رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

مورالس: آمریکا به بهانه دموکراسی مانع نامزدیم در انتخابات می‌شود

رئیس جمهور بولیوی آمریکا را به تلاش برای ممانعت از کاندیداتوری وی برای انتخابات ریاست جمهوری در ماه ژانویه به بهانه نگرانی‌های دموکراسی متهم کرد.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اوو مورالس، رئیس جمهور بولیوی در توئیتی نوشت: همانطور که در ۲۰۰۲ رخ داد آمریکا و سیاستمداران راستگرایش سعی دارند کاندیداتوری مرا برای انتخابات به چالش بکشانند. آن‌ها مرا بن لادن یا طالبان می‌نامند و به قطع کمک‌هایشان تهدید کردند.اکنون می‌گویند درباره دموکراسی نگرانند. بولیوی کشوری مستقل است و هیچ مداخله ای را نمی‌پذیرد.

 

رئیس‌جمهوری بولیوی مصمم است تا برای چهارمین مرتبه در انتخابات سال آتی پیروز شود و این در شرایطی است که مخالفت‌ها با این اقدام که آن را مغایر قانون اساسی بولیوی می‌دانند، رو به افزایش است.

 

از سال ۲۰۰۶ رئیس‌جمهوری بولیوی است و با وجود قانون اساسی سال ۲۰۰۹ بولیوی که شخصا آن را ارائه کرد و دوره ریاست را به دو دوره متوالی محدود می‌کند، در سه انتخابات شرکت کرده و پیروز شده است.

 

او می‌خواهد سال آتی برای چهارمین بار رئیس‌جمهوری کشورش شود.

 

دیوان قانون اساسی بولیوی هم که مملو از حامیان دولت اوست و سال ۲۰۱۴ هم به نفع مورالس رای داد تا مجددا در انتخابات شرکت کند، با ۱۱ درخواست علیه چهارمین دوره نامزدی مورالس در انتخابات ریاست جمهوری آتی مخالفت کرده است.

 

اعتراض و اعتصاب گروه‌های اپوزیسیون بولیوی مانع اقدامات مورالس، اولین رئیس‌جمهوری بومی بولیوی، نشده است.

 

مورالس سال ۲۰۱۶ قانون اساسی را تغییر داد تا بتواند به مدت نامحدود در مقام ریاست جمهوری باقی بماند اما در جلب نظر مردم در رفراندوم شکست خورد. با این حال دولت او نتایج را رد کرد و دادگاه قانون اساسی با حمایت از او اعلام کرد که این جزو حقوق اوست که دوباره در انتخابات نامزد شود.

 

چنانچه مورالس در انتخابات سال آتی پیروز شود، طولانی‌ترین دوره ریاست جمهوری در تاریخ بولیوی را رقم می‌زند و از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ هم قدرت را در دست خواهد داشت. با این وجود، جنبش‌های اعتراضی در برخی از شهرهای مهم بولیوی به اعتصاب غذا کشیده شده است. به گفته یکی از رهبران مدنی در منطقه کوچابامبا، آنها در پنجمین روز اعتصاب غذا به سر می‌برند و تعداد زیادی از مردم به آنها ملحق شده‌اند. این معترضان می‌خواهند تا مورالس به قانون اساسی و مقررات پایبند باشد.

 

با این حال مورالس در پیامی توئیتری این اعتراضات را بی‌اثر دانسته و نوشت: “ما به لحاظ سیاسی آماده می‌شویم و بولیوی جدیدی را به کمک یکدیگری می‌سازیم؛ فقر کمتر و عدالت اجتماعی بیشتر. از حمایت شما سپاسگذارم.”

 

او همچنین اعتصاب غذا را مورد تمسخر قرار دارد و آن را “رژیمی” توصیف کرد که برای سلامت جسمانی “خوب” است.

ایسنا

اتحاد امریکای لاتین در برابر واشنگتن افزایش یافته است

روسای جمهور بولیوی و نیکارگوئه روز گذشته در نشست آلبا ضمن محکوم‌کردن سیاست‌های مداخله‌جویانه و امپریالیستی آمریکا برای بی‌ثبات کردن کشورهای آمریکاس لاتین تاکید کردند که این منطقه امروز بیشتر از گذشته در برابر این تهدیدها متحدتر شده است.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, بولیوی, کوبا, نیکاراگوئه, ونزوئلا

رهبر نیکاراگوئه اقدامات آمریکا و اتحادیه اروپا را “جرایم جنگی” خواند

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه از ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای حملاتشان علیه کشورهای آمریکای لاتین و آمریکای مرکزی که سیاست‌های مستقل را دنبال می‌کنند، انتقاد کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, امریکای لاتین, جهان, خبر, کوبا, نیکاراگوئه, ونزوئلا

نشست گروه آلبا بر مقابله با مداخله غرب در آمریکای لاتین تاکید کرد

شرکت کنندگان در نشست گروه ‘آلبا’ در کوبا با تاکید بر اتخاذ تدابیر لازم برای دفاع از صلح منطقه آمریکای لاتین و حوزه کارائیب، خواستار مقابله با مداخله قدرت های جهان در امور این منطقه شدند.

ادامه

امریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا, نیکاراگوئه, هندوراس, ونزوئلا

عطوان؛ اعزام بمب‌افکن راهبردی روسیه به‌ونزوئلا، هشدار آشکار مسکو به‌ واشنگتن درباره هرگونه اقدامی علیه ونزوئلا

۱۹ آذر ماه وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که دو فروند هواپیمای روسی TU-۱۶۰ پس از طی مسافتی حدود ده هزار کیلومتر در فرودگاهی در نزدیکی کاراکاس، پایتخت ونزوئلا فرود آمدند.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, روسیه, سوریه, کوبا, ونزوئلا