واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی مدعی شد که ممکن است رابرت مالی برخی اسناد محرمانه آمریکا را به ایران تحویل داده باشد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی که روز گذشته (چهارشنبه) منتشر شد ادعا کرد که اسناد و مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد رابرت مالی، نماینده ویژه ... واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, ایران, جهان, گزارش, مذاکرات اتمی

پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که انگلیس و آمریکا در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی رویکرد دوگانه دارند. به گزارش خبرگزاری فارس، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته (جمعه) در کنفرانس خبری خود به رویکرد دوگانه غرب به خصوص آمریکا و انگلیس در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم ایران واکنش نشان ... پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, آکوس, آمریکا, استرالیا, اقیانوسیه, انگلستان, ایران, ایرلند, تحلیل, جهان, چین, خبر, صلح, مذاکرات اتمی

تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

شواهد حکایت از آن دارد که درهفتۀ اخیر، سرانجام فلسفه‌بافی‌های پوچ و تبلیغات پُرسروصدای حکومتی در مورد “سیاست‌های خارجی جدید” یا “گردش به شرق”، که قرار بود ایران را در مسیر تحولات مهم داخلی و خارجی قرار دهد، کنار گذاشته شده است. در عوض، نوعی “نرمش قهرمانانه” در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، با اجازۀ ... تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

ادامه

آمریکا, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, خصوصی‌سازی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, عربستان سعودی, مارکسیسم, مذاکرات اتمی, مقاله, نئولیبرالیسم, ناتو

واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران اعلام کرد که در حال گفت‌وگو با تهران درباره نتایج تحقیقات اخیر بازرسان این نهاد است. به گزارش ایلنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران ... واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, ایران, جهان, خبر, مذاکرات اتمی

بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با العربیه امکان اقدام نظامی آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را رد نکرد و گفت “همه گزینه‌ها روی میز است”. آنتونی بلینکن، این مصاحبه را روز یکشنبه ۹ بهمن و در جریان سفر خود به خاورمیانه انجام داد. ♦️سایت اشپیگل در گزارشی درباره این مصاحبه نوشته ... بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

ادامه

آمریکا, اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, مذاکرات اتمی

مسکو: فعال‌کردن مکانیسم ماشه را نمی‌پذیریم

یک منبع آگاه در وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: فعال‌کردن مکانیسم ماشه را نمی‌پذیریم؛ زیرا اقدام تروئیکای اروپایی با اهداف و روح برجام در تضاد است.

 

به گزارش مهر به نقل از ریانوستی، یک منبع آگاه در وزارت خارجه روسیه امروز سه شنبه و به دنبال بیانیه تروئیکای اروپایی طرف ایران در توافق بین‌المللی سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام اعلام کرد: مسکو معتقد است که دخالت سازوکار حل اختلاف توسط ۳ کشور اروپایی در چارچوب برجام قابل قبول نیست.

 

این منبع آگاه در وزارت خارجه روسیه در این خصوص به ریانوستی اعلام کرد: ما اقدامات تروئیکای اروپایی که با اهداف و روح توافق هسته‌ای در تضاد است را نمی‌پذیریم.

 

این در حالیست که در مکانیسم ماشه به لحاظ حقوقی، ابتدا درخواست جلسات حل اختلاف خواهد شد و با قانع نشدن احتمالی اروپایی‌ها، نهایتاً با ارجاع موضوع به شورای امنیت، تحریم‌های سازمان ملل بازخواهد گشت.

 

در مکانیسم ماشه برجام، شورای امنیت در مورد قطعنامه ادامه لغو تحریم‌های ایران رأی‌گیری می‌کند. فقط کافی است یکی از سه کشور آمریکا، فرانسه یا انگلیس این قطعنامه را وتو و طی ۳۰ روز به تصویب نرسد، آنگاه به شکل خودکار، تمامی تحریم‌ها علیه ایران به کار می‌افتد.

