گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

زنان شاغل و مبارزه برای پایان دادن به تبعیض جنسیتی و طبقاتی افزایش لگام‌گسیخته هزینه زندگی به‌موازات معوقات مزدی و بیمه‌ای، عدم امنیت شغلی، تبعیض و بیکاری گسترده، ناشی از سیاست تعدیل ساختاری رژیم، معیشت کارگران و زحمتکشان و به‌ویژه زنان کارگر و سرپرست خانوار را با وضعیتی وخیم روبه‌رو ساخته است بدان‌گونه که هر ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

اجتماعی, اقتصادی, خصوصی‌سازی, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, کودکان, کولبری, گزارش, معیشت

طرح طبقه‌بندی مشاغل و اهمیت آن برای کارگران

اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل یکی از خواست‌های عمده طبقه کارگر و زحمتکشان میهن ماست. در ماه‌های اخیر کارگران در صنایع نفت جنوب، ذوب آهن، فولاد اهواز، کلاه زردها (تکنسین‌های پست‌های فشار قوی برق) و کارکنان بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی برای احقاق حق‌شان ازجمله برای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل تجمع و اعتصاب کرده‌اند. طبق ... طرح طبقه‌بندی مشاغل و اهمیت آن برای کارگران

ادامه

اجتماعی, استبداد, ایران, خصوصی‌سازی, صلح, کارگری, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

حرکت‌های اعتراضی‌ کارگران و بازنشستگان واحدهای مختلف ادامه دارد در هفته‌های گذشته نه‌تنها خللی در ادامۀ اعتراض‌های کارگری و بازنشستگان به‌وجود نیامد، بلکه منسجم‌تر شدن صف‌های آنان خصوصاً در یکشنبه‌های اعتراضی را مشاهده کردیم. نکتۀ قابل‌توجه در این حرکت‌های اعتراضی شعارها و پلاکاردهایی بودند با مضمون مخالفت با مصوبه‌هایی از قبیل لایحۀ هفتم توسعه، اعتراض ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, اجتماعی, استبداد, اعتراضات اجتماعی, امپریالیسم, امنیتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, زنان, سیاسی, فقر, کارگری, معلمان, معیشت

مردم در زمینه توزیع عادلانه واکسن کرونا حرف شما را باور نمی‌کنند

روزبه کردونی، رئیس موسسه عالی پژوهش های تامین اجتماعی در یادداشتی به طرح نگرانی‌های مردم در زمینه توزیع عادلانه واکسن کرونا می‌پردازد.

 

به گزارش ایلنا: این تصور که مردم فقط با امر، ابلاغ و توصیه یا با توییت یا مصاحبه تلویزیونی مسئولین و یا تاکید معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اینکه «هیچ مقام دولتی و خانواده مقامات دولتی خارج از دستورالعمل به واکسن دسترسی پیدا نمی‌کند»، باور و اعتماد می‌کنند که واکسن کرونا شفاف و بدون تبعیض توزیع می‌شود، تصوری کودکانه و البته بنیان برافکن و خانمان برانداز است.

 

واقعیت جامعه ما در شرایط کنونی این است که:

 

۱- در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که یکسال است اثرات سنگین اقتصادی اجتماعی روانی ناشی از بدترین پاندومی قرن را همراه با بدترین شرایط معیشتی چند سال اخیر، تجربه می‌کند.

 

۲- در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که که در خوشبینانه‌ترین حالت بیش از ۵۶ هزار نفر از شهروندانش را بدلیل کرونا از دست داده و ویروس کرونا هر روز جان یک پدر، مادر، فرزند، همسر و عزیزی را می‌گیرد.

