استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

مسکو از توطئه غرب برای بی‌ثبات کردن روسیه خبر داد

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه گفت: کشورهای غربی کارزار اطلاعاتی گسترده‌ای را برای بی‌ثبات کردن اوضاع روسیه آغاز کرده‌اند.

 

به گزارش روز جمعه ایرنا از مسکو، ماریا زاخارووا در نشست خبری هفتگی اظهار داشت: عرصه اطلاعاتی در سطح بین‌المللی از اظهارات غیرقابل قبول مقام‌های آمریکایی و سایر کشورهای غربی و نیز برخی از سازمان‌های بین‌المللی مدعی دیده‌بان حقوق بشر پر شده است که گویا در روسیه موارد نقض حقوق بشر رخ داده و حقوق شهروندان روسیه برای آزادی بیان و اجتماعات نقض شده است.

 

وی خاطرنشان کرد که در گذشته بطور مفصل در مورد قوانین و معیارهایی که در روسیه برای برگزاری اجتماعات عمومی از ان پیروی می شود توضیح داده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که جریان غالب رسانه‌ای در غرب اینطور می‌خواهد وانمود کند که افرادی که در اجتماعات غیرقانونی در روسیه شرکت کرده‌اند رهبران اپوزیسیون روسیه هستند اما این افراد در واقع عوامل نفوذ خارجی هستند.

 

زاخارووا گفت: ازجمله اشخاصی که در این مورد صحبت کردند، وزیر امور خارجه آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه این کشور، سخنگوی سازمان حقوق بشر و نمایندگان ده‌ها سازمان اجتماعی و رسانه های غربی بود که بسیاری از آنها با بودجه وزارت خارجه آمریکا یا سایر ساختارهای زیر مجموعه آن فعالیت می‌کنند.

 

وی ادامه داد: بدیهی است که توطئه بزرگی که علیه روسیه به اجرا در می آید هدف بی ثبات کردن اوضاع این کشور را دنبال می‌کند اما این تلاش ها محکوم به شکست است و معتقدم که شرکای غربی به این واقعیت پی برده‌اند و به همین دلیل آنها عصبانی‌تر می‌شوند.

 

تظاهرات در روسیه روزهای ۲۳ و ۳۱ ماه ژانویه ( چهارم و دوازدهم بهمن ) و دوم  فوریه ( ۱۴ بهمن ) در اعتراض به دستگیری و حکم حبس الکسی ناوالنی فعال سیاسی مخالف دولت در مسکو و چندین شهر این کشور برگزار و ماموران امنیتی با توجه به غیرقانونی بودن این اعتراضات شمار زیادی از افراد شرکت کننده را دستگیر کردند.

 

ناوالنی یکی از اصلی‌ترین منتقدان پوتین و از داوطلبان شرکت برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ میلادی روسیه بود که به دلیل محکومیت قبلی از نامزدی در انتخابات منع شد.

 

اهداف سودجویانه غرب در تحریم روسیه

 

زاخارووا در ادامه نشست خبری گفت که پس از سفر جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مسکو ، ایده تحمیلی تحریم روسیه به بهانه نقض حقوق بشر در این کشور مطرح شد.

 

وی ادامه داد: این درحالی است که پیش از سفر بورل به مسکو، بسیاری در بروکسل ازجمله مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، احتمال وضع تحریم های جدید در مورد روسیه را بعید دانسته بودند و بنظر می‌رسد که به بی فایده بودن تحریم ها پی برده بودند. بدیهی است برخی تصمیم گرفتند که سفر بورل به روسیه را که نخستین سفر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به روسیه از سال ۲۰۱۷ است دشوار کنند.

 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه در پشت سر تحریم‌های علیه روسیه، اهداف سودجویانه قرار گرفته است، اظهار کرد: یک بار دیگر موضع اصولی روسیه مبنی بر غیرقانونی بودن تحریم‌های یکجانبه بدون تایید شورای امنیت سازمان ملل را اعلام می‌کنیم. از اتحادیه اروپا دعوت به گفت و گوهای برابر و سازنده با روسیه می‌کنیم و اینکه از طریق کانال‌های دیپلماتیک که همچنان باز هستند توافق‌های قابل اجرا با روسیه بدست آورند.

 

اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۴ تاکنون ده‌ها بسته تحریم‌های اقتصادی و مالی در مورد روسیه وضع کرده و شماری از شهروندان و مقام‌های روس را تحریم کرده است.

 

رویکرد دوگانه غرب در مورد رسانه‌ها

 

زاخارووا در ادامه نشست خبری از رویکرد دوگانه غرب و امریکا در مورد فعالیت رسانه‌ها در کشورهای مختلف انتقاد کرد.

 

وی به عنوان مثال گفت که وزارت امور خارجه آمریکا به تازگی از توقف فعالیت یک ایستگاه رادیوی مخالفان دولت مجارستان انتقاد کرده و از این وضعیت ابراز نگرانی شدید کرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه امیدوار است مجارستان مطابق قوانین داخلی خود به این مساله رسیدگی کند اظهار کرد: بورل که اخیرا از روسیه دیدار کرد در پاسخ به این پرسش که بر چه اساسی تعدادی از رسانه‌های روسی در کشورهای اروپایی بسته می‌شوند گفت که فکر می‌کند این اقدامات بر اساس قوانین داخلی این کشورها بوده است.

 

وی ادامه داد: من معتقدم که این اصل باید شامل مجارستان هم شود.

 

زاخارووا همچنین از حمایت و استقبال وزارت خارجه آمریکا و سفارت این کشور در کییف از تعطیلی سه شبکه تلویزیونی در اوکراین خبر داد و گفت چه فرقی بین این رسانه ها و رادیوی بسته شده در مجارستان وجود دارد و چرا از توقف فعالیت رسانه ها در یک کشور انتقاد و در کشور دیگر استقبال می‌شود.

واکسن و نقش هند در کمک به امریکا برای تقابل با چین در شرق

درحالیکه محموله های واکسن چین در فرودگاه های شرق آسیا تحویل داده می شوند، آمریکا با کمک مهاراجه های هندی به دنبال تقابل با نفوذ پکن در آسیاست.

ادامه

افغانستان, امریکا, پاکستان, جنگ سرد, جنوب آسیا, جهان, چین, شرق آسیا, کامبوج, هندوستان

اعزام ۲ ناوهواپیمابر آمریکا به دریای چین جنوبی برای تمرینات نظامی و واکنش پکن

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد، این کشور دو ناو هواپیمابر خود را همراه با گروه رزمی آنها به جهت انجام عملیات‌های مشترکی طی امروز سه شنبه به دریای چین جنوبی اعزام کرده است.

ادامه

استرالیا, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, خبر, ژاپن, شرق آسیا, فرانسه

باید به‌احتمال گریبانگیری روابط چین وآمریکا توسط فسیل‌های زنده جنگ سرد توجه کرد

از زمان روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، پکن و واشنگتن پیوسته از خود تمایل به ادامه همکاری نشان داده‌اند که این امر باعث احیاء انتظارات جهان از بازگشت روابط این دو کشور به مسیر صحیح قبلی شده است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, مقاله