 

این روند ذیل بند ۳۶ و ۳۷ برجام اینگونه تعریف شده که هر یک از طرف‌های برجام می‌توانند در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد، موضوع را در کمیته حل اختلاف مطرح کنند.

 

این کمیته ۱۵ روز فرصت حل اختلاف را دارد و اگر به نتیجه نرسد با ورود وزیران امور خارجه ۱۵ روز دیگر زمان وجود خواهد داشت. البته در این جا امکان افزایش زمان رسیدگی نیز پیش‌بینی شده است.

 

به طور همزمان امکان طرح شکایت در شورای مشاوران وجود دارد و آنها باید تا ۱۵ روز بعد نظر غیر الزام آور خود را ارائه کنند.

 

چنانچه اختلافات در ۳۰ روز حل نشود؛ گام سوم، فرصت پنج روزه برای کمیته مشترک است که با کمک شورای مشاوران راه‌حلی بیابد.

 

اما اگر همچنان اختلافات پابرجا باشد، طرفین می‌توانند تعهدات خود را به طور کامل یا گام به گام متوقف کنند و موضوع را با ۱۵ عضو شورای امنیت در میان بگذارند.

 

در مرحله پنجم، پس از ارجاع موضوع به شورای امنیت، اعضای آن ۳۰ روز فرصت رأی‌گیری دارند. تا بدون رأی وتوی اعضای دائم این شورا- آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین- قطعنامه به تصویب برسد.

 

پس از این پنج مرحله، اگر شورای امنیت در مدت یک ماه قطعنامه‌ای صادر نکند، مکانیسم ماشه به کار می‌افتد و تحریم‌ها به طور خودکار بازمی‌گردند.

 

ساعاتی قبل برخی خبرنگاران به نقل از رسانه‌هایی همچون رویترز اعلام کرده بودند که انگلیس، فرانسه و آلمان قصد دارند تا از امروز مکانیسم ماشه یعنی ساز و کار حل اختلاف در برجام را فعال کنند.

 

این در حالی است که همین سه کشور اروپایی به تازگی بر لزوم حفظ برجام تاکید کرده‌اند.

بریتانیا، فرانسه وآلمان سازوکار حل اختلاف برجام، معروف به مکانیسم ماشه را فعال کردند

بنا بر بیانیه صادر شده از سوی سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران، این دولت‌ها در هماهنگی با سرویس روابط خارجی اتحادیه اروپا این تصمیم را گرفتند.

ادامه

المان, انگلستان, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, فرانسه, مذاکرات اتمی

جوسپ بورل: اجرای کامل برجام، امروز از هر زمان دیگر حیاتی‌تر است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ارتباط با گام آخر ایران در کاهش تعهدات برجامی، با بیان اینکه وی به همکاری با همه طرف‌های برجام برای حفظ و اجرای این توافق ادامه می‌دهد، تاکید کرد که اجرای کامل برجام، در شرایط کنونی از هر زمان دیگری مهم تر است.

ادامه

اتحادیه اروپا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, مذاکرات اتمی

وال استریت ژورنال: از مکانیسم «ماشه» برای کشاندن ایران به میز مذاکره استفاده کنید

روزنامه آمریکایی وابسته به جمهوری‌خواهان در گزارشی علیه ایران از دولت «دونالد ترامپ» خواست برای کشاندن تهران به میز مذاکرات جدید با واشنگتن، از «مکانیسم ماشه» در برجام استفاده کند.

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایران, تحریم, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, فرانسه, مذاکرات اتمی, مقاله

تبعات نپیوستن ایران به FATF

یک اقتصاددان ضمن بررسی شرایط اقتصادی ایران در داخل و خارج، تبعات نپیوستن ایران به FATF را تشریح و اظهار کرد که اگر این اتفاق نیفتد، تحریم‌های اروپا نیز به تحریم‌های قبلی اضافه خواهد شد.

ادامه

اتحادیه اروپا, استرالیا, اقتصادی, المان, امریکا, انگلستان, ایران, بحرین, تحریم, جهان, ژاپن, عراق, عمان, فرانسه, قطر, کویت