 

۳- در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که ترس از ابتلا به کرونا در صدر مهمترین مساله روحی-روانی شرایط کنونی برای آنان است و حدود ۷۰ درصد مردم نگران ابتلای خود یا اعضای خانوادهشان به ویروس کرونا هستند. (منبع: نظرسنجی ایسپا)

 

۴- در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که فقر و فساد تبعیض و نابرابری در وضعیتی هشدارآور است و مطابق نظرسنجی موسسه عالی پژوهش ۷۲ درصد متقضایان بیمه بیکاری معتقدند وضع کشور در ۵ سال آینده بدتر می‌شود. (منبع نظرسنجی: موسسه عالی پژوهش تامین)

 

۵- در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که بین دو میلیون تا شش میلیون اشتغال را از دست داده است و خانواده‌های فراوانی به مرز چیزی برای از دست دادن نداشتن، رسیدند. (منبع: مرکز پژوهش‌های مجلس)

 

۶- در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که حتی پیش از ورود کرونا تقریبا هر چهل روز بار سنگین یک حادثه شوک آور، بلای طبیعی، اعتراض، ناآرامی، اقدام تروریستی، روح جمعی آن را آزرده است.

 

۷- در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که بدخواهان آن ظالمانه‌ترین تحریم‌ها را برای شکستن استقامت روانی مردم تحمیل کرده اند.

 

۸- در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که اعتماد عمومی بین مردم و نهاد دولت در مرز فوق هشدار است.

 

در این جامعه توزیع واکسن کرونا فقط یک امر حوزه سلامت نیست، بلکه یک موضوع اجتماعی امنیتی فرهنگی سیاسی و مرتبط با امنیت ملی و کیان ملی است و همانجایی است که نباید هیچ اشتباهی انجام شود.

 

دقت کنیم توزیع واکسن کرونا چیزی از جنس مرگ و زندگی است آنهم نه مرگ و زندگی خود، بلکه مرگ و زندگی عزیزترین افراد همان‌هایی که انسان‌ها برایشان از همه چیزشان می‌گذرند.

 

اگر نتوان باور و اعتماد مردم در این فضای جامعه به توزیع عادلانه کرونا را بدست آورد آنگاه توزیع واکسن نه تنها امید آفرین، رضایت بخش و موجب آرامش ثبات و جامعه نمی‌شود بلکه خود باعث انشقاق و لبریز شدن همان آخرین قطره‌ای می‌شود که صبر را به پایان می‌رساند.

جهان درها را به روی انگلیس بست

در پی انتشار دو گونه جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس افزون بر ۵۰ کشور جهان در حالی از ترس شیوع این بیماری مرزهای خود را به روی انگلیس بسته‌اند که هنوز دورنمای روشنی از بازگشت به روال عادی دیده نمی‌شود.

ادامه

امریکا, انگلستان, ایران, ترکیه, جهان, چین, حقوق بشر, غرب اروپا, فرانسه, گزارش

وضعیت پرمخاطره سلامت و امنیت شغلی پرستاران؛ چه کسی پاسخگو است؟

هنگام موج دوم شیوع کرونا در اواخر شهریورماه ۹۹ روزانه بین دو تا سه هزار نفر به‌این بیماری مبتلا می‌شدند و همچنین روزانه حدود ۲۰۰ نفر جان می‌باختند، بعد از دو ماه با تداوم اجرای برنامه تعدیل ساختاری و بر اساس آمار رژیم، در هفته اول آذرماه، تعداد مبتلایان جدید به‌بیماری کرونا روزانه بین ۱۳ ... وضعیت پرمخاطره سلامت و امنیت شغلی پرستاران؛ چه کسی پاسخگو است؟

ادامه

اجتماعی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, مقاله

ساختار ناکارآمد سیستم درمانی در رژیم اسلامی

گسترش و همه‌گیر شدن ویروس کرونا نشان داد که تا چه اندازه جان انسان‌ها می‌تواند با خصوصی‌سازی بیمارستان‌ها در معرض خطر قرار گیرد. وضعیت بهداشت‌ و‌ درمان و آموزش نظام پزشکی در رژیم “ولایی” به‌هیچ‌وجه در جهت محرومیت‌زدایی نیست.

ادامه

اجتماعی, اقتصادی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, مقاله