گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ... هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری, گرسنگی, معلمان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

حرکت‌های اعتراضی‌ کارگران و بازنشستگان واحدهای مختلف ادامه دارد در هفته‌های گذشته نه‌تنها خللی در ادامۀ اعتراض‌های کارگری و بازنشستگان به‌وجود نیامد، بلکه منسجم‌تر شدن صف‌های آنان خصوصاً در یکشنبه‌های اعتراضی را مشاهده کردیم. نکتۀ قابل‌توجه در این حرکت‌های اعتراضی شعارها و پلاکاردهایی بودند با مضمون مخالفت با مصوبه‌هایی از قبیل لایحۀ هفتم توسعه، اعتراض ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, اجتماعی, استبداد, اعتراضات اجتماعی, امپریالیسم, امنیتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, زنان, سیاسی, فقر, کارگری, معلمان, معیشت

اعتراضات ضد دولتی در آرژانتین ۶۰ زخمی برجای گذاشت

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از رسانه‌های محلی آرژانتین امروز (شنبه) گزارش داد که در اعتراضات ضد دولتی این کشور، حدود ۶۰ معترض در اثر مداخله نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش زخمی شدند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، در درگیری‌هایی که میان معترضان ضد دولتی و نیروهای امنیتی رخ داد، ده‌ها ... اعتراضات ضد دولتی در آرژانتین ۶۰ زخمی برجای گذاشت

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, جهان, خبر, دانشجویی, کارگری

موج اعتراضات خیابانی به چند شهر دیگر رسید

موج جدیدی از اعتراضات در ایران شکل گرفته است. اعتراضات مردم که از شیراز، اصفهان و شاهین‌شهر آغاز شده بود، به کرج، مشهد، شیراز، ساری و چند شهر دیگر نیز رسیده است. در تهران جو امنیتی گزارش شده است.

 

اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و همچنین بازتاب ناآرامی‌ها در رسانه‌های داخل ایران و از جمله بر روی خروجی خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران “ایرنا”، حکایت از ادامه اعتراضات در روز پنجشنبه ۱۱ مرداد دارند.

 

اخبار مربوط به ناآرامی‌ها و اعتراضات مردم در اصفهان و برخی دیگر شهرهای ایران در رسانه‌های بین‌المللی نیز بازتاب یافته است.

 

در گزارش آژانس‌های خبری جهان و از جمله در اخباری که آسوشیتدپرس از تجمعات اعتراضی مردم منتشر کرده، به وضعیت وخیم اقتصادی و گرانی شدید حاکم بر جامعه اشاره شده است.

 

این در حالی است که رسانه‌های ایران و از جمله اخباری که توسط “ایرنا” منتشر شده، حکایت از آن دارد که شرکت کنندگان در این تجمعات “شعارهای ساختارشکنانه” سر داده‌اند.

 

خبرگزاری “ایرنا” در گزارشی که روز پنجشنبه ۱۱ مرداد از شیراز منتشر کرده، خبر از اعتراضات مردم در مرکز شهر شیراز داده است. “ایرنا” پس از آن مدعی شده که ناآرامی‌های شیراز به پایان رسیده است.

 

در شبکه‌های اجتماعی، فراخوانی برای برگزاری تظاهرات در مرکز شهر شیراز برای روز چهارشنبه ۱۰ مرداد منتشر شده بود که صورت نگرفت.

 

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی علت عدم برگزاری این تظاهرات را “حضور مقتدرانه نیروهای انتظامی” اعلام کرده بود. حال آنکه، نیروهای انتظامی روز پنجشنبه نتوانستند مانع از تجمع مردم شیراز در خیابان زند و چند نقطه دیگر شهر بشوند.

 

این در حالی است که مسئولان استان فارس پیش از برگزاری این تظاهرات، آن را غیرقانونی اعلام کرده بودند.

