راغفر؛ اگر تغییری رخ ندهد آینده تاریک و بدی در انتظار اقتصاد ایران است

حسین راغفر می‌گوید «طی چند دهه گذشته یک جهت‌گیری و ریل‌گذاری در عرصه اقتصاد داشتیم که عملا کشور را با بحران‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد و حالا باید یک تجدیدنظر و اصلاحات را در این موضوع ایجاد کنیم.»

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر

حکایت حال سراوان و سیستان‌وبلوچستان: مظلمهٔ خلق را جزایی هست

سه هفته از وقوع فاجعه سراوان می‌گذرد. بر اساس گزارش‌های اولیه درباره این رویداد در رسانه‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی: روز چهارم اسفندماه ۹۹ در پی تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران به سمت سوخت‌بران بلوچ در نقطهٔ صفر مرزی “آسکان” دستکم ۱۵ تن کشته و زخمی شدند.

ادامه

اقتصادی, ایران, برابری اجتماعی, حقوق بشر, کارگری

مجلس ولایی، نمایندگان قلابی، و مشکلات بر هم انباشتهٔ مردم

اینک پس از گذشت نزدیک به ده ماه از آغاز کار مجلس یازدهم، تأملی بر عملکرد آن به‌عیان روشن می‌سازد در کارنامهٔ ده‌ماههٔ این مجلس جز هوچی‌گری، شعار دادن، و حرکات نمایشی، موردی نمی‌توان یافت که نشانی از عمل در راستای ایفای وظیفه در جهت تدوین قانون به‌نفع توده‌های مردم باشد.

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, سیاسی, فساد, مقاله

عبور سیستان و بلوچستان از خط قرمز خشکسالی/ مهاجرت و خالی از سکنه شدن روستاها

یک نماینده مجلس با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان به لحاظ کمی و کیفیت آب در وضعیت بحرانی به سر می‌برد، گفت: به دلیل کمبود آب بعضی از روستاها خالی از سکنه شده و مهاجرت‌های زیادی را شاهدیم.

ادامه

اختلاف طبقاتی, افغانستان, اقتصادی, ایران, پاکستان, حقوق بشر, دهقانی, فقر, محیط زیست

شاخص فلاکت، و فساد افسارگسیخته در رژیم فقها

درحالی که رژیم حداقل دستمزد امسال را حتی کم‌تر از ۳ میلیون تومان تعیین کرده است، خط فقر در تهران بر اساس آمارهای تازه منتشر شده به ۱۰میلیون تومان رسیده است. این آمارها حکایت از آن دارند که شاخص* فلاکت طی ۴ سال اخیر روندی نگران‌کننده‌ درپیش گرفته است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, فقر, مقاله

مردم تبریز نسبت به واگذاریِ «ماشین‌سازی تبریز» معترض بوده، خواستار اعلام جرم علیه سازمان خصوصی‌سازی شدند

مردم تبریز با امضای طوماری از مسئولان خواستند که ماشین‌سازی تبریز تعیین تکلیف‌شده و علیه سازمان خصوصی‌سازی اعلام جرم شود.

 

روز گذشته در مراسم ۲۲  بهمن، بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز، طوماری را به امضای شرکت‌کنندگان در مراسم راهپیمایی رساند که در آن نسبت به وضعیت ماشین‌سازی تبریز انتقاد شده بود.

 

در این طومار مردم از مسئولان خواسته‌اند، نسبت به سازمان خصوصی‌سازی اعلام جرم نمایند و ماشین‌سازی تبریز را از مالکی که اهلیت آن ثابت نشده، بازپس بگیرند.

 

در این طومار به سرنوشت واحدهای خصوصی‌شده‌ی مشابه مثل هپکو، آذرآب و نیشکر هفت‌تپه نیز اشاره شده و روند کلی واگذاری‌ها در سال‌های گذشته مورد انتقاد قرار گرفته است.

 

بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز پیش از این نیز بارها نسبت به سرنوشت شرکت ماشین‌سازی تبریز ابراز نگرانی کرده و خواستار رسیدگی به تخلفات سازمان خصوصی‌سازی کشور شده بود.

ایلنا

صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه رسید

به گزارش یورو نیوز، بلومبرگ اعلام کرد که تولید نفت ایران با آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی به ۲ میلیون و ۷۴۰ هزار بشکه در روز رسیده که پایین‌ترین حد از بهار سال ۲۰۱۴ میلادی تا کنون محسوب می‌شود.

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایران, تحریم, خبر

حذف صفرها، معضل‌های قشرهای محروم جامعه را حل نمی‌کند

خبرآنلاین، ۱۷ دی‌ماه، نوشت: “پول ایران در حال ریزش است اما این بار همتی خبر از خانه‌تکانی با ریزش چهار صفر می‌دهد تا یک جا هم ریال به تومان بدل شود و هم پول ملی ایران تغییر ارزش یابد.

ادامه

اقتصادی, ایران, مقاله

پنجاه درصد از جامعه کمتر از”دهک سوم”درآمد دارند / نزدیک به نیمی از یارانه‌ها صرف پرداخت به ثروتمندان شد

به گزارش ایلنا، «وحید شقاقی شهری» اقتصاددان و استاد دانشگاه بر این باور است که با ۷ هزار میلیارد یارانه و ۹ هزار میلیارد تومان کالا، نمی‌توان کشور را از فقر نجات داد و باید طرحی نو درانداختند.

ادامه

اقتصادی, ایران, فقر, مصاحبه و گفتگو

تورم افسارگسیخته، اعلام آمار نرخ تورم را متوقف کرد

روزنامه ایران، ۱۱ دی‌ماه، به‌نقل از محمود چلویان، مدیر اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی، نوشت: “بانک مرکزی به‌منظور بررسی‌های تخصصی و کارشناسی دوجانبه با مرکز آمار درخصوص به حداقل رساندن اختلافات آماری، نرخ تورم را بررسی و منتشر خواهد کرد.”

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, مقاله