عواقب ژئوپلیتیکی از رده خارج شدن ۱۸ زیردریایی هسته‌ای برای آمریکا

گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۸ زیردریایی هسته‌ای این کشور برای تعمیر از رده خارج شده است که به نظر می‌رسد از نظر ژئوپلتیکی عواقب گسترده‌ای برای واشنگتن داشته باشد. به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، کشور آمریکا اولین زیردریایی هسته‌ای جهان را در سال ۱۹۵۴ در کانکتیکات به آب انداخت و از ... عواقب ژئوپلیتیکی از رده خارج شدن ۱۸ زیردریایی هسته‌ای برای آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, ژئوپلیتیک, ژاپن, شرق آسیا, گزارش

خروج مخفیانه آمریکا از یک پایگاه خود در سوریه به دلیل حملات مکرر

منابع رسانه‌ای فاش کردند که به دلیل حملات مکرر اخیر گروه‌های مقاومت، نیرو‌های ارتش آمریکا مخفیانه از یکی از پایگاه‌های خود در سوریه عقب‌نشینی کرده‌اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ منابع رسانه‌ای اعلام کردند که نیرو‌های آمریکایی چند روز پس از حمله گروه‌های مقاومت در عراق، پایگاه نظامی خود را در روستای «همو» در غرب شهر ... خروج مخفیانه آمریکا از یک پایگاه خود در سوریه به دلیل حملات مکرر

ادامه

آمریکا, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, خبر, ژئوپلیتیک, سوریه, عراق

پافشاری بر نظریه‌های نادرستِ خودساخته

نویسندگان بورژوالیبرال مشکل‌‌های موجود در سیستم سرمایه‌داری را اغلب نه با تحلیل خصلت‌های ذاتی آن بلکه با ناپایداری دولت‌های خاص توضیح می‌دهند. آنان به این ترتیب باور کردن به تئوری‌های نادرست‌شان در مطلوب‌تر جلوه دادن سرمایه‌‌داری می‌توانند ادامه دهند، مادام که انتقام جویی سیاسی را دلیلی برای ایجاد فلاکت‌ها نشان می‌دهند. برای نمونه‌، این‌گونه وانمود ... پافشاری بر نظریه‌های نادرستِ خودساخته

ادامه

آلمان, آمریکا, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, ژاپن, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, غرب, فاشیسم, مقاله, نئولیبرالیسم

فارن افرز: ارتش آمریکا با بحران نیروی انسانی مواجه است

تارنمای آمریکایی نوشت: عواملی مانند فقر، ضعف روابط بین جامعه و ارتش، فقدان سرمایه گذاری کافی بر روی مسائل تغذیه‌ای و سلامت که باعث افزایش چاقی جوانان شده و بی‌رغبتی آنها برای دفاع از کشور، ارتش آمریکا را با بحران نیروی انسانی مواجه کرده است. به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای فارن افرز نوشت: ارتش ... فارن افرز: ارتش آمریکا با بحران نیروی انسانی مواجه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, فقر, کودکان, گزارش, ویتنام

فرمان رهبر کره‌شمالی برای حداکثر «آمادگی جنگی» مقابل آمریکا

رهبر کره‌شمالی به ارتش کشورش دستور داده تا «آماده‌سازی جنگی» برای مقابله با «تحرکات ستیزه‌جویانه شدید» ایالات متحده و متحدانش در شبه جزیره کره را تسریع کند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی موسوم به «کی‌سی‌ان‌ای» امروز (پنج‌شنبه) گزارش داد که این اظهارات کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در دومین روز از «نهمین نشست عمومی ... فرمان رهبر کره‌شمالی برای حداکثر «آمادگی جنگی» مقابل آمریکا

ادامه

آمریکا, امپریالیسم, خبر, ژئوپلیتیک, سازمان ملل, شبه جزیره کره, صلح, کره شمالی

مقام سابق کاخ سفید؛ توافق ایران و چین نقش مهمی درمقابله با فشار آمریکا دارد

مقام سابق کاخ سفید تاکید کرد: توافق ایران و چین به ضرر آمریکا است با این حال امیدوارم بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود و خیلی زود به برجام بازگردد و روابط بهتری بین ایران و اروپا و آمریکا شکل گیرد تا ایران بیش از حد به چین وابسته نشود.

 

به گزارش ایلنا، فرانک هیپل (Frank N von hippel) دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵) و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون است.

 

وی به صورت تخصصی در حوزه سلاح هسته‌ای و پیمان منع اشاعه هسته‌ای و جنگ تحقیق و بررسی کرده است. وی نظرات خود را در مورد تنش‌ها بیان کرد.

 

توافق ایران و چین نقش مهمی برای مقابله با فشار آمریکا دارد

 

فرانک هیپل در ابتدا در مورد توافق میان چین و ایران گفت: با توجه به تلاش‌های دولت ترامپ برای از بین بردن اقتصاد ایران، طبیعی است که ایران به دنبال کمک اقتصادی باشد تا بتواند آن را به دست آورد. با توجه به روابط بین‌المللی و رقابتی فزاینده بین چین و ایالات متحده و توانایی چین در برابر فشار آمریکا، چین جایگاه مهمی در ارتباط با ایران و کمک به ایران برای مقابله با فشار آمریکا دارد.

 

مزایای قرارداد ۲۵ ساله برای چین

 

این استاد دانشگاه افزود: از مزایای این توافق برای چین این است که چین دسترسی به نفت ایران پیدا می‌کند و تأثیر بیشتر در منطقه خلیج فارس به طور کلی پیدا خواهد کرد و نفوذ بیشتری در این منطقه خواهد داشت.

