درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با تأکید بر اینکه تنها راه جلوگیری از گسترش فاجعه در منطقه غزه، برقراری آتش‌بس فوری و گسترده است، از شورای امنیت خواست موضوع تحریم اسرائیل را فوراً بررسی کند و بودجه آژانس آنروا نیز دوباره تأمین شود. به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، واسیلی نبنزیا، نماینده ... درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل

ادامه

اردن, اسراییل, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوریه, فلسطین, لبنان

نخست وزیر مجارستان رهبری اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، رهبران اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد و گفت که آنها باید استعفا دهد زیرا همه پروژه‌های کلیدی خود را به شکست کشانده‌اند. به گزارش اسپوتنیک، اوربان در یک کنفرانس مطبوعاتی، که ویدئو آن در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، گفت:” اکنون رهبران اتحادیه اروپا ... نخست وزیر مجارستان رهبری اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, بلژیک, تحریم, جهان, خبر, فساد, مجارستان

حزب چپ آلمان هم خواستار تحریم تسلیحاتی علیه اسرائیل شد

مقامات ارشد حزب چپ آلمان هم با توجه به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه و از جمله حمله به یک کاروان امدادرسان که منجر به کشته شدن برخی کارکنان یک سازمان امدادی شده است خواستار تحریم تسلیحاتی علیه اسرائیل شدند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه “دی ولت” آلمان، بعد از حزب تازه ... حزب چپ آلمان هم خواستار تحریم تسلیحاتی علیه اسرائیل شد

ادامه

اروپای مرکزی, اسراییل, تحریم, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, زنان, غرب, فلسطین, کودکان, گزارش, لهستان, همبستگی

شی جین‌پینگ در گفتگوی تلفنی با جو بایدن؛ مساله تایوان خط قرمز غیرقابل عبور در روابط چین و آمریکاست

شامگاه دوم آوریل، شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری خلق چین بنا به دعوت رئیس جمهور ایالات متحده با وی گفتگوی تلفنی انجام داد. سران دو کشور درباره روابط چین و آمریکا و موضوعات مورد علاقه مشترک تبادل نظر صریح و عمیق داشتند. به گزارش رادیو بین‌المللی چین: شی جین پینگ در این تماس تلفنی اشاره کرد: نوامبر ... شی جین‌پینگ در گفتگوی تلفنی با جو بایدن؛ مساله تایوان خط قرمز غیرقابل عبور در روابط چین و آمریکاست

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, تایوان, تحریم, جنگ سرد, چین, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

مقابله با تحریم‌ها، با انکارِ تأثیرگذاری آن‌ها

هفته گذشته تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر ضد ایران دوباره اجرایی شد. مقام‌های رسمی در ایران قبل و بعد از اجرای این تحریم‌ها در این باره موضع‌گیری کردند. با اینکه دولت آمریکا قبلاً اعلام کرده بود درصدد است میزان صادرات نفتی ایران را به صفر برساند، اما در حال حاضر به ۸ کشور اجازه داده است تا در حد سقف تعیین شده به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

 

مقامات رسمی در ایران این رویکرد را عقب‌نشینی آمریکا اعلام کردند. روزنامه ایران، ۱۳ آبان‌ماه، نوشت: “با توجه به قولی که ترامپ به اروپایی‌ها داده است، عدم موفقیت او تا چند ماه دیگر قطعی است و به‌منزله شکست کامل او تلقی خواهد شد و در این مرحله راه برای حل‌ و فصل مسائل از موضع قدرت فراهم خواهد شد. بنابراین آغاز تحریم‌های جدید ترامپ، پایانی است بر توهم خوش‌خیالانه او در مورد تسلیم شدن ایران. حالا که وارد اولین روز  تحریم‌ها می‌شویم، صدای شکستن استخوان‌های سیاست ترامپ در به‌صفر رساندن صادرات نفت ایران به‌گوش می‌رسد. او و دیگر اعضای کابینه‌اش که بارها و بارها اعلام کردند که صادرات نفت ایران باید به‌صفر برسد، حتی اگر برای یک روز هم شده باید به صفر برسد، اکنون به‌جای آن مشغول مستثنی کردن کشورها از تحریم نفتی هستند.”

