که پاسخ موشکی گسترده ایران به این رژیم را محکوم کند، این اظهارات با واکنش منفی مسکو مواجه شد. به گزارش ایرنا، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه خطاب به سفیر اسرائیل نوشت: «سیمونا، به من یادآوری ... دست رد سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه به‌ درخواست سفیر اسرائیل

ادامه

اسراییل, اوکراین, ایران, تروریسم, جهان, روسیه, سازمان ملل, سوریه, شرق اروپا

تحلیلگر گاردین: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صحنه بازی خاورمیانه را تغییر داد

تحلیلگر روزنامه گاردین انگلیس استدلال کرد جنگی که دهه‌ها به‌ طور نیابتی و خارج از سرزمین‌های اشغالی بین ایران و اسرائیل در جریان بود، با حمله اسرائیل به کنسولگری تهران وارد مرحله جدیدی شد که پیشگیری از تشدید آن نیازمند مهار اسرائیل است. به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه گاردین در مطلبی به تفصیل به ... تحلیلگر گاردین: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صحنه بازی خاورمیانه را تغییر داد

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, ایران, تحلیل, جنگ نیابتی, جهان, خاورمیانه, سوریه, لبنان

میدل ایست آی: امریکا خروج از عین الاسد بزرگترین پایگاه هوایی در عراق و خاورمیانه را رد کرد

پایگاه میدل ایست آی گزارش داد، ارتش آمریکا به مقام‌های امنیتی ارشد عراق طرح‌هایی را پیشنهاد داده است تا قسمتی از نظامیانش را در واکنش به رای ماه ژانویه پارلمان عراق به خروج نیروهای خارجی از این کشور، خارج کند.

 

به گزارش ایسنا، این پایگاه خبری در گزارش خود آورده است: در نشستی که طی روزهای گذشته میان طرف‌های آمریکایی و عراقی به طور کاملا محرمانه برگزار شد، گفته شد که واشنگتن “اصولا” برای گفت‌وگو درباره خروج آمادگی دارد.

 

یک نماینده ارتش آمریکا به عراقی‌های حاضر در جلسه تاکید کرد، ایالات متحده برای خروج از مواضعی در عراق از جمله پایگاه هوایی بلد که ۸۰ کیلومتری شمال بغداد است و محل حضور مربیان و پیمانکاران آمریکایی به شمار می‌رود، آمادگی دارد.

 

به عراقی‌ها همچنین گفته شد، واشنگتن حتی می‌تواند کاهش حضورش در بغداد را هم بررسی کند.

 

نماینده ارتش آمریکا به همتایان عراقی خود گفت “ما آماده خروج از برخی از مناطق با جمعیت اکثرا شیعه‌ هستیم، مثل پایگاه بلد. شاید ما بتوانیم حضومان را در بغداد کاهش بدهیم.” و با این جملات عراقی‌ها دریافتند که حضور آمریکا در پایتخت عراق می‌تواند به حفاظت از سفارتش و این فرودگاه کاهش یابد.

 

با این حال طرف آمریکایی به طور قاطع خروج از پایگاه عین الاسد، بزرگترین پایگاه هوایی در عراق و خاورمیانه را رد کرد. برای طرف آمریکایی، پایگاه عین الاسد “خط قرمز” است. نماینده ارتش آمریکا به عراقی‌ها گفت: نمی‌توانیم صحبت از خروج از این پایگاه را آغاز کنیم. خروج امکان ندارد.

 

این پایگاه که در استان الانبار واقع شده همان پایگاهی است که ایران ماه گذشته آن را هدف حملات موشکی قرار داد.

 

براساس اطلاعات دریافتی پایگاه میدل ایست آی (Middle East Eye)، این نشست به دلیل حساسیت بالا در شهر امان در سکونتگاه شخصی سفیر کانادا در اردن برگزار شد. از جمله مقام‌های حاضر در این جلسه، یک نماینده ارتش آمریکا، یک مقام ناتو و یک مشاور امنیتی ارشد عراق بود.

 

پارلمان عراق ماه ژانویه با صدور قطعنامه‌ای رای به خروج نیروهای خارجی از این کشور داد. این قطعنامه در درجه نخست متوجه ۵۰۰۰ سرباز آمریکایی مستقر در عراق است. طبق این قطعنامه، ماموریت ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا باید پایان پذیرد. این تصمیم به این معناست که دولت عراق بایستی درخواست پیشین خود از جامعه بین‌المللی به منظور همکاری در مبارزه علیه داعش را پس بگیرد.

 

بنا به قطعنامه پارلمان عراق، نیروهای آمریکایی و دیگر کشورها در ائتلاف بین‌المللی مجبور به ترک عراق هستند. این قطعنامه استفاده نیروهای خارجی از حریم زمینی، هوایی و دریایی عراق را به هر دلیل ممنوع کرده است. استفاده از سلاح نیز تنها در اختیار دولت خواهد بود. نمایندگان عراق به خروج فوری نیروهای بین‌المللی رای دادند.

مذاکره ژنرال والری گراسیموف با ژنرال یاشار گولر و تشدید وضعیت بحرانی در ادلب

وزارت دفاع روسیه از مذاکره تلفنی روسای ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه و روسیه با هدف بررسی تنش های بوجود آمده در ادلب استانی در شمال سوریه و کاهش درگیری ها خبر داده است.

ادامه

ترکیه, تروریسم, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه

هایکو ماس: دورانی که آمریکا مثل پلیس جهانی رفتار می‌کرد، به سر آمده است

وزیر خارجه آلمان با تاکید بر اینکه دوره‌ای که آمریکا همانند یک پلیس جهانی رفتار می‌کرد، به پایان رسیده، گفت: مراکز تصمیم‌گیری درباره بسیاری از مسایل مورد اختلاف تغییر کرده‌اند و آینده خاورمیانه در آستانه یا سوچی تعیین خواهد شد.

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, امریکا, ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, لیبی

“جوزف بورل” با ابراز نگرانی از ادامه اشغالگری اسرائیل با تکیه بر معامله قرن ترامپ، خواستار تدوین طرح اروپا برای صلح شد

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا از وزرای خارجه کشورهای این اتحادیه خواست تا طرحی را برای برقراری صلح دائم میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها ارائه دهند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اسراییل, امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین