استبداد سایبری: ادامهٔ توسل حکومت اسلامی به تجسّس و زندان در هراس از خیزش‌های مردمی

در خبرها و گزارش‌ها بود که طرح ”صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و سامان‌دهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی “قرار است در دستور کار هفتهٔ پیش مجلس قرار بگیرد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر رسانی, مقاله

واکنش فلسطین الیوم به انسداد رسانه‌های مقاومت از سوی آمریکا

پایگاه خبری “فلسطین الیوم” که در کنار دیگر پایگاه‌های محور مقاومت توسط آمریکا مسدود شده است، به این اقدام خلاف آزادی مطبوعات واکنش نشان داده است.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, بحرین, تحریم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, خبر رسانی, عراق, عربستان سعودی, فلسطین, قطر, یمن

نامزد آسانژ نیز آزادی او را خواستار شد

نامزد جولیان آسانژ نیز به جمع شهردار شهر ژنو سوئیس و کارشناس امور شکنجه سازمان ملل در درخواست برای آزادی فوری این بیانگذار وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس از زندان انگلیس و دادن پناهندگی امن به او در کشوری دیگر پیوست.

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, حقوق بشر, روزنامه نگاران, سازمان ملل, سوئیس, ویکی‌لیکس

در دفاع از امنیت شغلی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران

معیشت، امنیت شغلی، و حقوق خبرنگاران، بخصوص حق تشکیل دادن سندیکاهای مستقل‌شان مانند حقوق دیگر زحمتکشان از سوی رژیم ولایی به‌شدت نقض و پایمال شده‌ و می‌شود. با گسترش دامنۀ اثرات تعدیل ساختاری به تمام عرصه‌های اشتغال زحمتکشان، روزنامه‌نگاران نیز از آسیب اجرای این سیاست‌ها برکنار نمانده‌اند. اوایل سال جاری مدیرمسئول روزنامه شرق نداشتن توان ... در دفاع از امنیت شغلی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, روزنامه نگاران, مطبوعات, مقاله

معاون دادستان کل کشور: «بیش از سی‌ میلیون نفر، فیلتر تلگرام را دور می‌زنند»

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در یادداشتی خبر داد: «تعداد ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از طریق فیلترشکن‌های هاتگرام و تلگرام طلایی، فیلتر تلگرام را دور می‌زنند.»

 

به گفته عبدالصمد خرمشاهی: «از آنجا که فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی هم مانع از فراگیر شدن پیام‌رسان‌های داخلی و هم موجب دسترسی بیگانگان به داده‌های عظیم کشور خواهد شد، لذا فعالیت این دو نرم‌افزار برخلاف مصوبه شورای عالی فضای مجازی است.»

 

بنا بر توصیه خرمشاهی: «نهادهای ذیربط باید تنبلی را کنار بگذارند و از هرگونه فعل یا ترک فعل که موجب استمرار حاکمیت دشمن بر فضای مجازی کشور می‌شود خودداری کنند.» او تاکید کرده است: «باید ارتباط بین هاتگرام و تلگرام طلایی را با شبکه اجتماعی تلگرام قطع کرد و برای فراگیر کردن پیام‌رسان‌های مستقل داخلی باید کمر همت را محکم بست.»

 

در هفته‌های اخیر شماری از فعالان آزادی و امنیت وب نیز از سوی دیگر نسبت به استفاده‌ی کاربران ایرانی از اپلیکیشن‌های هاتگرام و تلگرام طلایی هشدار دادند. به گفته‌ی آن‌ها این دو اپلیکیشن که ساخته داخل کشور هستند امکان دسترسی به اطلاعات کاربران را در اختیار دارند.

 

فیلترینگ “بی‌نتیجه” شبکه‌های اجتماعی

 

یک نماینده مجلس شورای اسلامی نیز روز شنبه، ۲۳ تیرماه، فیلترینگ احتمالی اینستاگرام را “مثل تلگرام” بی‌نتیجه خواند. معاون اول دادستان کل کشور پیش از این خبر داده بود که فیلترینگ اینستاگرام در دستور کار قرار گرفته و به طور جدی پیگیری می‌شود.

