کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

مقام آمریکایی: چین بزرگترین تهدید علیه آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم است

یک مقام بلندپایه آمریکا گفته از زمان جنگ جهانی دوم به این سو چین بزرگترین تهدید علیه ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، بلندپایه‌ترین مقام اطلاعاتی دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) از چین به عنوان بزرگترین تهدید پیش روی آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم به این سو یاد کرد.

 

«جان راتکلیف»، مدیر اطلاعات ملی آمریکا هشدار داد چین در حال آماده شدن برای «دوران نامعلومی از درگیری با آمریکا» است.

 

او خواستار اقدامات فراحزبی برای مقابله با «بزرگترین تهدید پیش روی آمریکا» و «بزرگترین تهدید علیه دموکراسی در سراسر دنیا از زمان جنگ جهانی دوم» شد.

 

ادعاهای راتکلیف در مقاله‌ای که او پنجشنبه در روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» منتشر کرده مطرح شده است.

 

در این مقاله آمده است: «چین، در حال آماده شدن برای دوران نامعلومی از درگیری با آمریکا است. واشنگتن نیز باید آماده باشد. سران کشور باید تفرقه‌های حزبی را کنار گذاشته و با درک این تهدید، به صراحت درباره آن صحبت کنند و اقداماتی برای مقابله با آن در پیش گیرند.»

 

نوشته راتکلیف جدیدترین هشدار از سوی مقام‌های ارشد دولت آمریکا درباره قدرت گرفتن چین است. تنش‌ها با چین از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ شدت گرفته است.

 

دولت آمریکا اخیراً صدور روادید برای اعضای حزب کمونیست چین را محدود و تحریم‌های جدیدی علیه شماری از شرکت‌های چینی اتخاذ کرده است.

 

دولت ترامپ چندی پیش به دستور داد کنسولگری‌اش در هیوستون را تعطیل کند. واشنگتن مدعی شد دیپلمات‌های چین در این اماکن شهروندان آمریکا را تهدید کرده و از آنها جاسوسی می‌کردند.

 

راتکلیف در مقاله‌اش از احتمال مطرح شدن چین به عنوان ابرقدرت جدید دنیا به جای آمریکا ابراز نگرانی کرده. او می‌نویسد: «این نسل، با پاسخی که به تلاش‌های چین برای گرفتن جای آمریکا به عنوان ابرقدرت مسلط می‌دهد قضاوت خواهد شد.»

 

به گزارش ایسنا، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن در واکنش، این اظهارات از سوی راتکلیف را “تحریف حقیقت” و ریاکارانه دانست و گفت، این اظهارات نشان دهنده بسط رویکرد و طرز تفکر دوران جنگ سرد و تعصبات ایدئولوژیکی برخی در آمریکاست.

 

ظهور چین و تغییر نظم جهانی در سال‌های گذشته یکی از دغدغه‌های کشورهای غربی بوده است، به گونه‌ای که برخی از سران کشورهای غربی از جمله «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه آشکارا از احتمال فروپاشی نظم جهانی مستقرشده بعد از جنگ جهانی دوم ابراز نگرانی کرده‌اند.

 

به تازگی «ناتو» هم در گزارشی هشدار داده این ائتلاف باید درباره نحوه مقابله با چین و ظهور ارتش این کشور، فکر جدی‌تری بکند.

چرایی تشدید مخالفت آمریکا با حضور چین در آسیای مرکزی

«سرگئی کوژمیاکین» تحلیلگر سیاسی روس در یادداشتی که در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس قرار داد، به بررسی دلایل افزایش مخالفت‌های آمریکا با حضور چین در آسیای مرکزی پرداخته است.

ادامه

اسیای مرکزی, اقتصادی, امریکا, تاجیکستان, جنگ سرد, جهان, چین, ژئوپلیتیک, سیاسی, قرقیزستان, قزاقستان