دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

نمایندگان انجمن‌ها و شخصیت‌های جامعه مدنی تونس علیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل امتناعش از تحقیق درخصوص جنایت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در دادگاه‌های این کشور شکوائیه‌ای را ارائه دادند. به گزارش ایسنا، شخصیت‌های ملی تونس طی کنفرانسی مطبوعاتی امتناع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از رسیدگی به جنایت نسل‌کشی اسرائیل علیه ملت ... شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, شمال افریقا, فلسطین, نسل کشی

ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

یک ماهواره سنجش از راه دور مصری از پایگاه فضایی جیو چوان در شمال غربی چین به فضا پرتاپ و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، یک ماهواره سنجش از راه دور متعلق به دولت مصر با نام (MISRSAT-۲) امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به فضا پرتاب ... ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

ادامه

چین, خبر, شرق آسیا, کشاورزی, مصر

مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

مجلس الجزایر با اکثریت آرا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ با اسرائیل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه اعتراض‌های مردم مناطق مختلف به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌ جمهور این کشور اجازه ... مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, الجزایر, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شمال افریقا, فلسطین

پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

پارلمان لیبی در پی ادامه تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت کشورهای غربی از جنایات این رژیم، خواستار خروج سفرای کشورهای حامی این رژیم از این کشور شد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه المسیره، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه هرچه سریعتر خاک ... پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

ادامه

اسراییل, زنان, شمال افریقا, فلسطین, کودکان, گزارش, لیبی, نسل کشی

مصر دخالت شورای امنیت در ارتباط با سد «النهضه» را خواستار شد

مصر از شورای امنیت سازمان ملل خواستار مداخله به منظور ازسرگیری مذاکرات درباره سد النهضه شده است.

 

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری عربی ۲۱، وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای مداخله شورای امنیت به منظور ازسرگیری مذاکرات درباره سد النهضه را خواستار شد که اتیوپی در حال احداث آن روی رود نیل است.

 

این وزارتخانه افزود: جمهوری عربی مصر این تصمیم را در حالی اتخاذ کرد که مذاکراتی، که اخیرا درباره سد النهضه انجام می‌شود در نتیجه مواضع غیرسازنده اتیوپی متوقف شده است.

 

در ادامه این بیانیه آمده است: قاهره از شورای امنیت “مداخله را با هدف دستیابی به راه‌حلی عادلانه و متعادل برای قضیه سد النهضه اتیوپی و جلوگیری از اتخاذ هرگونه تدابیری که می‌تواند بر شانس دستیابی به توافق تاثیر بگذارد”، خواستار شده است.

 

وزارت خارجه اتیوپی در واکنش به این موضوع، قاهره را به تشدید پروپاگاندا متهم و تاکید کرده که مصر وارد یک قمار سیاسی شده است.

 

وزارت خارجه اتیوپی در ادامه اضافه کرد که قاهره به دنبال تحمیل و کنترل توسعه پروژه‌ها در رودخانه متعلق به ماست و ما اجازه نخواهیم داد که پروژه‌های ما روی منابع آبی خودمان از سوی قاهره تعیین تکلیف شود.

 

روز گذشته ساعاتی پیش از صدور این بیانیه وزارت خارجه مصر، وزیر خارجه اتیوپی اعلام کرد که کشورش برای پیشبرد پروژه پُر کردن سد خواه از طریق توافق با مصر و یا بدون توافق، مصمم است.

 

وزیر خارجه اتیوپی در گفت‌وگو با خبرگزاری “آسوشیتد پرس” گفت: دستیابی به توافقی قبل از آغاز پُر کردن سد ضروری نیست و ما عملیات پُر کردن را در موسم باران‌ها آغاز خواهیم کرد.

 

موضوع احداث سد النهضه بر رود نیل٬ از سال ۲۰۱۱ تاکنون موضوع اصلی مناقشه میان اتیوپی و مصر بوده و حتی ممکن است به دلیل اهمیت بالای این رود به یک درگیری نظامی بینجامد. علت اصلی درگیری مصر با اتیوپی بر سر ساختن این سد٬ به اهمیت رود نیل برای قاهره بازمی‌گردد و مصر معتقد است که این سد منجر به کاهش آب نیل خواهد شد و به همین دلیل سهم آن از آب این رود باید از ۶۶ به ۹۰ درصد افزایش یابد. اما مقامات اتیوپی هیچگاه این شرط مصر را قبول نکرده‌اند.

انتقاد پاریس از سکوت ناتو در برابر ترکیه

وزارت دفاع فرانسه اقدام نیروی دریایی ترکیه علیه ناو فرانسوی مشغول انجام یکی از ماموریت های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) را محکوم و از سکوت ناتو در برابر ترکیه انتقاد کرد.

ادامه

ترکیه, جهان, خبر, روسیه, شمال افریقا, فرانسه, لیبی, ناتو