خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

مقاله‌ای از ژنرال “پیر شیل”، فرمانده نیروی زمینی فرانسه، در روزنامه لوموند در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۴/۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ با عنوان صریح “ارتش آماده است” منتشر شد. نخستین ماجراجویی‌های خارج از کشور شیل در جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، ساحل‌عاج‌، و سومالی بود. در این مقاله ژنرال شیل نوشت که نیروهایش برای هر رویارویی “آماده” هستند ... اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

ادامه

آفریفای مرکزی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, انگلیس, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چاد, چین, روسیه, ساحل عاج, سومالی, عراق, فرانسه, محیط زیست, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

مرگ کارون! موافقت محیط‌‌ زیست با مجوز انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به‌کرمان

به بهانه توسعه کشاورزی، چشم‌ها را بسته‌ ‌اند و اجازه احداث ۷۲ سد صادر شد، فلات مرکزی تهران تشنه است و عطشی تمام‌نشدنی برای بلعیدن آب سرشاخه‌های کارون دارد، طرح‌های انتقال آب زمانی مصوب شد که آورده رودخانه کارون درحدود ۴۰ درصد بیش از امروز بوده است، قرار نیست پروژه‌های انتقال آب دست از سر همین اندک منابع آبی کارون بردارد اما این‌بار نوبت به «ونک» است.هنگامی‌که رییس سازمان بیان می‌کند نباید کشور معطل محیط زیست شود، به پروسه محیط زیست هراسی دامن می‌زند

 

روزنامه قانون نوشت: درگذشته حجم آب، در رودخانه کارون، ۲۰ میلیارد مترمکعب بوده اما در سال‌های اخیر به ۱۴ میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

 

پروژه‌های انتقال آب در کشور از سرشاخه‌های کارون بزرگ در حالی با نام آب شرب اجرا می‌شوند که به‌کام صنایع و کشاورزی هستند. مسئولان از یک سوی، مردم را به صرفه‌جویی در مصرف آب دعوت می‌کنند و از سوی دیگر با فریبکاری و تحت فشار لابی‌های سیاسی، تیشه به ریشه منابع آبی کشور می‌زنند.

 

در روزگاری که حتی دادستان تهران نیز به موضوع امنیتی شدن آب در برخی حوزه‌های کشور اعتراف می‌کند، شاهد صدور مجوز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای پروژه انتقال آب به‌نام «ونک» هستیم. مجوزی که با اعتراض گسترده استادان، کارشناسان و فعالان محیط زیست کشور مواجه شده و برای نخستین بار نیز حتی صدای نمایندگان مجلس را درآورده است. مجوزی که ماهیت کلی سازمان را زیر سوال می‌برد و این پرسش مطرح می‌شود که آیا رییس پردیسان اطلاع دارد بر کدام صندلی تکیه زده است؟

 

بحران آب وارد مقوله امنیتی شده و برای آن در کمیسیون امنیت ملی کشور، کمیته ویژه‌ای تشکیل شده است. پس از این بود که برخی از مسئولان بحران آب را جدی گرفته و چشم‌های خود را روی واقعیت باز کرده‌اند.

 

جعفری‌دولت‌آبادی به‌تازگی درباره بحران آب گفته است:« کمبود آب موجب درگیری‌هایی در برخی استان‌های کشور شده است. اختلافات دو استان اصفهان و چهارمحال‌و‌بختیاری در رابطه با آب زاینده‌رود و حادثه شهر استانک جغتای درپی عملیات حفر چاه آب شرب در اراضی روستا رخ داده است. به منظور حل مشکل آب شرب تعدادی از روستاهای پایین دست، اهالی شهرستانک در اعتراض به عملیات حفر چاه، به ماموران انتظامی و وسایل نقلیه آن‌ها شدند که متاسفانه این حادثه منجر به فوت یک نفر شد».

 

فلات مرکزی تهران تشنه است و عطشی تمام‌نشدنی برای بلعیدن آب سرشاخه‌های کارون دارد. هرچه خواسته در این سال‌ها به او آب داده‌اند؛ یک روز کوهرنگ ۲ و روز دیگر کوهرنگ ۳ و چندین پروژه دیگر. براساس آمار درگذشته حجم آب در رودخانه کارون ۲۰ میلیارد مترمکعب بوده است اما در سال‌های اخیر به ۱۴ میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

 

گویا قرار نیست پروژه‌های انتقال آب، دست از سر همین اندک منابع آبی کارون بردارد اما این‌بار نوبت به «ونک» است. پروژه‌ای که در استان چهارمحال‌و بختیاری با هدف انتقال آب از این استان به شهر رفسنجان در کرمان تعریف شده است. تمامی امید دوستداران و دلسوزان محیط زیست کشور به مخالفت سازمان محیط زیست کشور با این پروژه بود؛ امیدی که این روزها ناامید شده است.

