ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

سیمون هریس نخست وزیر ایرلند بار دیگر بر شناسایی کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است. به گزارش ایرنا، هریس سه‌شنبه شب در مصاحبه با سی. ان. ان گفت: در حال حاضر، اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با ایجاد فاجعه انسانی در غزه و تاثیر آن بر ... ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

ادامه

اسراییل, ایتالیا, ایرلند, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, زنان, غرب اروپا, فلسطین, کودکان

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

ایرلند: به تعویق انداختن اعلام کشور مستقل فلسطین قابل قبول نیست

مایکل مارتین وزیر خارجه ایرلند در اظهاراتی با بیان اینکه شک نکنید که به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین به زودی اتفاق خواهد افتاد، گفت: به تعویق انداختن اعلام کشور مستقل فلسطین دیگر قابل قبول نیست. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری بارون، وزیر خارجه ایرلند با اشاره به ارائه پیشنهاد ... ایرلند: به تعویق انداختن اعلام کشور مستقل فلسطین قابل قبول نیست

ادامه

آفریقای جنوبی, اسپانیا, اسراییل, اسلواکی, ایرلند, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, غرب اروپا, فلسطین, گزارش, مالت, نسل‌کشی

دست خون‌آلود فرانسه در نسل‌کشی غزه

یک مقام فرانسوی که در پارلمان اروپا نیز حضور دارد تاکید کرد فرانسه با ارسال سلاح به اسرائیل در کشتار مردم غزه دخیل است. به گزارش باشگاه خبرنگاران: مانون اوبری، نماینده فرانسه در پارلمان اروپا در جریان حضور در برنامه Grand Rendez-Vous از موضع دولت کشورش در قبال جنگ اسرائیل در نوار غزه که وارد ... دست خون‌آلود فرانسه در نسل‌کشی غزه

ادامه

اروپا, استعمار, اسراییل, تحلیل, جهان, سازمان ملل, غرب اروپا, فرانسه, فلسطین, نسل کشی

ملکه انگلیس به همدستی در کودتا علیه دموکراسی متهم شد

یکی از نمایندگان انگلیس به ملکه هشدار داد بهتر است با تعلیق پارلمان، عمر حکومت خود را تمام شده بداند.

 

به گزارش مهر، خبر موافقت الیزابت دوم ملکه انگلیس، با پیشنهاد بوریس جانسون نخست‌وزیر این کشور، مبنی بر تعلیق ۵ هفته‌ای پارلمان، به همان اندازه که دولتمردان این کشور از هر ۲ حزب محافظه‌کار و کارگر را غافلگیر کرد، موجب خشم آنها نیز شد.

 

اما در این میان، «کیت اوسامور» نماینده منطقه «ادمونتون» از این هم فراتر رفت و پیامی تهدیدآمیز خطاب به ملکه انگلیس نوشت.

 

وی در این پیام که در صفحه توئیتر منتشر شد، ملکه را به همدستی در کودتا علیه دموکراسی متهم کرد و گفت از سرنوشت خویشاوندان ناکام خود، عبرت بگیرد.

 

در این پیام می‌خوانیم: ملکه باید هنگام تدارک زمینه برای کودتای راستگرایان، به آنچه برای عموزاده‌اش «تینو» پادشاه سابق یونان پیش آمد؛ نگاه کند! نظام پادشاهی برچیده می‌شود!

 

گفتنی است در مدت زمان یک ماهه تعلیق پارلمان، نخست وزیر این فرصت را خواهد داشت تا هرگونه که خود می‌خواهد در زمان موردنظرش توافق برگزیت را بدون نگرانی از جنجال‌ها و یا مخالفت‌های نمایندگان پارلمان به پیش ببرد و همزمان نمایندگان منتخب را روانه تعطیلی اجباری سازد.

 

ایرنا: جرقه اعتراضات را جانسون زد، وقتی که طرح بستن دهان منتقدان در پارلمان را روی میز ملکه «الیزابت دوم» گذاشت. او روز چهارشنبه به کاخ باکینگهام رفت و از ملکه خواست با درخواست وی برای تعلیق فعالیت پارلمان در بازه زمانی ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور ماه) تا ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) موافقت کند. ملکه نیز بر خواسته او مهر تایید زد.

 

تعلیق فعالیت پارلمان زمانی پایان می‌یابد که دو هفته بعد روز خروج انگلیس از اتحادیه اروپا فرا می‌رسد. دسته‌ای از نمایندگان امیدوارند لندن و بروکسل در مورد مسائل مهم به توافق دست پیدا کنند و پس از آن جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا را رسمیت ببخشند.

 

عدول از قانون اساسی

 

جانسون از جمله افرادی است که خود را برای خروج بدون توافق آماده می‌کند. منتقدان نخست‌وزیر انگلیس این اقدام را تلاشی برای جلوگیری از بحث و تبادل‌نظر در خصوص آینده لندن بعد از برگزیت و ضربه به دموکراسی تلقی کرده‌اند، آنهم در نهادی که انگلیسی ها آن را یکی از مراکز تبلور دموکراسی غربی می‌دانند.

 

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر که در قامت اپوزیسیون فعالیت می‌کند، اقدام جانسون را «تهدیدی علیه دموکراسی» نامید. «جان برکو» رئیس مجلس عوام نیز نظر کوربین را تایید کرد و تعلیق فعالیت پارلمان را از «عدول از قانون اساسی» توصیف کرد.