 

روزنامه همدلی، ۱۳ آبان‌ماه، نوشت: “دولت ترامپ بر سر همین تحریم‌ها هم نتوانست اجماعی بزرگ را با خود همراه کند و علاوه ‌بر طرف‌های اروپایی برجام، چین، روسیه، هند، ژاپن و کره‌جنوبی نیز از تحریم‌ها ناخرسندند و مایلند تا به مبادلات نفتی خود با ایران ادامه دهند و برای همین دولت آمریکا نیز مجبور شد به خریداران عمده نفت ایران مهلتی اضافه بدهد و دست‌های خود را در پوست گردو ببیند.”

 

حسین راغفر، اقتصاددان، در مطلبی در روزنامه آرمان، ۱۳ آبان‌ماه، با اشاره به اینکه دولت در ارتباط  با تحریم‌ها با تعلل برخورد کرده است، معافیت‌های نفتی بعضی از کشورها را موقتی دانسته و نوشت: “فراموش نکنیم آمریکا تنها دو ماه به چند کشور وقت داده تا ظرف این مدت کوتاه تقاضایشان را از نفت ایران به صفر برسانند. در واقع آمریکا به دنبال فعال کردن ظرفیت‌های جایگزین کشورهای دیگر است. از این جهت به‌نظر می‌رسد به دنبال فرصت چندماهه‌ای است که احتمالاً بتواند ظرفیت‌های دیگری را برای تقلیل تقاضای نفت ایران فراهم کند.”

 

روزنامه اعتماد، ۱۳ آبان‌ماه، مطلبی را انتشار داد و نسبت به خوش‌بینی‌ها تذکر داد. در این مطلب از جمله آمده است: “معتقدم حتماً باید آن روی سکه را هم دید. نباید برخی شیپور به دست بگیرند و به‌خاطر معافیت‌های موقت امریکا دم از پیروزی بزنند که یعنی همه اهداف تحریمی امریکا شکست خورده است. این دیدگاه غیر واقع‌بینانه کمکی به مقابله با شرایط تحریمی نمی‌کند. برای کاستن از مخاطرات تحریم، اولین اصل واقع‌بینی همراه با تدبیر است. شرایط پس از پنجم نوامبر برای کشور در حوزه‌های مختلف، نسبت به قبل سخت‌تر خواهد شد. نباید دچار توهم شویم. تحریم‌های بانکی و جابه‌جایی پول، تحریم‌های نفتی، پتروشیمی، بیمه کشتی‌ها، خرید تجهیزات و… وجود دارد. حالا اگر برخی مسوولان دولتی احتمال ذکر شده در بالا را درباره اعلام خبر معافیت‌ها پیش از انتخابات کنگره به‌منظور پایین نگاه داشتن قیمت نفت و تاثیرگذاری بر جلب آرای امریکایی‌ها را در نظر بگیرند و به تعهد برخی دریافت‌کنندگان معافیت برای به‌صفر رساندن واردات نفت ایران توجه کنند، فقط شعار نمی‌دهند!”

 

روزنامه جهان صنعت، ۱۳ آبان‌ماه، به‌قلم امیر واعظ آشتیانی، درباره اثرات تحریم‌های اقتصادی، نوشت: “در همین حال نمی‌توان به‌یقین و با اطمینان گفت برنامه‌ریزی‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران بی‌ثمر است. همان طور که گفته شد، بیش از جنگ اقتصادی، این جنگ روانی است که آمریکا در اقتصاد کشور ایجاد کرده است‌‌. آمریکا شرایط اقتصادی و نوع تصمیم‌گیری‌ها در کشور را به‌خوبی رصد کرده و بر همین اساس نسبت به دولتی بودن اقتصاد کشور آگاهی کامل دارد‌‌. به‌واقع همین موضوع نیز تبدیل به پاشنه آشیلی شده که با توجه به آن اقدام به برنامه‌ریزی‌های هدفمند علیه ایران می‌کند‌‌.”