 

انتقال آب به فلات مرکزی، سریال تکراری وزارت نیرو برای تامین آب در این منطقه است. در چند دهه اخیر فلات مرکزی توسعه‌ای اشتباه در بخش‌های کشاورزی و صنایع داشته‌ و توهم آب را در این منطقه به‌وجود آورده است. تمامی این پروژه‌ها به نابودی کارون بزرگ و در نهایت نابودی خوزستان ختم می‌شود.

 

براساس آمار منتشرشده دولت در خوزستان، پهناهای آبی خوزستان به یک‌سوم رسیده است؛ در حال حاضر کانون تولید گرد و غبار تنها تالاب‌های خشک‌شده نیستند. در حدود دو میلیون هکتار از اراضی کشاورزی که به دلیل کاهش منابع آبی بایر شده‌اند، تبدیل به کانون تولید گرد و غبار شده‌اند.ازیک سو، بارگذاری‌های غلط در فلات مرکزی به‌بهانه صنعت یا کشاورزی و از‌ سوی دیگر احداث چندین سد روی کارون، تیشه به ریشه منابع آبی ایران زده است.

 

هنگامی‌که پروژه‌های سدسازی و انتقال آب از سرشاخه‌های کارون اجرا می‌شد، هیچ‌گاه مسئولان تصور نمی‌کردند اجرای این پروژه‌‌ها از خوزستان، بهشت ایران‌زمین جهنمی بسازد که زندگی در آن برای ساکنانش غیرممکن باشد.

 

سازمان حفاظت محیط‌زیست با انتقال آب سرشاخه‌های کارون در استان چهار‌محال‌و‌بختیاری و سد ونک به دشت رفسنجان، واقع در کرمان موافقت کرده است. این پروژه برای تقویت کشاورزی در منطقه رفسنجان به طول ۶٣٧ اجرا می‌شود. شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت مهاب قدس به‌عنوان مشاور این پروژه انتخاب شده است.

 

محمد درویش، کارشناس محیط زیست به «قانون» درباره موافقت سازمان محیط زیست با پروژه انتقال آب ونک می‌گوید:« متاسفانه سازمان محیط زیست به‌جای آنکه براساس اصول مبتنی بر توسعه پایدار عمل کند و رفتارهای خردمندانه‌تری را از دستگاه‌های توسعه کشور بخواهد، با نگرشی کالامحور عمل می‌کند. هنگامی‌که رییس سازمان بیان می‌کند، محیط زیست نباید مشکلی برای توسعه کشور ایجاد کند؛ نباید کشور معطل محیط زیست شود، به پروسه محیط‌زیست‌هراسی دامن می‌زند. این نشان‌دهنده عدم درک مدیران کنونی حاکم بر پردیسان است. آن‌ها باید تصویری از محیط‌زیست به نمایش بگذارند که نشان‌دهنده بهبود کیفیت زندگی و توسعه پایدار است اما آن‌ها تلاش می‌کنند که با کاهش ملاحظات محیط زیستی به هر قیمتی به رشد اقتصادی برسند.

 

فارغ از اینکه این رشد اقتصادی در ارومیه، خوزستان، اصفهان و یزد شکست خورده است. به بهانه توسعه کشاورزی، چشم‌ها را بسته‌اند و اجازه احداث ۷۲ سد صادر شد.

 

اراضی کشاورزی به بیش از دو برابر افزایش یافت که برای حل بحران به‌وجود آمده، دولت مجبور به اختصاص ۲۰ هزار میلیارد برای احیای دریاچه ارومیه شد؛ چرا که تنش‌های محیط زیستی و مهاجرت‌های محیط زیستی، مشکلات اجتماعی ایجاد می‌کند».

 

محمد درویش ادامه می‌دهد:«طرح‌های انتقال آب زمانی مصوب شد که آورده رودخانه کارون درحدود ۴۰ درصد بیش از امروز بوده است. بحران‌هایی زیست محیطی فعلی در آن زمان وجود نداشته است. به چه بهایی می‌خواهیم بحران‌های جدید به‌وجود آوریم. اجرای پروژه‌هایی اینچنینی موجب افزایش کدورت بین اقوام ایرانی می‌شود و به این مساله دامن می‌زنیم».

