روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

مشاور ناتو: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده ممکن است به کی‌یف نرسد

به گفته یک مشاور ناتو تصویب کمک مالی آمریکا برای اوکراین بیشتر به سود آمریکاست. سرهنگ ژاک بو، افسر اطلاعاتی سابق سوئیس و مشاور ناتو در مصاحبه با کانال یوتیوب دیالوگ ورکز گفت: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده است ممکن است به کی‌یف نرسد. او گفت: اگر به این بسته کمک مالی نگاه ... مشاور ناتو: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده ممکن است به کی‌یف نرسد

ادامه

آمریکا, اسراییل, اوکراین, تایوان, تحلیل, جنگ نیابتی, روسیه, سوئیس, شرق اروپا, غرب, ناتو

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

وزیر دفاع روسیه: اوکراین تقریبا ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است

وزیر دفاع روسیه امروز سه شنبه گفت: اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه در سال ۲۰۲۲ تاکنون، تقریبا ۵۰۰ هزار سربازش را از دست داده است. به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: سرگئی شایگو در نشست وزارت دفاع روسیه گفت: در کل، تلفات نیروهای مسلح اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه، معادل تقریبا ... وزیر دفاع روسیه: اوکراین تقریبا ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب, ناتو

مخالفت ساکنان شهرهای بزرگ گرجستان با عضویت در ناتو

بر اساس نظر سنجی انجام گرفته از سوی حزب ” اتحاد میهن پرستان گرجستان ” ساکنان دو شهر بزرگ گرجستان با عضویت این کشور درناتو مخالفت کردند.

 

به گزارش روز پنجشنبه ” رسانه های محلی ، در این نظر سنجی مربوط به سیاست خارجی گرجستان که در شهرهای بزرگ باتومی و روستاوی با مشارکت طیف وسیعی از ساکنان این شهرها صورت گرفت، شرکت کنندگان با عضویت گرجستان با هر اتحادیه نظامی مخالفت نشان دادند.

 

مسولان گرجستان پیش از این اعلام کردند که اکثریت مردم گرجستان از عضویت این کشور در ناتو حمایت می‌کنند.

 

در شهر باتومی دومین شهر بزرگ گرجستان، ۶۴ درصد از ساکنان این شهر شرکت کننده در این نظر سنجی خواستار بی‌طرفی نظامی گرجستان شده و ۶۹ درصد نیز از بهبود روابط با روسیه حمایت کردند.

 

همچنین ۷۸ درصد از شرکت کنندگان در این نظر سنجی در شهر روستاوی واقع در ۳۰ کیلومتری تفلیس پایتخت گرجستان بر ضرورت بی طرفی نظامی این کشور و نیز ۸۱ درصد گفت و گوی مستقیم با روسیه تاکید کردند.

 

حزب “اتحاد میهن پرستان گرجستان ” برنامه ریزی کرده است نظر سنجی مشابه را در کوتایسی یکی از بزرگترین شهرهای این کشور برگزار کند.

 

نظر سنجی این حزب سیاسی در میان ۷۷ هزار تن از ساکنان شهر باتومی و نیز ۵۶ هزار تفر از ساکنان شهر روستاوی برگزار شده است.

 

روابط تفلیس و مسکو در پی انقلاب مخملی سال ۲۰۰۳ میلادی که بر اثر آن ادوارد شواردنادزه رییس جمهوری وقت گرجستان و از سیاستمداران کهنه کار شوروی سابق برکنار شد و میخاییل ساآکاشویلی سیاستمدار غربگرا در این کشور به قدرت رسید، وخیم تر شد.

 

بیانیه های شدید الحن ساآکاشویلی علیه روسیه و اتهامات وارده در باره حمایت مسکو از مناطق جدایی طلب آبخازی و اوستیای جنوبی در گرجستان و نیز علاقمندی وی برای استقرار نیروهای ناتو در گرجستان به تنش در روابط دو کشور دامن زد.

 

دولت تفلیس در زمستان سال ۲۰۰۵ میلادی خوستار خروج بلافاصله نیروهای نظامی روسیه مستقر در زمان دولت شواردنادزه در مناطق آخالکالاکی و باتومی گرجستان شد و همزمان ساآکاشویلی قضد دولت گرجستان برای عضویت در ناتو را اعلام کرد و پارلمان این کشور در سال ۲۰۰۶ میلادی مصوبه ای در این زمینه نیز صادر کرد.

 

تنش در روابط تفلیس و مسکو در ماه اوت سال ۲۰۰۸ میلادی به در گیری های نظامی گرجستان از یک طرف و نیروهای روسیه و مناطق تجزیه طلب آبخازی و اوستیای جنوبی از طرف دیگر منجر شد و نظامیان روسیه در جریان این درگیری ها تا ۳۰ کیلومتری تفلیس پایتخت گرجستان رسیدند.

 

در پی این درگیری های پنج روزه روسیه بطور رسمی استقلال اوستیای جنوبی و آبخازی را به رسمیت شناخت و گرجستان نیز روابط دیپلماتیک با روسیه را قطع کرد و به عضویت در جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع پایان داد.

 

پایان قدرت دولت ساآکاشویلی در سال ۲۰۱۳ میلادی و با پیروزی حزب ” رویای گرچستان ” در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، دولت جدید تفلیس هرچند گرایش سیاسی این کشور را عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو اعلام کرده ولی سعی دارد به روابط عادی با روسیه نیز نایل شود که فعلا در رابطه با واکنش های تند مسکو نسبت به تحرکات غرب و ناتو در گرجستان پیشرفتی در این زمینه وجود ندارد.

ایرنا

روسیه نگران از فعالیت‌های آمریکا برای ساخت تسلیحات بیولوژیک

دبیر شورای امنیت روسیه با بیان اینکه پنتاگون در حال ساخت و ایجاد آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در سراسر جهان است، افزود: این آزمایشگاه‌ها به منظور ساخت سلاح‌های بیولوژیکی بویژه در کشورهای جامعه همسود راه‌اندازی شده اتفاقی که به شدت نگران کننده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, روسیه, مقاله

سفر اخیر «استولتنبرگ» دبیرکل ناتو به اوکراین جهت دامن‌زدن به تنش‌های داخلی و بدتر کردن اوضاع اوکراین

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) به تشدید تنش‌های داخلی در اوکراین کمک می‌کند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اوکراین, جهان, خبر, شرق اروپا, ناتو

روسیه دو بمب افکن راهبردی به آفریقای جنوبی فرستاد

روسیه دو بمب افکن راهبردی دور پرواز از نوع توپولف ۱۶۰ قادر به حمل سلاح هسته‌ای به آفریقای جنوبی اعزام کرده است که ساعاتی پیش همزمان با برگزاری نشست مسکو با رهبران قاره سیاه در سوچی، در پایگاه هوایی واترکلوف آفریقای جنوبی بر زمین نشستند.

ادامه

اتحاد شوروی, افریقای جنوبی, امریکا, جنوب آفریقا, جهان, خبر, شرق اروپا