 

حجت‌الاسلام محمد مصدق، معاون اول دادستان کل کشور، به خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، گفته بود: «فیلترینگ اینستاگرام در دستور کار قرار گرفته و آقای خرم‌آبادی در معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور به صورت جدی پیگیر این موضوع شده و باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.»

 

با این‌همه طیبه سیاوشی، روز شنبه در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، گفت: «آمار خروج افراد از تلگرام پس از فیلترینگ نشان داد درصد پایینی از مردم از تلگرام خارج شده بودند و مابقی با فیلترشکن به تلگرام می‌آمدند، اینستاگرام هم اگر فیلتر شود، همین نتیجه را در پی دارد.»

 

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: «ضمن اینکه اینستاگرام هم فرصت است هم تهدید و متاسفانه نتوانسته‌ایم از فرصت‌های آن به اندازه کافی بهره ببریم، با فیلتر کردن اینستاگرام فرصت تهدید آن از بین نمی‌رود.» سیاووشی گفت: «به اعتقاد من حق دسترسی آزاد به اطلاعات حق بدیهی مردم است و در قانون اساسی هم بر آن تاکید شده است، علاوه براین دولت هم در دوران تبلیغات انتخاباتی‌اش و حتی بعد از آن بارها براین موضوع تاکید کرد که حق دسترسی آزاد به اطلاعات برای مردم محفوظ می‌ماند.»

 

خانم سیاوشی در واکنش به نمایش “اعترافات” مائده هژبری، دختر نوجوانی که ویدیوهای رقص خود را در اینستاگرام منتشر می‌کرد، اقدام صدا و سیما را نادرست خواند. او گفت برخورد با جوانان و نوجوانان در کشور “وارد فضای لجبازی و لجاجت” شده است.

گفتاردرمانی روحانی، حامیان «اعتدال» را هم آشفته کرد

بهار نیوز، ۱۵ اردیبهشت‌ماه، در ارتباط با موضع‌گیری حسن روحانی نسبت به فیلترینگ تلگرام، نوشت: “صفحه رسمی ٬حسن روحانی٬ در اینستاگرام، با اشاره به فیلتر شدن تلگرام با دستور قضایی، متنی را منتشر کرد و نوشت: ”سیاست دولت یازدهم و دوازدهم مبتنی بر ایجاد فضای امن مجازی بوده و نه امنیتی و تاکنون هیچ شبکه ... گفتاردرمانی روحانی، حامیان «اعتدال» را هم آشفته کرد

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, مقاله

فیلترینگ تلگرام شکست خورد

«رکورد مجموع بازدید کانال‌های فارسی تلگرام در روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت با افزایش ۳۲۰میلیونی نسبت به یک روز قبل‌تر شکسته شد. ۱٫۶ میلیارد بازدید در یک روز؛ بی‌سابقه‌ترین روز بعد از گذشت ۱۷ روز از زمان آغاز فیلترینگ».

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر

سخنگوی فراکسیون مطبوعات مجلس: فیلترینگ از چاله به چاه افتادن است

نمی‌توان مردم را مجبور یا محدود کرد. نیاز آنان موجب می‌شود به سمت اَپ‌هایی گرایش پیدا کنند که بتوانند بهترین سرویس و خدمت را با سریعترین زمان و کمترین قیمت ارائه کنند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, گفتگو, مطبوعات

علی مطهری خواستار افشای “حکم حکومتی” خامنه‌ای برای بستن تلگرام شد

علی مطهری، یکی از اعضای مجلس شورای اسلامی ایران، روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت، خواستار افشای “حکم حکومتی” علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برای مسدود کردن شبکه پیام‌رسان تلگرام در ایران شد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر