شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

نمایندگان انجمن‌ها و شخصیت‌های جامعه مدنی تونس علیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل امتناعش از تحقیق درخصوص جنایت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در دادگاه‌های این کشور شکوائیه‌ای را ارائه دادند. به گزارش ایسنا، شخصیت‌های ملی تونس طی کنفرانسی مطبوعاتی امتناع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از رسیدگی به جنایت نسل‌کشی اسرائیل علیه ملت ... شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, شمال افریقا, فلسطین, نسل کشی

ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

یک ماهواره سنجش از راه دور مصری از پایگاه فضایی جیو چوان در شمال غربی چین به فضا پرتاپ و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، یک ماهواره سنجش از راه دور متعلق به دولت مصر با نام (MISRSAT-۲) امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به فضا پرتاب ... ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

ادامه

چین, خبر, شرق آسیا, کشاورزی, مصر

مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

مجلس الجزایر با اکثریت آرا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ با اسرائیل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه اعتراض‌های مردم مناطق مختلف به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌ جمهور این کشور اجازه ... مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, الجزایر, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شمال افریقا, فلسطین

پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

پارلمان لیبی در پی ادامه تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت کشورهای غربی از جنایات این رژیم، خواستار خروج سفرای کشورهای حامی این رژیم از این کشور شد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه المسیره، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه هرچه سریعتر خاک ... پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

ادامه

اسراییل, زنان, شمال افریقا, فلسطین, کودکان, گزارش, لیبی, نسل کشی

نشریه بیلد: آلمان برای عملیات نظامی در خاورمیانه آماده می‌شود

روزنامه بیلد آلمان به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که دولت برلین تصمیم گرفته است تا برخی از واحدهای رده‌بالای نیروهای ویژه این کشور را در حالی که برای شرایط بحرانی احتمالی در اراضی اشغالی، غزه و «خاورمیانه» آماده می‌شود، در قبرس مستقر کند. به گزارش ایسنا، نشریه بیلد روز چهارشنبه گزارش داد که ... نشریه بیلد: آلمان برای عملیات نظامی در خاورمیانه آماده می‌شود

ادامه

آلمان, آمریکا, اسراییل, اشغالگری, شمال افریقا, صهیونیسم, فلسطین, قبرس, گزارش, لبنان

مداخله‌های خارجی درباره انتخابات لیبی؛ مخالفت آمریکا با سیف‌الاسلام

همزمان با ادامه ارائه پرونده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری لیبی به کمیته انتخابات، لیبی شاهد کشمکش‌های بین‌المللی درباره آینده این کشور است.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از العربی الجدید، منابع آگاه مصری اعلام کردند، قاهره بعد از اینکه تصمیم گرفته بود از عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر لیبی در انتخابات حمایت کند موضع خود را تغییر داده و می‌خواهد از سیف الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی، حمایت کند.

 

مصر نقش اصلی را در حضور علنی سیف الاسلام قذافی برای اولین بار طی ارائه مدارکش برای نامزدی در انتخابات در شهر سبها در جنوب لیبی ایفا کرد. قاهره رهبری تماس‌هایی با طرف‌های بین‌المللی را برعهده گرفت و نزد طرف‌های داخلی لیبی میانجیگری کرد تا نگذارد خودروی وی در غرب لیبی هدف قرار گیرد.

 

منابع اعلام کردند، قاهره با اینکه موضع واضحی را در قبال قذافی اتخاذ نکرده؛ اما درخواست کرده که به وی فرصت داده شود. طی روزهای گذشته مصر و روسیه به هماهنگی پرداختند تا سیف الاسلام قذافی بتواند مدارکش را برای شرکت در انتخابات ارائه کند. به محض اینکه قاهره به تعهداتی از سوی طرف‌های مهم و فعال در عرصه لیبی دست یافت به قذافی برای شرکت در انتخابات چراغ سبز نشان داد.

 

قذافی شهر سبها را به چند دلیل به عنوان مرکزی برای نامزدی‌اش انتخاب کرد که مهم‌ترین آن این است که این شهر یکی از مقرهای مهم حامیان نظام سابق است و تعداد زیادی از قبایل حامی قذافی در آنجا هستند.

 

از سوی دیگر، منابع غربی در قاهره از خشم آمریکا درباره موضع مصر درخصوص حمایت از قذافی خبر دادند. در سایه مخالفت بین‌المللی با نامزدی قذافی احتمالا وی از رقابت انتخاباتی با تصمیم کمیسیون انتخابات لیبی بعد از بررسی پرونده‌اش کنار گذاشته شود.

 

این منابع اعلام کردند قاهره به دنبال طرح‌های جایگزینی است. مصر می‌خواهد در ازای کنار گذاشته شدن قذافی، الدبیبه نیز که مورد حمایت ترکیه است کنار گذاشته شود. به ویژه اینکه الدبیبه با موانع قانونی نیز روبرو است. او توافقی را امضا کرده که براساس آن نمی‌تواند در زمانی که نخست وزیر است برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود. دوره کنونی شاهد کشمکشی میان گروه‌های تأثیرگذار در لیبی است.

 

به گفته منابع، در صورت خروج قذافی از رقابت انتخاباتی یک گزینه مقابل مصر و تعدادی از کشورهای دیگر است و آن حمایت از خلیفه حفتر، فرمانده ارتش “ملی” لیبی است که دولت آمریکا تاکنون مخالفت قاطعانه‌ای با نامزدی وی نداشته است.

 

سیف الاسلام قذافی لیبیایی‌ها را به حضور در انتخابات دعوت کرد

 

سیف الاسلام قذافی در اولین بیانیه بعد از تحویل مدارک نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری لیبی از تمام لیبیایی‌ها خواست کارت‌های انتخاباتی‌شان را دریافت کنند تا در تصمیم‌گیری ملی مشارکت داشته باشند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سیف الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی در اولین بیانیه بعد از ارائه مدارک نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری بر لزوم رفتن به دفاتر کمیسیون عالی انتخابات در مناطق و شهرها برای دریافت کارت‌های انتخاباتی تأکید کرد.

 

وی تأکید کرد، بدون این کارت‌ها هیچ کسی نمی‌تواند در رأی گیری و در تصمیم‌گیری مشارکت کند.

 

وی گفت: کارت‌های انتخاباتی شما برای رفتن به پای صندوق‌های رأی جهت شرکت در تصمیم گیری ملی و تقویت میزان مشروعیت نهادهای سیاسی جدید برای بازسازی کشور لازم است. باید رویای نجات لیبی از میان آشوب و تنش و بی‌ثباتی محقق شود.

 

سیف الاسلام قذافی یکشنبه مدارک خود را برای شرکت در انتخابات ارائه کرد. خلیفه حفتر، فرمانده ارتش “ملی” لیبی نیز سه‌شنبه مدارکش را برای شرکت در انتخابات ارائه کرد.

 

در این راستا کمیسیون انتخابات لیبی اعلام کرد: ارائه درخواست نامزدی برای انتخابات لزوما به معنای قبول درخواست نیست بلکه صرفا تحویل گرفتن درخواست‌ها است. به محض تکمیل روند بررسی درخواست‌های نامزدها و انتشار اسامی نامزدهای واجد شرایط، ارائه شکایت‌ها نیز ممکن خواهد بود.

جنگ در لیبی، واگذاری قدرت پس از انتخابات در هاله‌ای از ابهام

لیبی که از سال ۲۰۱۱ با سقوط «معمر قذافی» شاهد جنگ و خونریزی بوده، با برگزاری چند مرحله کنفرانس صلح با مشارکت گروههای مختلف، بار دیگر امیدهایی برای برقراری آرامش در این کشور زنده شد، ولی اکنون دولت انتقالی لیبی بازی‌هایی برای چنگ انداختن به قدرت و قبضه کردن آن را شروع کرده است.

ادامه

المان, امارات, ترکیه, تروریسم, تونس, جهان, حقوق بشر, روسیه, شمال افریقا, فرانسه, لیبی, مصر