 

از منظر نیروهای مترقی، اعمال تحریم‌های تا این حد گسترده بر علیه یک کشور با جمعیتی نزدیک به ۸۰ میلیون نفر، جنایتی دسته‌جمعی بر ضد تمامی مردم میهن ما است. صرف‌نظر از هر دیدی که نسبت به حاکمیت وجود دارد، این تحریم‌های جنایت‌کارانه هیچ توجیهی ندارند و شدیداً محکوم می‌گردد. متأسفانه با وجود حکومتی عمیقاً ارتجاعی و ضد مردمی، این تحریم‌ها فرایندهای زیان‌آور پیشِ‌رو را برای مردم میهن نیز دو چندان می‌کند. این موضوع که تحریم‌ها اثر ندارد یا اینکه آمریکا در عمل مجبور به‌عقب نشینی شده است، حتی اگر بیانی تبلیغاتی هم باشد تبلیغاتی واقع‌بینانه نیست، بنابراین قاعدتاً فشارهایی بیشتر که مستقیماً متوجه مردم خواهد شد را باید شاهد باشیم.

 

موضوعی که در این میان باید بر آن تأمل کرد این است که، تحریم‌های اعمال شده را بیشتر منتسب به شخص ترامپ می‌کنند. باید بر این نکته پافشاری کرد که ترامپ مُهره‌ای است که منویات یک سیستم را اجرا می‌کند و بنابراین وجود یا عدم وجود یک فرد مشخص در سیاست‌های تدوین شده از سوی یک سیستم حکومتی تغییری ایجاد نخواهد کرد. چنانچه حاکمیت در ایران پایه‌هایی مردمی همچون حکومت کوبا می‌داشت، مبارزه برای مقابله با تحریم‌ها به‌مراتب آسان‌تر می‌بود، اما متأسفانه مردم میهن ما در این زمینه با معضل‌هایی پیچیده‌ روبرویند. از خارج مجموعه‌ای از کثیف‌ترین و هارترین نیروهای سیاسی به‌نابودی زندگی و معیشت مردم کمر بسته‌اند و از طرف دیگر با حکومتی مواجه‌اند که در حساس‌ترین برهه‌های  تاریخی به‌جای تمکین به خواست‌های مردم، سیاست سرکوبگری حداکثری را همانند سابق در پیش گرفته ‌است. در این میان ضعف نیروهای مترقی، عملاً عرصه را برای تاخت و تاز نیروهای وابسته و مزدوری همچون مجاهدین و سلطنت‌طلب که از امکاناتی مالی و رسانه‌ای فراوان برخوردارند، باز گذاشته است. در صورتی که مجموعه نیروهای مترقی راه حلی واقع‌بینانه متکی بر همکاری‌های مشترک پیدا نکنند، نباید انتظار داشت رنج و درد مردم ایران به‌زودی پایان  یابد.

نامۀ مردم

برای دومین ماه پیاپی؛ واردات نفتی کره‌جنوبی از ایران به صفر رسید

به گزارش رویترز، گزارش‌ها حاکی از آن است که خرید نفت ماهانه کره جنوبی از ایران در ماه اکتبر برای دومین ماه (سپتامبر) به صفر رسیده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایران, تحریم, جهان, خبر, شرق آسیا, عربستان سعودی, کره جنوبی

آژانس بین‌المللی انرژی؛ کاهش صادرات نفت ایران به ۹۰ هزار بشکه در روز

به گزارش اسپوتنیک، بر اساس اطلاعات آژانس بین المللی انرژی، صادرات نفت ایران در ماه اکتبر از  ۱.۸ میلیون بشکه در روز به ۹۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایران, تحریم, چین, خبر, ژاپن, فرانسه, کره جنوبی, هندوستان

تاکنون اتریش، بلژیک و لوکزامبورگ از میزبانی صندوق ویژۀ دادوستدهای اروپا با ایران خودداری کردند

وزارت امور خارجه اتریش اعلام کرد که این کشور نمی‌تواند میزبانی سازوکار اروپائی برای تامین داد و ستد با ایران را بپذیرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اتریش, اقتصادی, امریکا, ایران, بلژیک, تاریخ, جهان, خبر, فرانسه, لوکزامبورک