 

دوریش با تاکید بر اینکه پروژه «ونک» با هدف تعادل بخشی به سفره‌های آب زیرزمینی اجرا می‌شود، بیان می‌کند:« تعادل‌بخشی هنگامی‌که چراغ سبز به توسعه کشاورزی در اراضی باغ‌های پسته رفسنجان نشان می‌دهیم، اجرا می‌شود. راه‌حل اصولی، ایجاد محدودیت کشت پسته در باغ‌های رفسنجان و با معرفی گزینه‌های جایگزین است. در واقع باید وابستگی معیشتی را به منابع آب و خاک در رفسنجان کاهش دهیم».

 

او درباره اظهارنظر کارشناسان محیط زیست سازمان درخصوص پروژه «ونک» می‌گوید: «کارشناسان محیط زیست که به‌صورت خصوصی با آن‌ها صحبت می‌کنم، مخالف طرح انتقال آب هستند اما به‌دلیل برخی از مسائلی که در سازمان محیط زیست به‌وجود آمده است، کارشناسان نمی‌توانند مواضع و نظرات خود را به‌صورت آشکار اعلام کنند اما نکته قابل توجه اینجاست که برای نخستین بار مجلس دراین‌باره از سازمان محیط زیست جلو زده است. تاکنون در تصمیم‌گیری‌های مجلس در حوزه محیط زیست نگران بوده‌ایم؛ چرا که در نظر آن‌ها ملاحظات بخشی، بسیار مهم‌تر از ملی بود اما درحال حاضر نمایندگان مجلس نگران عواقب تخریبی تصمیم‌های غیرکارشناسی در سازمان محیط زیست هستند و این نکته امیدبخش‌است. ۴۷ نماینده مجلس در نامه به رییس جمهور، تذکر کتبی درباره اجرای این طرح داده‌اند. آن‌ها گفته‌اند که پروژه ونک می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری در حوزه محیط زیست، اقتصادی و امنیت اجتماعی منطقه سمیرم به بار آورد».

سی.ان.ان: دویست هزار نفر باید مناطق نزدیک به آتش سوزی کالیفرنیا را ترک کنند

شبکه سی.ان.ان گزارش داد: با گسترش آتش سوزی در جنوب ایالت کالیفرنیا، مقام های محلی از دویست هزار نفر از ساکنان نواحی نزدیک به آتش خواستند تا خانه های خود را ترک کنند.   به گزارش سی.ان.ان، بادهای شدید سه روز گذشته باعث گسترش آتش سوزی در جنوب کالیفرنیا شده است. در این آتش سوزی ... سی.ان.ان: دویست هزار نفر باید مناطق نزدیک به آتش سوزی کالیفرنیا را ترک کنند

ادامه

امریکا, جهان, خبر, محیط زیست

کلانتری: نجات دریاچه ارومیه تنها با استقراض خارجی ممکن است

«هر دولتی که بر سر کار بیاید مجبور است دریاچه را احیا کند زیرا هزینه احیا حدود ۶ تا ۷ میلیارد دلار است اما هزینه خشک شدن دریاچه بیش از هزار میلیارد دلار است زیرا جابجایی شهرهایی مانند ارومیه و تبریز با این مبلغ امکان پذیر نیست.»   به گفته معاون رئیس جمهور، با بودجه‌ای ... کلانتری: نجات دریاچه ارومیه تنها با استقراض خارجی ممکن است

ادامه

ایران, خبر, محیط زیست

وقوع ۸ زمین لرزه در کرمان

هشتمین زمین لرزه که به نسبت پنج زلزله قبلی شدیدتر بود، به بزرگی ۵.۵ در هجدک کرمان و در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین در ساعت ۰۷:۰۴:۵۹ به ثبت رسید.   به گزارش ایلنا و بر اساس اطلاعات مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسۀ ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زمین لرزه‌ای با قدرت ۶.۱ ریشتر هجدک کرمان را ... وقوع ۸ زمین لرزه در کرمان

ادامه

ایران, خبر, محیط زیست

خسارت زلزله به ۸ روستا/ تخریب ۱۲۲ منزل مسکونی روستای کوهک تا این لحظه در زلزله امروز کرمان

به گزارش مهر، بنا بر اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زمین لرزه ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر ساعت شش و دو دقیقه صبح جمعه هجدک راور واقع در استان کرمان را تکان داد.   این زمین لرزه در ۳۷ کیلومتری هجدک (کرمان)، ۴۶ کیلومتری شهداد (کرمان) و۴۸ کیلومتری چترود (کرمان) در ۱۰ کیلومتر عمق زمین ... خسارت زلزله به ۸ روستا/ تخریب ۱۲۲ منزل مسکونی روستای کوهک تا این لحظه در زلزله امروز کرمان

ادامه

ایران, خبر, محیط زیست