 

ساعاتی بعد از ارائه درخواست جانسون به ملکه صدها هزار انگلیسی به شیوه‌های گوناگون مخالفت خود را با این طرح بیان کردند. گروه زیادی از انگلیسی‌ها در مراکز اصلی شهرها دست به تظاهرات زدند و بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر با امضای توماری که یک روز قبل روی تارنمای پارلمان قرار گرفته بود، خواهان جلوگیری از تعلیق فعالیت این نهاد شدند.

 

دعوت به امضای تومار

 

نمایندگان طرفدار ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا از هواداران خود خواستند تا این تومار را امضا کنند. تومارهایی که بیش از ۱۰۰ هزار امضا دارند در پارلمان به بحث گذاشته خواهد شد. اینک باید دید آیا پارلمان می‌تواند با پشتوانه توماری که بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار امضا دارد از تعلیق موقت فعالیت خود جلوگیری کند یا در مقابل جانسون شکست خواهد خورد.

 

لندن، منچستر، ادینبورگ، کاردیف، بیرمنگام، لیورپول، بریستول، کمبریج، برایتون، دورهام، میلتون کینز و چستر از جمله شهرهایی مهمی بودند که صحنه تظاهرات خیابانی مخالفان جانسون شد. هزاران معترض لندنی در «کامنز گرین» محل ساختمان پارلمان تظاهرات خود را آغاز کرده و خود را به «داونینگ استریت» مقر نخست‌وزیری رساندند.

 

مقاومت در برابر «کودتا»

 

تظاهرات‌کنندگان اقدام جانسون را کودتا خوانده و شعار دادند: «دموکراسی ما را نجات بدهید، کودتا را متوقف کنید.» آنها همچنین با سر دادن شعار «هیچ کسی به بوریس رای نداده است» خواستار کناره‌گیری وی از نخست‌وزیری شدند.

 

روزنامه گاردین گزارش داد، «املیا وومک» معاون رهبر حزب سبز انگلیس یکی از حاضران در تظاهرات بود. او گفت: ما اینجا هستیم تا در مقابل کودتای جانسون بایستیم. ما یک دموکراسی پارلمانی داریم و با تعلیق پارلمان، مردم از حقوق دموکرات خود محروم می‌شوند.

 

وی افزود: ما انتظار این اقدام را داشتیم اما تصور نمی‌کردیم که جانسون آن را عملی کرده و چنین حرکت بی‌رحمانه‌ای بکند.

 

شهروندان نیز از منظر خود و با اهداف گوناگون علیه نخست‌وزیر دست به تظاهرات زدند. «جین کین» شهروند ۵۴ ساله انگلیسی در که در اعتراض خیابانی حاضر بود، به گاردین گفت که سابقه فعالیت سیاسی ندارد اما به عنوان کسی که سابقه بیماری سرطان دارد، نگران است که برگزیت بدون توافق در تامین دارو برای انگلیسی‌ها مشکل ایجاد کند.

 

«مایکل چسوم» یکی از سازمان دهندگان جنبش «اروپایی دیگر امکان‌پذیر است» در مورد حضور معترضان اظهار داشت: تظاهرات امروز بسیار گسترده و فراتر از انتظار بود. ظرف چهار ساعت هزاران نفر به ما ملحق شدند. ما نمی‌توانیم برای حفظ دموکراسی فقط به قوه قضائیه و پارلمان متکی باشیم. ما به جنبش توده‌های معترض و نافرمانی مدنی نیاز داریم.

 

«اندرو لیک» جوان ۲۳ ساله انگلیسی یکی از هزاران نفری بود که به این جنبش پیوست. او گفت: آیا این دموکراسی است؟ من امروز برای نجات دموکراسی آمده‌ام.

 

«اما کوپر» ۲۸ ساله نیز اظهار داشت: احساس پوچی مطلق می‌کنم. مدتهای زیادی بود که در هیچ تظاهراتی شرکت نکرده بودم. اتفاقی که در این کشور افتاده و چرخش کشورها به جناح راست واقعا نگران‌کننده است. به نظر من، برگزیت همان بیگانه‌هراسی در مقیاس بزرگ‌تر است.

 

همدستی ملکه و جانسون

 

«تالولا» شهروند ۱۷ ساله انگلیسی هم تاکید کرد: «این کاملا مسخره است. چهره دموکراسی در حال تخریب است.» یک انگلیسی ۱۸ ساله سخنانی بر زبان راند که نشان می‌دهد معترضان فقط جانسون را عامل لطمه زدن به دموکراسی نمی‌دانند بلکه ملکه انگلیس نیز نزد آنها دیگر ارج و احترام سابق را ندارد و در این جرم سهیم است. او گفت: این بیهودگی و پوچی است. وقتی متن ملکه [در تایید درخواست جانسون] را دیدم فکر کردم شوخی است. اما متاسفانه این لطیفه نیست و کار ما به اینجا کشیده است.

 

هیل: ترامپ ممکن است از هواداری از برگزیت سخت پشیمان شود

با آشکار شدن تاثیر بلافاصله برگزیت بدون توافق بر اقتصاد بریتانیا و همچنین بازار جهانی، آمریکا شاید همچون گذشته از هواداری‌اش از برگزیت سخت احساس افتخار نکند.

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, امریکا, انگلستان, بلژیک, جهان, خبر, غرب اروپا

جرمی کوربین: یک خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا، انگلیس را تحت نفوذ امریکا قرار می‌دهد

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس تاکید کرد: هر آن چه که لازم باشد برای جلوگیری از وقوع یک بریگزیت بدون توافق انجام خواهد داد؛ او امروز سه شنبه قرار است با قانونگزاران ارشد این کشور نشستی به منظور بحث در مورد تاکتیک‌های خود داشته باشد.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, انگلستان, جهان, خبر, غرب اروپا