عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

روسای جمهوری کلمبیا، بولیوی و هندوراس در واکنش به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه اسرائیل، بر تعهد خود به بازگرداندن صلح در غرب آسیا و جلوگیری از جنگ جدیدی در خاورمیانه با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی تاکید کردند و تشکیل جلسه فوری سازمان ملل متحد را خواستار شدند. به گزارش ... درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, برزیل, بولیوی, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, ضد جنگ, غرب آسیا, فلسطین, کلمبیا, گزارش, نسل‌کشی, هندوراس, ونزوئلا

معلم روستایی چپگرا در آستانه تصاحب کرسی ریاست جمهوری پرو

با پردازش ۹۶ درصد آراء، معلم چپگرای پرو با اختلاف بسیار کم و کسب ۵۰.۳ درصد آراء ، از رهبر محافظه‌کاران با ۴۹.۷ درصد آراء پیشی گرفته و در آستانه تصاحب کرسی ریاست جمهوری پرو است. همچنین اختلاف آراء دو نامزد انتخاباتی حدود ۱۰۰ هزار رأی گزارش شده است.

 

به گزارش روز سه شنبه ایرنا و به نوشته ال پائیس اسپانیا، براساس آخرین نتایج رسمی پردازش آراء از سوی دفتر ملی برگزاری انتخابات پرو (ONPE)، با پردازش ۹۶ درصد سوابق آراء، «پدرو کاستیو» کاندیدای جناح چپ پرو با اختلاف بسیار کم و کسب ۵۰.۳ درصد آراء در برابر ۴۹.۷ درصد آراء «کیکو فوجیموری» نامزد راستگرا پیشتاز است؛ این در حالی است که اختلاف آراء دو کاندیدا حدود ۱۰۰ هزار رأی گزارش شده است.

 

اگرچه نتیجه فعلی، نمایانگر ۹۹ درصد آراء پرو است، اما بخش اعظم شمارش آراء در خارج از کشور همچنان باقی است تا با پایان یافتن روند برگزاری انتخابات، نتیجه قطعی اعلام شود.

 

با این وجود، فوجیموری با بیان اینکه حزب طرفدار وی متوجه برخی بی نظمی ها در روند شمارش آراء شده است، مدعی شد که در انتخابات تقلب صورت گرفته است.

 

از سوی دیگر، «پدرو کاستیو» نامزد چپگرا با رد اتهام تقلب در انتخابات مطرح شده از سوی «کیکو فوجیموری»، با فراخوانی هواداران خود، خواستار دفاع از نتیجه انتخابات با هشیاری تاریخی شد.

 

ادامه شمارش آراء با نوسانات میلیمتری میان درصد آراء هریک از نامزدها، از روز گذشته، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پرو را در پرده ابهام قرار داده است.

 

مردم پرو در حالی با وجود موانع کرونایی آماده حضور در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه ۱۶ پرو شدند که اختلاف طبقاتی و جغرافیایی، دودستگی آشکاری در میان آنها به وجود آورده است.

 

معلم روستایی در آستانه تصاحب کرسی ریاست جمهوری پرو

 

در حالی که شهروندان شهرنشین و با درآمد بالا از کیکو فوجیموری نامزد ژاپنی الاصل این کشور حمایت می کنند، رای دهندگان فقیر و روستایی چشم به پیروزی «پدرو کاستیو» به عنوان یک سیاستمدار چپگرا و تازه کار دوخته‌اند.

 

اگرچه نتیجه نهایی انتخابات پرو هنوز اعلام نشده، اما با وجود پیشتازی «پدرو کاستیو» در آخرین مرحله شمارش، اختلافات ناچیز در نتایج اعلامی حکایت از مبارزه ای سخت و حساس در میان دو گروه طرفداران دو نامزد دارد.

 

رای گیری از ساعت ۷ صبح یکشنبه به وقت محلی(۱۲ به وقت گرینویچ) آغاز شده و از همان ساعات اولیه، صف‌های طولانی مقابل مراکز اخذ رای در لیما، پایتخت پرو ایجاد شده است.

 

اما با روند نوسانی شانه به شانه، ارزیابی و پیش بینی پیروز انتخابات ریاست جمهوری پرو همچنان به شکل یک معما مردم پرو را در انتظار فرو برده که در صورت طولانی شدن فرآیند شمارش آراء، ممکن است باعث ایجاد تنش نیز شود.

 

این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که پرو به سختی درگیر مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا است. به گفته مقامات، تنها در هفته گذشته آمار قربانیان این ویروس سه برابر شده است و به این ترتیب پرو در حال حاضر یکی از بدترین نرخ‌های مرگ و میر کرونا در سراسر جهان را دارد.

 

تا کنون بیش از ۱ میلیون و ۹۸۴ هزار نفر از جمعیت ۳۳ میلیونی این کشور به کووید۱۹ مبتلا شده‌ و از این تعداد بیش از ۱۸۶ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

 

پدرو کاستیو ۵۱ ساله، معلم دبستان و رهبر اتحادیه از حمایت فقرای روستایی پرو برخوردار است و سرمایه‌گذاران را نگران کرده است. وی متعهد شده تا بخش معدن را ملی کند، مقررات مربوط به مالیات کمپانی‌های چندملیتی را تغییر دهد و قانون اساسی پرو را اصلاح کند.

 

پرو در دو دهه اخیر شاهد پیگرد قانونی پنج رئیس جمهور سابق این کشور به اتهامات فساد بوده است و همین امر باعث شده تا بی‌اعتمادی عمیقی در بین مردم پرو نسبت به سیاستمداران شکل بگیرد. این کشور در چند ماه اخیر برکناری و استعفای سه رئیس جمهوری را به طور متوالی تجربه کرده است.

تجلیل پوتین از رائول کاسترو: شما تمام زندگی خود را وقف محافظت از منافع کشور خود و مبارزه برای عدالت اجتماعی کرده‌اید

پوتین با تبریک نودمین زادروز تولد رائول کاسترو وی را به خاطر میهن‌پرستی‌اش ستایش کرد.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, روسیه, شرق اروپا, عدالت اجتماعی, کوبا, یادنامه

آینده متزلزل سیاسی بولسونارو با تداوم اعتراض‌ها در برزیل

اعتراض‌ها در برزیل علیه رئیس‌جمهوری این کشور در حالی همچنان ادامه دارد که محبوبیت ژائیر بولسونارو نیز همچنان رو به کاهش است و این شرایط، آینده سیاسی وی را در مخاطره جدی قرار می‌دهد.

ادامه

امریکای لاتین, برزیل, جهان, خبر, مقاله, ویدیو

رئیس‌جمهوری کوبا: هاوانا در برابر تحریم‌های آمریکا تسلیم نمی‌شود

«میگل دیاز کانِل» رئیس‌جمهوری کوبا، اصرار واشنگتن برای حفظ نام کشورش در فهرست کشورهای حامی تروریسم را «بدبینی» واشنگتن ارزیابی و تاکید کرد که هاوانا در برابر تحریم های ظالمان آمریکا تسلیم نمی‌شود.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تحریم, تحلیل, جنگ سرد, جهان, کوبا