مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

معلم: ترکیه قادر به اجرای تعهداتش درباره ادلب است/آمریکا در سوریه با همه چیز جنگید الا تروریسم

وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با شبکه المیادین اظهار داشت، ترکیه قادر به اجرای تعهداتش براساس توافقنامه‌ای است که با روسیه درباره استان ادلب سوریه امضا کرد.

 

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با این شبکه اظهار داشت: گام اول آزادسازی ادلب این است که افراد مسلح سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین خود را نهایتا تا دسامبر تحویل دهند. افراد مسلح از بین ساکنان ادلب بعد از حل و فصل وضعیت‌شان و ورود به روند آشتی‌های داخلی در این منطقه می‌مانند اما افراد مسلح غیر از ساکنان ادلب به شهرها و استان‌های خود بازمی‌گردند و شورشیان خارجی نیز بدون استثنا باید از همان راهی که آمده‌اند یعنی از راه ترکیه به کشورهایشان بازگردند.

 

 

وزیر خارجه سوریه تاکید کرد: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به ما اطمینان داده که امور طبق توافق سوچی پیش می‌رود و دبیرکل سازمان ملل نیز به من تاکید کرد که نقش دولت سوریه در تشکیل کمیته قانون اساسی بدون هیچ مداخله خارجی محوری است.

 

این وزیر سوری ادامه داد:‌ تصمیم گیری درباره مکان حضور نیروهای دوست و هم‌پیمان سوریه دور یا نزدیک بودن‌شان به مرزها در جنوب به دست سوریه است نه طرف دیگر و ترکیه قادر به اجرای توافقنامه سوچی است زیرا اسم تمام تروریست‌ها را در ادلب می‌داند و همه آنها زیر نظر سازمان اطلاعات ترکیه و تحت امر این سازمان هستند. باید تا ۱۵ اکتبر منتظر بود و دید چه می‌شود اما احتمال می‌رود ترکیه به تعهداتش عمل کند.

 

وی خاطرنشان کرد، هدف اخیر دشمن در لاذقیه طولانی کردن بحران بود تا اسرائیل بتواند پیروزی ارتش سوریه و هم‌پیمانانش را در آزادسازی بیش از ۹۰ درصد خاک کشور ناکام بگذارد اما اوضاع به نحو احسن پیش رفت و حریم هوایی ما در برابر اسرائیل و دیگر تجاوزات حفظ می‌شود. اسرائیل به عربده کشی در حریم هوایی ما عادت کرده اما سامانه‌های دفاع هوایی یسوریه هر بار مانع آن می‌شوند. موشک‌های اس ۴۰۰ هدفی مورد نظر برای سوریه است. روابط روسیه و اسرائیل را رهبری روسیه تعیین می‌کند اما روابط روسیه و سوریه که برای ما مهم است در بهترین حالت خود قرار دارد.

 

وی افزود: حضور آمریکا در التنف غیرقانونی است و مذاکرات روسیه و آمریکا در راستای نابودی پایگاه آمریکایی در این منطقه و ورود کمک‌های انسانی است چراکه وجود این پایگاه نظامی در التنف بعد از نابودی باقی مانده‌های داعش در جنوب توسط ارتش سوریه بی‌فایده است.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی سوریه تاکید کرد: آمریکا در سوریه با همه چیز می‌جنگید الا تروریسم و پیروزی بر داعش به لطف تلاش و تلاش هم‌پیمانان ما محقق شد.

 

وی خاطرنشان کرد، آمریکا افراد تروریست داعش را که در رقه محاصره شده‌ بودند آزاد و به حومه دیر الزور منتقل کرد.

 

معلم ادامه داد: تمام شهروندان کرد ما در شرق فرات با آمریکا نیستند بلکه گروه‌ها و احزاب کرد بسیاری هستند که تمایل به پیوستن به دولت سوریه دارند اما قدرت نظامی که کردها با واشنگتن دارند را ندارند. آمریکا نمی‌تواند به حمایت خود از گرایش جدایی طلبی برادران کرد ما ادامه دهد و آن را به ما تحمیل کند آنها بخشی از مردم سرزمین ما هستند و باید از تجربه‌های قرن گذشته استفاده کنند.

 

وی درباره دیدارش با وزیر خارجه بحرین نیز گفت، این دیدار برادرانه و بدون برنامه‌ریزی شده بود. تمایلی وجود داشت که من به آن پاسخ دادم نمی‌توانم پاسخی درباره آنچه در این دیدار رد و بدل شد و اینکه آیا سرآغاز روابط سوریه و کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) است، بدهم.

 

وزیر خارجه سوریه اظهار داشت: باید بین روابط سوریه با کشورهای عربی و روابط این کشورها با اسرائیل تفاوت قائل شد روابط با سوریه امری طبیعی است باید فضای حاکم بر جهان عرب اینگونه باشد که راه برون رفتی برای سوریه از بحرانش یافت شود در حالی که باید روابط با اسرائیل محکوم و همبستگی با ملت فلسطین کمترین وظیفه ما محسوب شود.

 

وی درباره ادعاهای نتانیاهو درباره لبنان نیز گفت، اگر حزب‌الله و ارتش لبنان نبود اسرائیل مدت‌ها پیش فرودگاه بیروت را هدف گرفته بود.

ایسنا

از سوی برهم صالح، عبدالمهدی مکلف به تشکیل دولت جدید عراق شد

به گزارش ایسنا، در پی انتخاب برهم صالح به عنوان رییس‌جمهوری عراق، عادل عبدالمهدی از سوی صالح رسماً مکلف به تشکیل دولت جدید شد.   خبرگزاری رویترز گزارش داد، بر اساس قانون اساسی عراق عبدالمهدی برای تشکیل کابینه و معرفی آن به پارلمان ۳۰ روز مهلت خواهد داشت.   عبدالمهدی یکی از اصلی‌ترین کسانی محسوب ... از سوی برهم صالح، عبدالمهدی مکلف به تشکیل دولت جدید عراق شد

ادامه

جهان, خبر, شمال غرب آسیا, عراق