روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

مشاور ناتو: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده ممکن است به کی‌یف نرسد

به گفته یک مشاور ناتو تصویب کمک مالی آمریکا برای اوکراین بیشتر به سود آمریکاست. سرهنگ ژاک بو، افسر اطلاعاتی سابق سوئیس و مشاور ناتو در مصاحبه با کانال یوتیوب دیالوگ ورکز گفت: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده است ممکن است به کی‌یف نرسد. او گفت: اگر به این بسته کمک مالی نگاه ... مشاور ناتو: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده ممکن است به کی‌یف نرسد

ادامه

آمریکا, اسراییل, اوکراین, تایوان, تحلیل, جنگ نیابتی, روسیه, سوئیس, شرق اروپا, غرب, ناتو

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

وزیر دفاع روسیه: اوکراین تقریبا ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است

وزیر دفاع روسیه امروز سه شنبه گفت: اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه در سال ۲۰۲۲ تاکنون، تقریبا ۵۰۰ هزار سربازش را از دست داده است. به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: سرگئی شایگو در نشست وزارت دفاع روسیه گفت: در کل، تلفات نیروهای مسلح اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه، معادل تقریبا ... وزیر دفاع روسیه: اوکراین تقریبا ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب, ناتو

مخالفت مسکو و پکن با گروه کاری آمریکا و ۳ کشور اروپایی برای تغییر برجام

وزیر خارجه روسیه با هشدار مجدد در مورد عواقب خطرناک لغو توافق هسته‌ای با ایران، از مخالفت جدی مسکو و پکن با تلاش طرف آمریکایی برای تغییر برجام بر اساس صرفا منافع واشنگتن خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری «تاس»، “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که شکست توافق هسته‌ای با ایران می تواند عواقب بسیار بدی برای کل سیستم عدم گسترش تسلیحات کشتارجمعی در پی داشته باشد.

 

لاوروف که در کلاس استادی مرحله پایانی مسابقه «رهبران روسیه» سخنرانی می کرد، گفت: «ما در آینده نیز اصرار خواهیم داشت تا همه طرفین داوطلبانه تعهدات خویش در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در باره برنامه هسته‌ای ایران را عمل نمایند. برای اینکه معتقدیم که شکست توافق هسته‌ای عواقب بسیار بد و غیرقابل پیش بینی برای کل سیستم عدم گسترش تسلیحات کشتار جمعی و همچنین کل نظام جهانی خواهد داشت.»

 

وزیر خارجه روسیه یادآور شد: «مقامات مسکو و پکن بر این عقیده هستند که تشکیل گروه کاری (که در آن آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان شرکت دارند) برای تغییر توافق هسته‌ای با ایران، اقدامی کاملا غیرسازنده است و هدف از آن اصلاح برجام بر اساس صرفا خواست طرف آمریکایی است و قطعا این مسئله مورد قبول مقامات تهران نیز قرار نخواهد گرفت. این اقدام کشورهای غربی توازن موجود در برجام که بسیار شکنده است را از بین می برد و به همین دلیل هر نوع تغییر در این توافقنامه بسیار خطرناک خواهد بود.»

 

ادامه مشارکت مسکو در با ثبات کردن اوضاع سوریه

 

سرگئی لاوروف همچننین تاکید کرد که روسیه در اقدامات صورت گرفته برای با ثبات کردن اوضاع سوریه، از جمله ارسال کمک‌های انسان دوستانه و حل و فصل اوضاع سیاسی این کشور، زیر نظر سازمان ملل همچنان مشارکت خواهد داشت.

 

وزیر خارجه روسیه یادآور شد: «به خاطر نقش تعیین کننده نیروهای مسلح روسیه، این موفقت بدست آمد تا لانه‌های اصلی گروه تروریستی داعش در سوریه نابود شوند. ما در آینده نیز در اقدامات صورت گرفته برای با ثبات کردن اوضاع سوریه مشارکت فعال خواهیم داشت. سال گذشته به همراه ایران و ترکیه مذاکرات آستانه فعال شدند که امکان ایجاد ۴ منطقه کاهش تنش در سوریه را فراهم نمود. البته در حال حاضر در برخی از این مناطق واحدهایی از گروه تروریستی “جبهه النصره” همچنان فعالیت دارند، ولی بطور کلی همه اعتراف می کنند که سطح خشونت در سوریه کاهش یافته است.»

 

به گفته وی، برگزاری کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه که در تاریخ ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن) برگزار شد، گام بسیار مهمی در جهت حل و فصل مشکلات سیاسی در این کشور بود.

 

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنانش تاکید نمود که آمریکا تاکنون هیچ دلایل و مدارکی از اینکه دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده، ارائه نداده است.

 

لاوروف گفت: «چند روز قبل جریاناتی در سوریه رخ داد که به گفته سازمان‌های غیردولتی در آنها از سلاح شیمیایی استفاده شد و دولت آمریکا نیز بلافاصله دولت “بشار اسد” و روسیه را در این خصوص متهم نمود، برای اینکه مسکو مسئول اقدامات دولت سوریه که آنها رژیم سوریه می نامند، معرفی شده و حتی “نیکی هیلی” (نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل) در شورای امنیت مستقیما روسیه را متهم نموده است.»

 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: «ما از آمریکایی‌ها خواسته‌ایم- بیایید ساختاری حرفه‌ای بوجود آوریم تا تحقیقات در زمینه حملات شیمیایی در سوریه، حرکتی به جلو داشته باشد. ولی آنها می گویند-اطلاعات ما موثق است، ولی نمی توانیم منابع خبری خود را فاش کنیم، برای اینکه آنها هدف رژیم غیرقانونی در دمشق قرار خواهند گرفت. مسلما در چنین شرایطی مذاکره بسیار دشوار خواهد بود. اکثر کشورها مواضع ما را درک کرده و با اتهامات طرف آمریکایی، چه در مورد سوریه و چه در مورد ایران موافق نیستند.»

 

مخالفت اروپا با سیاست آمریکا در قبال روسیه

 

سرگئی لاوروف یادآور شد: «کشورهای اروپایی بطورکلی با همه سیاست‌های ایالات متحده در برخورد با روسیه، همچنین در خصوص سایر مسائل مورد اختلاف موافق نیستند و این مسئله دیگر علنی شده است. از جمله این سیاستها، اعمال تحریم‌ها علیه مسکو است که اروپایی‌ها اصرار دارند که واشنگتن در مورد آن با آنها به توافق برسد و این اقدامات محدود کننده به اقتصاد و شرکت‌های اروپایی آسیب نرساند.»

 

وزیر خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که این کشور در بهار سال گذشته فهرستی از دستورکار روابط دوجانبه را برای بررسی به دولت جدید آمریکا ارائه کرد، ولی واشنگتن اصلا تمایلی برای دست یابی به توافق در این زمینه‌ها از خود نشان نداده است.

 

وی افزود: «در روابط روسیه و ایالات متحده مشکلات زیادی وجود دارد: از ربودن شهروندان روسی در سایر کشورها به اتهامات ثابت نشده در مورد حملات سایبری و نادیده گرفتن توافقات دوجانبه در زمینه مسائل قضایی گرفته تا مشکلات مربوط به فرزندخواندگی که کودکان روسی در خانواده‌های آمریکایی کشته می شوند و دادگاه‌های محلی این جنایات را توجیه می کنند.»

 

لاوروف گفت: «در این بین مسئله تصرف زورمدارانه املاک دیپلماتیک متعلق به روسیه نیز جایگاه خاصی داشته و صرفا اقدامی سیاسی و بدون توجیه است. باز هم طرف آمریکایی پیشنهاد ما برای مذاکره و بررسی این مشکل را رد می کند. کاملا واضح است که آنها اصلا نمی توانند یا نمی خواهند با روسیه به توافق برسند. بدین ترتیب است که تعیین فهرست دستورکار آتی روابط دوجانبه، تاکنون هیچ پیشرفتی نداشته است.»
تسنیم

وزارت خارجه آمریکا خواستار پایان اقدامات مخاطره آمیز جنگنده‌های روسی شد

خبرگزاری رویترز گزارش داد: وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه جنگنده نظامی روسیه بر فراز دریای سیاه رهگیری مخاطره آمیزی با هواپیمای تجسسی آمریکایی داشته و از فاصله یک و نیم متری آن عبور کرده است، خواستار پایان این گونه اقدامات از سوی جنگنده های روسی شد.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه

حزب کمونیست روسیه خواستار خروج مسکو از سازمان تجارت جهانی شد

به گزارش خبرگزاری تاس، در این طرح که در پایگاه اینترنتی مجلس دوما قرار گرفته شده، آمده است: قانون فدرال «تایید پروتکل پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی» ۲۱ جولای سال ۲۰۱۲ (تیر سال ۱۳۹۱)باید بی اعتبار خوانده شود.

ادامه

اتحادیه اروپا, جهان, خبر

لاوروف: آمریکا دنبال چند تکه کردن سوریه است / آماده میانجی‌گری در عراق هستیم

غرب در حال از دست دادن تسلطی است که برای مدت پنج قرن در اختیار داشت. اکنون مراکز قدرت و پایگاه‌های قدرت جدیدی در حال سر بر آوردن هستند و جامعه بین‌الملل باید با این واقعیت تطبیق یابد اما آمریکا این کار را نمی‌کند و با توسل به شیوه‌های غیرقانونی تلاش دارد نقشش را در ... لاوروف: آمریکا دنبال چند تکه کردن سوریه است / آماده میانجی‌گری در عراق هستیم

ادامه

امریکا, جهان, روسیه, گفتگو