پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

معترضان قرقیزی پارلمان را تصرف کردند

پس از چند ساعت درگیری با پلیس، معترضان قرقیزی توانستند وارد ساختمان پارلمان این کشور شوند.

 

به گزارش فارس، معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی قرقیزستان، ساختمان پارلمان این کشور را به تصرف خود در آوردند.

 

به گزارش خبرگزاری تاس، پس از دو ساعت درگیری میان معترضان و پلیس، سرانجام معترضان توانستند وارد پارلمان این کشور شوند.

 

در اعتراضات روز دوشنبه دست کم ۱۳۰ نفر از جمله پلیس و کادرهای درمانی مجروح شده وبه بیمارستان منتقل شدند. در درگیری‌های روز دوشنبه یک خودروی پلیس به آتش کشیده شده و ۶ دستگاه خودروی اورژانس نیز تخریب شده است.

 

تظاهرات کنندگان به نتایج انتخابات پارلمانی روز یکشنبه این کشور معترض بوده و معتقدند که در انتخابات با خریدن آرا، دو حزب نزدیک به «سورن‌بای جین‌بکف» رئیس جمهور این کشور بر پارلمان سیطره یافته‌اند.

 

تظاهرات توسط احزاب شکست خورده در انتخابات سازماندهی شده و این احزاب با اشاره به تقلب انجام شده خواستار کناره‌گیری رئیس جمهور هستند.

 

بی‌ثباتی در قرقیزستان؛ تکاپوی مدنی یا دست‌های غربی

 

پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی قرقیزستان در تاریخ ۴ اکتبر، «چارلز گرت» سفیر انگلیس در قرقیزستان تلاش کرد همه نیروهای معترض را متحد کند تا از پتانسیل به دست آمده علیه دولت فعلی استفاده کند.

 

«گریگوری تروفیمچوک»، کارشناس مسائل بین‌المللی روس در تحلیلی که در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک قرار داد به عواملی که موجب بی‌ثباتی در قرقیزستان می‌شود، اشاره کرد.

 

جمهوری قرقیزستان در فضای پس از اتحاد جماهیر شوروی تاحدودی با فضای بی‌ثباتی سیاسی شناخته شده است. دلیل این امر نیز فعالیت‌های قوی مدنی است که به ویژه در چارچوب مبارزات انتخاباتی در بالاترین سطح نمایان می‌شود.

 

بنابراین، هر بار افراد سعی می‌کند تا “مین”‌های مختلفی را لابلای روند این مبارزات قرار دهد، همانطور که اکنون پس از انتخابات پارلمانی جمهوری قرقیزستان اتفاق افتاده است.

 

جالب این است که در میان کسانی که می‌خواهند بی‌ثباتی را در این کشور وارد کنند، اغلب لیبرال‌های رادیکال و همچنین اپراتورهای غربی هستند که مستقیماً با آنها در ارتباط هستند.

 

البته کاملاً مشخص نیست که این تیم ناآرام دقیقاً چه چیزی می‌خواهند؟ گذشته از این، انتخابات در جمهوری قرقیزستان به طور منظم برگزار می‌شود و رئیس جمهور این کشور نیز در چارچوب همین در انتخابات برگزیده شده است.

 

احزاب سیاسی قرقیزستان از تنوع و تعدادی زیادی برخوردار است که هرگز در تاریخ دموکراسی ایالات متحده و انگلیس چنین نبوده است. همین نکته را می‌توان عاملی برای ایجاد بی‌ثباتی در قرقیزستان عنوان کرد. این موضوع نه تنها در سخنان و شعارهایشان بلکه در اقدامات احزاب نمایان است.

 

در همین راستا و در آستانه انتخابات پارلمانی که در ۴ اکتبر برگزار شد، «چارلز گرت» سفیر انگلیس در قرقیزستان تلاش کرد همه نیروهای معترض را متحد کند تا از پتانسیل به دست آمده علیه دولت فعلی استفاده کند.

 

هنگامی که بخش عمده‌ای از مردم محلی به خاطر ویروس کرونا، به اقدامات بهداشتی مشغول بودند، این دیپلمات انگلیسی بیکار ننشست و درگیر انتخاب معترضان نسبت به حکومت بود.

 

از آوریل تا آگوست سال جاری، گرت مذاکرات و رایزنی‌های مخفیانه با « آموربیک تکی‌بایف» رهبر حزب «آتا مکن»، «تورداقوا اف» رئیس صندوق پیشرفت و همچنین طرفداران «آتامبایف» و «اتون بایوا» رؤسای جمهور سابق قرقیزستان انجام داد.

 

نکته اصلی در این گفت ‌و گوها این بود که این دیپلمات انگلیس از آنان درخواست کرد نامزدهای مجلس از دولت فعلی را بی‌اعتبار جلوه دهند.

 

به نظر می‌رسد پیام آوران دموکراسی جهانی باید علناً از تنوع شگفت انگیز دموکراسی قرقیزستان استقبال کنند اما در عمل، تلاش‌های آنان در پشت صحنه مانند تأثیرگذاری منفی بر روند انتخابات آزاد و مستقل مشاهده می‌شود.

 

مثل همیشه، به سخنان اپراتورهای غربی پاداش‌های مالی هم داده می‌شود. به ابتکار همان سفیر انگلیسی، چارلز گرت، ۳ میلیون دلار آمریکا به نمایندگی از «صندوق پیشگیری از درگیری، ثبات و امنیت» وزارت امور خارجه انگلیس و همچنین از طریق سازمان غیرانتفاعی موسسه جامعه باز برای فعالیت اپوزیسیون در قرقیزستان اختصاص یافت.

 

اما مقامات قرقیزستان که طی دهه‌های گذشته تجربه گسترده‌ای در نظارت بر تأثیر مخرب فعالیت‌های سازمان‌های غیردولتی داشتند، محدودیت قانونی در فعالیت این ساختارهای خارجی انجام دادند.

 

بنابراین، بودجه‌های آنها به طور مخفیانه، غیر علنی و تحت عنوان کمک‌های بشردوستانه توزیع می‌شود.

 

در همان زمان، با درخواست همان دیپلمات‌ انگلیسی، کار جمع آوری مطالب ضد دولت فعلی سازمان یافت چرا که هر قدرتی در قرقیزستان باشد این گونه نیست که همیشه با دموکرات‌های رادیکال سازگار باشد.

 

بخش قابل توجهی از کارها در این زمینه توسط «آیدا سویوندووا» رئیس بنیاد «فعالیت مشترک» انجام می‌شود. برای این هدف این بنیاد، به اصطلاح، در یک مسابقه مقدماتی برای نظارت بر روند انتخاب نمایندگان پارلمانی برنده شد.

 

سازماندهی این مسابقه توسط همان چارلز گرت و «دونالد لو» سفیر ایالات متحده در جمهوری قرقیزستان انجام شد و مبلغ کل کمک هزینه برای نظارت حدود ۱.۲ میلیون دلار برآورد شد.

 

سویوندووا به طور تصادفی به عنوان برنده مسابقه انتخاب نشده است. این فعال پیش از مأموریت فعلی خود در سمت مدیر برنامه انجمن عمومی ائتلاف دموکراسی و جامعه مدنی را بر عهده داشت. فعالیت این انجمن به دلیل رسوایی‌های سیاسی و اقتصادی پی در پی، اختلاس مالی و پرونده‌های قضایی و غالباً با درگیری مقامات عالی رتبه قرقیزستان شناخته شده است.

 

جمع آوری اطلاعات برای اتهام به نمایندگان پارلمانی نه تنها توسط آیدا سویوندویوا انجام شد، بلکه در شعاع وسیع‌تری نیز در حال انجام است که در آن سیاستمداران محلی، مقامات و نمایندگان پارلمان هم دخیل هستند.

 

جمع آوری اطلاعات در این زمینه از طریق «الویرا سورابالدیوا» نماینده حزب آتا مکن، انجام می‌شود. وی به ویژه به این دلیل شناخته شده است که در زمانی که عضو حزب «سوسیال دموکرات» طرفدار دولت بود،به «رابین ارد اسمیت» سفیر وقت انگلیس در جمهوری قرقیزستان مدارکی که موجب اتهاماتی به «سورانبای جین بیک اف» رئیس جمهور فعلی و همکارانش می‌شود، ‌فرستاد.

 

پس از آن هم مطالب مشابه علیه رئیس جمهور فعلی قرقیزستان را به چارلز گرت نماینده جدید انگلیس در خاک قرقیزستان در بسته‌ای با عنوان« به افسر اطلاعات پرسنلMI6» ارسال ‌کرد.

 

قرقیزستان یکی از مورد خاص در آسیای مرکزی است که مورد توجه سیاستمداران غربی است. بنابراین آنها یک کشور نسبتاً کوچک اما آرام را درگیر می‌کنند و همچنین برخی افراد که خود را دموکرات می‌خوانند، نمی‌خواهند کشوری آرام و شکوفا داشته باشند.

شهروندان ازبکستان می‌توانند مالک زمین‌های غیرکشاورزی شوند

شهروندان ازبکستان که طبق قوانین قبل از استقلال این کشور نمی‌توانستند مالک زمین باشند، از اول سال ۲۰۲۱ می‌توانند با پرداخت وجهی به دولت، مالک زمین‌های غیرکشاورزی شوند.

ادامه

اتحاد شوروی, ازبکستان, اسیای مرکزی, جهان, خبر

افغانستان: از اشغال توسط پنتاگون تا حکومت بلامنازع شرکت‌های نظامی خصوصی در کابل

ایالات‌متحده در ۱۹ سال گذشته با هزینه کردن بیش از ۲ تریلیون دلار در جنگ با طالبان بسر برده است. با این حال، رئیس‌جمهور دونالد ترامپ بر این باور است که طالبان ممکن است متحد نویافته این کشور در جنوب آسیا برای بازگرداندن صلح به افغانستان جنگ‌زده باشد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, انگلستان, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, عراق

مدرن پالیسی: برنامه راهبردی ایران و چین نقش مهمی در توسعه جنوب آسیا خواهد داشت

پایگاه خبری- تحلیلی “مدرن دیپلماسی” در گزارشی نوشت: برنامه راهبردی ایران و چین نقش مهمی در توسعه جنوب آسیا خواهد داشت و پیوستن ایران به خانواده بزرگ ابتکار “کمربند و جاده” یک تحول مثبت و خوشبینانه است.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, ایران, بنگلادش, پاکستان, ترکیه, جنوب آسیا, جهان, چین, سریلانکا, میانمار, هندوستان