تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا از جامعه بین‌الملل خواست در صورت عدم رعایت قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط اسرائیل، روابط دیپلماتیک با این رژیم را قطع کند. به گزارش دوشنبه شب ایرنا از “آناتولی”, پترو پس از رای گیری قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: سرانجام قطعنامه ... کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, کلمبیا

دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه اعلام کرد که روزهای ۸ و ۹ آوریل (۲۰ و ۲۱ فروردین ۱۴۰۳) به شکایت نیکاراگوئه از آلمان به اتهام حمایت از نسل‌کشی در نوار غزه رسیدگی می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکاراگوئه از آلمان به دلیل حمایت مالی و نظامی از اسرائیل، قطع کمک‌های مالی به ... دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکای لاتین, اروپای مرکزی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

شماری از وکلای شیلیایی از اسرائیل به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در غزه شکایت کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، بیش از ۶۵۰ وکیل شیلیایی شکایتی را علیه اسرائیل و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن در دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه تنظیم کردند. این شکایت به دلیل نسل‌کشی و جنایات ضدبشری اشغالگران اسرائیلی علیه ملت فلسطین ... شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, شیلی, فلسطین, قضایی

مورالس: اقدامات واشنگتن علیه آمریکای لاتین برای نفت است

رییس جمهور بولیوی گفته است، آمریکا از کودتاهای نظامی دست برداشته و حالا برای مداخله در امور کشورهای آمریکای لاتین مخالف خود از طریق دادگاه‌ها و پارلمان‌ها، به دنبال تغییر نظام این کشورهاست و ادعای مالکیت نفت آن‌ها را دارد.

 

اوو مورالس، رییس جمهور بولیوی به خبرگزاری راشاتودی گفت: مشکلاتی جدی در آمریکای لاتین وجود دارد. در آرژانتین، برزیل و اکوادور، روسای جمهور که زمانی تضمین‌کننده حاکمیت و شان مردم کشور خود بودند، حالا تحت پیگردهای قانونی قرار می‌گیرند.

 

این رهبر بولیویایی گفت، “کمپین سیاسی گسترده” واشنگتن در آمریکای لاتین از سوی مایک پنس، معاون رییس جمهور این کشور هدایت می‌شود.

 

مورالس تصریح کرد: در آمریکای لاتین دیگر هیچ کودتایی رخ نمی‌دهد زیرا اکنون این کودتاها از طریق کنگره‌ این کشورها و دادگاه‌های آنان صورت می‌گیرد. این مکانیزم دیگری است که آمریکا از آن برای مقابله با روسای جمهوری که مخالف امپریالیسم هستند، استفاده می‌کند.

 

رییس جمهور بولیوی افزود، اگر این اقدامات نیز بی‌اثر باشند، آمریکا به “توطئه و فتنه‌انگیزی” متوسل می‌شود و اگر این تدابیر نیز با شکست مواجه شوند، همانطور که در مورد ونزوئلا اتفاق افتاد، صحبت از مداخله نظامی به میان می‌آید.

 

وی خاطرنشان کرد، اظهارات سال گذشته واشنگتن درباره اعمال زور علیه کاراکاس نه تنها از سوی کشورهای آمریکای لاتین، بلکه از طرف اعضای غربی ناتو نیز پذیرفته نشد و این به آن معنا است که “تهدید به حمله به جایی نمی‌رسد”.

 

مورالس افزود، ممکن است آمریکا از دموکراسی و مخالفت با سیاست‌های نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا حرف بزند اما دلیل اصلی تلاش آنان برای براندازی رییس جمهور ونزوئلا و سایر رهبران آمریکای لاتین “نفت” است.

 

رهبر ۵۸ ساله بولیوی هشدار داد: چنین اقداماتی در سراسر تاریخ ما رخ داده‌اند. این روشی است که آمریکا از طریق آن به لیبی و عراق حمله کرد و در کشورهای مختلف هم آن کودتاها را صورت داد. پس باید از کشورهای مقتدر خود و منابع طبیعی‌مان (در برابر اقدامات آمریکا) حفاظت کنیم.

 

مورالس اما متذکر شد که همچنان دیدگاه خوش‌بینانه‌ای به آینده آمریکای لاتین دارد و امیدوار است که “مردم متوجه شوند چه اتفاقی در حال روی دادن است و نسبت به آن واکنش مناسبی داشته باشند تا روسای جمهورشان بار دیگر به مردمشان خدمت کنند، نه به منافع آمریکا”.

ایسنا

 

رئیس‌جمهوری کوبا: تحریم‌های امریکا علیه ما با شکست مواجه‌شده و در آینده نیز اینگونه خواهد بود

به گزارش خبرگزاری فرانسه، میگوئل دیاز کانل، رئیس‌جمهور کوبا پس از ورود به نیویورک برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد، او در سخنرانی‌اش در سازمان ملل بار دیگر تحریم‌های مالی، تجاری و اقتصادی علیه کشورش را محکوم خواهد کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, خبر, کوبا

در مخالفت با سیاست‌های آمریکا؛ توافق ترکیه با ونزوئلا برای کنار گذاشتن دلار از تبادلات تجاری

مقامات ترکیه و ونزوئلا در حالی بر روابط نزدیکتر دوجانبه و کنار گذاشتن دلار از تبادلات تجاری دو کشور توافق کرده اند که این تصمیمات می تواند پیامی جدی برای دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا باشد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای لاتین, ترکیه, جهان, چین, خبر, روسیه, ونزوئلا

سفر سناتور آمریکایی به کوبا و دیدار با رئیس جمهور این کشور

رئیس جمهور کوبا با باب کورکر، سناتور آمریکایی رئیس کمیته روابط خارجی سنای این کشور که به هاوانا سفر کرده دیدار کرد و با وی در خصوص تنش در روابط دوجانبه و دیگر “مسائل مورد توجه دو طرف” گفت‌وگو کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, خبر, کوبا

مادورو: دبیرکل سازمان کشورهای آمریکایی یک «آشغال» است

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این توصیف از سوی نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در واکنش به اظهارات لوئیس آلماگرو، دبیرکل سازمان کشورهای آمریکایی درباره حمله نظامی احتمالی به ونزوئلا مطرح شده است.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, خبر, ونزوئلا