 

اعتراضات خیابانی در شیراز که ایرنا از آن تحت عنوان “تجمع غیرقانونی” یاد می‌کند، از جمله در خیابان توحید این شهر برگزار شده بود.

 

این خبرگزاری درباره تجمع اعتراضی مردم شیراز نوشته است: «تجمع‌کنندگان که در پی فراخوان مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی در این مکان [خیابان توحید] گردهم آمدند، بیشتر شعارهای ساختارشکنانه سر می‌دادند؛ هرچند در فراخوان‌ها، هدف از تجمع اعتراض به گرانی عنوان شده است.»

 

روز سه‌شنبه ۹ مرداد نیز شیراز شاهد برگزاری اعتراضات خیابانی بود. شماری از مردم این شهر در اعتراضات روز سه‌شنبه در خیابان ملاصدرا گردهم آمده بودند و علیه روحانی و مقامات حکومتی شعار داده بودند.

 

هادی پژوهش جهرمی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری فارس شعارهای مردم شیراز را عمدتا علیه حکومت خوانده و گفته است: «شعارهای اندکی در اعتراض به گرانی سر داده شده است.»

 

معاون سیاسی و امنیتی استانداری فارس مدعی شده است که اعتراضات خیابانی در شیراز توسط نیروهایی “از خارج” هدایت و مهندسی شده است.

 

اعتراضات در دیگر شهرها

 

اصفهان و شاهین‌شهر برای سومین روز شاهد برپایی اعتراضات خیابانی بود. حضور نیروهای انتظامی در میدان‌های اصلی نیز نتوانست مانع از تجمعات اعتراضی در این شهر بشود. در مجموع جو شهر امنیتی گزارش شده است.

 

تظاهرات دیگری در شهرهای کرج، ساری و مشهد نیز گزارش شده است. افزون بر آن، وضعیت در برخی از میدان‌های شهر تهران، و از جمله در میدان ونک و تجریش بسیار امنیتی گزارش شده است. در شبکه‌های اجتماعی گزارش‌هایی درباره تجمعات اعتراضی در تهران منتشر شده است.

 

خبرگزاری “ایرنا” از درگیری نیروهای انتظامی در اصفهان و شیراز با مردمی که در این اعتراضات حضور داشته‌اند، خبر داده است. هنوز اطلاعات دقیقی درباره تعداد بازداشت‌شدگان احتمالی این اعتراضات منتشر نشده است.

 

در فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، تصاویری از به آتش کشیدن تایر خودروها برای مقابله با گاز اشک‌آور دیده می‌شود.

گاردین: سفر ترامپ فشار امنیتی و هزینه بالایی بر انگلیس تحمیل می‌کند

روزنامه گاردین روز دوشنبه در گزارشی از بسیج بی‌سابقه نیروهای امنیتی انگلیس برای مقابله با معترضان به سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به این کشور خبر داد و نوشت: سفر دونالد ترامپ فشار بیش ‌از حد و هزینه بالایی را بر دستگاه‌های امنیتی انگلیس تحمیل می کند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکا, انگلستان, جهان, خبر, غرب اروپا

اعتراض آمریکایی‌ها به خشونت، بیکاری و وضعیت نامساعد اقتصادی

به نقل از تارنمای هیل، هزاران نفر با ورود به بزرگراه«دن رایان»از مقام های شیکاگو خواستندتا علیه خشونت های ناشی از حمل سلاح، بیکاری و وضعیت نامطلوب اقتصادی وارد عمل شوند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر

اعتصاب بازار تهران گسترش یافته است

بنابر گزارش‌ها از تهران بهای دلار آمریکا در بازار غیررسمی تهران بار دیگر با ثبت رکوردی جدید به بیش از ۸۷۰۰ تومان رسید و شماری از کاسبان در مرکز تهران، در اعتراض به نابسامانی بازار ارز، دست به راه‌پیمایی در «خیابان جمهوری» زدند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, ایران, خبر