 

امیدوارم بایدن به برجام بازگردد تا ایران بیش از حد به چین وابسته نشود

 

وی تصریح کرد: امیدوارم بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود و  امیدوارم که خیلی زود به برجام بازگردد و روابط بهتری بین ایران و اروپا و آمریکا شکل گیرد تا ایران بیش از حد به چین وابسته نشود.

 

توافق ایران و چین یک اتفاق منفی برای آمریکا محسوب می‌شود

 

هیپل در ادامه اضافه کرد: که سود این قرار داد برای چین در واقع ضرر برای ایالات متحده است و این توافق یک اتفاق منفی برای آمریکا محسوب می‌شود.

 

اما امیدوارم در آینده آمریکا و اروپا نیز بتوانند تجارت و همکاری صلح‌آمیز با ایران داشته باشند و ایران در موقعیت چانه‌زنی بهتری با چین قرار داشته باشد؛ چراکه در این شرایط گزینه‌های دیگری نیز برای همکاری اقتصادی دارد.

 

دولت ترامپ در مورد عواقب سیاست فشار حداکثری کورکورانه عمل کرد

 

این استاد دانشگاه در مورد شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران گفت: ایالات متحده نشان داده است که می‌تواند با تحریم‌های اقتصادی به کشورهای دیگر آسیب برساند، اما ایران و یا ونزوئلا به خواسته های ایالات متحده عمل نکرده‌اند. دولت ترامپ در مورد عواقب سیاست فشار حداکثری کورکورانه عمل کرده است.

 

ایران بهتر از ایالات متحده در کنترل ویروس کرونا عمل کرده است

 

وی هم چنین در مورد تاثیر تحریم‌ها در شیوع دوباره کرونا در ایران گفت: اگر سوال این است که آیا تحریم‌های آمریکا در شدت همه‌گیری ویروس کورنا در ایران مقصر است، فکر می‌کنم این یکی از چندین عامل است و قضاوت کردن برای من دشوار است.

 

بسیاری از کشورها این ویروس را بهتر از ایران و ایالات متحده مدیریت کرده‌اند. بر اساس آمار موجود در اینترنت، در حال حاضر ایران بهتر از ایالات متحده در مورد کنترل ویروس کرونا عمل می‌کند. ایران یک چهارم جمعیت ایالات متحده را در اختیار دارد، با این حال شیوع  ویروس کرونا در آن  در حال حاضر کمتر است اما شیوع در ایالات متحده به سرعت در حال افزایش است.

 

ترامپ و نتانیاهو می‌خواهند طوری برجام را نابود کنند که دموکرات‌‌ها قادر به احیای آن نباشند

 

این مقام سابق کاخ سفید در ادامه با اشاره به سالگرد برجام در مورد آینده این توافق گفت: امیدوارم برجام زنده بماند. دولت ترامپ و دولت نتانیاهو در اسرائیل می‌خواهند آن را نابود کنند، به طوری که دموکرات‌ها در صورت قدرت گرفتن در ژانویه، قادر به احیای آن نباشند.

 

امیدوارم ایران در دام تحریک‌ها قرار نگیرد

 

وی عنوان کرد: به نظر می‌رسد برخی نیز علاقه‌مند به آغاز جنگ با ایران هستند. و ایران را تحریک می‌کنند، من امیدوارم که ایران در این دام قرار نگیرد و کاری انجام ندهد که برجام غیرقابل احیا شود. امیدوارم آینده بهتر برای هر دوی کشورهای ما در پیش باشد.

میدل‌ایست‌آی: توافق پکن – تهران، اقتصاد ایران را احیا و آمریکا را تضعیف می‌کند

یک رسانه انگلیسی نوشته سند همکاری ایران – چین به احیای اقتصاد ایران، بهبود موقعیت منطقه‌ای و تثبیت سیاست این کشور منجر خواهد شد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, انگلستان, ایران, جهان, چین, ژئوپلیتیک

سی ان ان ؛ آمریکا، تنهاتر از همیشه

شبکه خبری سی ان ان در گزارشی درباره پیامد سه سال و نیم حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید نوشت: بنابر «دکترین ترامپ» مبنی بر «اول آمریکا» و عملکرد وی در طول حضور در کاخ سفید، به نظر می‌رسد که آمریکا اکنون تنهاتر از هر زمان دیگری است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, المان, امریکا, امریکای شمالی, بلژیک, تبعیض‌نژادی, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, ژئوپلیتیک, مقاله, ناتو

لاوروف: اعمال تحریم‌ها در شرایط اپیدمی کرونا، غیرانسانی و محکوم است

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به تلاش برخی کشورهای غربی در سوء‌‌استفاده از همه‌گیری ویروس کرونا برای مجازات دولت‌های نامطلوب از دید آنها، اعمال تحریم‌ها در شرایط کنونی جهان، را کاملاً غیرانسانی و غیرقابل قبول دانست.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, امریکا, تحریم, جهان, حقوق بشر, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق اروپا

اندیشکده روسی؛ پایان سیستم مدیریتی غرب وآغاز افول نظم لیبرال در دوران پساکرونا

یک اندیشکده روسی نوشته است شیوع ویروس کرونا موجب افول نظم لیبرال و شروع جنگ نوینی در حوزه فناوری‌های جدید، به‌همراه تشدید اختلافات ژئوپولیتیک خواهد شد.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, امریکای شمالی, ایدئولوژیک, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق آسیا, هنگ کنگ