دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

نمایندگان انجمن‌ها و شخصیت‌های جامعه مدنی تونس علیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل امتناعش از تحقیق درخصوص جنایت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در دادگاه‌های این کشور شکوائیه‌ای را ارائه دادند. به گزارش ایسنا، شخصیت‌های ملی تونس طی کنفرانسی مطبوعاتی امتناع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از رسیدگی به جنایت نسل‌کشی اسرائیل علیه ملت ... شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, شمال افریقا, فلسطین, نسل کشی

ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

یک ماهواره سنجش از راه دور مصری از پایگاه فضایی جیو چوان در شمال غربی چین به فضا پرتاپ و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، یک ماهواره سنجش از راه دور متعلق به دولت مصر با نام (MISRSAT-۲) امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به فضا پرتاب ... ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

ادامه

چین, خبر, شرق آسیا, کشاورزی, مصر

مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

مجلس الجزایر با اکثریت آرا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ با اسرائیل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه اعتراض‌های مردم مناطق مختلف به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌ جمهور این کشور اجازه ... مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, الجزایر, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شمال افریقا, فلسطین

پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

پارلمان لیبی در پی ادامه تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت کشورهای غربی از جنایات این رژیم، خواستار خروج سفرای کشورهای حامی این رژیم از این کشور شد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه المسیره، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه هرچه سریعتر خاک ... پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

ادامه

اسراییل, زنان, شمال افریقا, فلسطین, کودکان, گزارش, لیبی, نسل کشی

مخالفت اتحادیه عرب با دخالت خارجی در امور لیبی

وزیران خارجه اتحادیه عرب سه‌شنبه شب با صدور قطعنامه‌ای مخالفت خود را با هرگونه دخالت خارجی در لیبی ابراز کردند.

 

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، این قطعنامه که به دنبال نشست مجازی وزیران خارجه اتحادیه عرب صادر شد، با تأکید بر حفظ استقلال و یکپارچگی لیبی، خواستار انحلال شبه‌نظامیان و اخراج نیروهای مزدور خارجی از این کشور شده است.

 

بر اساس این گزارش، اتحادیه عرب با محکوم کردن دخالت‌های نظامی خارجی در لیبی، بر لزوم حل سیاسی بحران این کشور تأکید کرد.

 

وزیران کشورهای عربی همچنین مخالفت خود را با دخالت‌های طرف‌های منطقه‌ای در امور کشورهای عربی اعلام کردند.

 

در متن این قطعنامه آمده است: مخالفت با قطعنامه‌های بین‌المللی مربوط به تحریم صادرات سلاح به لیبی، امنیت کشورهای همسایه لیبی و منطقه را تهدید می‌کند.

 

این قطعنامه همچنین نقض حقوق بشر در لیبی از سوی هر طرفی را محکوم و بر لزوم حمایت از همه اتباع خارجی در این کشور تأکید کرده است.

 

در همین پیوند “احمد ابوالغیط” دبیرکل اتحادیه عرب بر لزوم برقراری آتش بس در لیبی تأکید و خواستار کاهش درگیری‌ها به ویژه در اطراف شهر سرت واقع در شمال این کشور شد.

 

وزیران خارجه اتحادیه عرب در قطعنامه خود، از طرح پیشنهادی مصر در مورد لیبی استقبال کرده‌اند. در طرح پیشنهادی قاهره هرگونه راه‌حلی در لیبی باید بر اساس یک توافق سیاسی در این کشور، قطعنامه‌های شورای امنیت، نتایج کنفرانس برلین، اجلاس‌ها و تلاش‌های بین‌المللی قبلی باشد.

 

وی افزود: اتحادیه عرب مخالف هرگونه تلاش طرف‌های داخلی و خارجی برای تجزیه لیبی است.

 

دبیرکل اتحادیه عرب اضافه کرد: تنها راه حل در لیبی، حل جامع سیاسی بحران، بیرون کردن مزدوران و پیکارجویان خارجی از خاک لیبی است.

 

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی حمله نظامی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با هدف برکناری معمر قذافی، با تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیار گسترده‌ای روبه‌رو بوده است.

 

رئیس پارلمان شرق لیبی مداخله ارتش مصر را تایید می‌کند

 

رئیس پارلمان لیبی در طبرق واقع در شرق این کشور اعلام کرد، از مداخله مصر برای دستیابی به آتش‌بس در کشورش حمایت می‌کند اما رسما این درخواست را نخواهد کرد.

 

به گزارش ایسنا، عقیله صالح، رئیس پارلمان لیبی به شبکه الحره گفت: قبلا در برابر پارلمان مصر گفته بودم که احتمالا درخواست مداخله مصر را مطرح کنم اما تا به الان این کار نکرده‌ام و فقط بار دیگر بر موضع قبلی خود تاکید می‌کنم که همان تایید نقش مصر و اعلامیه قاهره است.

 

این مقام لیبیایی اظهار کرد: مداخله رسمی در صورت مخالفت دولت وفاق و هم‌پیمانش، ترکیه با طرح‌های آتش‌بس و تهدید شهرها و مناطق حیاتی در کشور امری وارد است.

 

صالح خاطرنشان کرد: در صورت تعدی نیروهای وفاق و نیروهای هم‌پیمانانش از خطوط معین و تشکیل خطری بر موسسات حساس در کشور مداخله را رسما درخواست خواهم کرد.

 

صالح تاکید کرد:‌ خطر در پس استقرار مزدوران و شبه‌نظامیان خارجی در مناطق مختلف کشور است و مداخله مصر هرگز با هدف جنگ نخواهد بود بلکه مداخله برای پایان دادن به درگیری خواهد بود و پارلمان از منافع، آتش‌بس و اعلامیه قاهره حمایت می‌کند و جامعه جهانی نیز حامی این روند است.

 

رئیس پارلمان لیبی همچنین به خبرگزاری الشرق الاوسط مصر گفت، ملت لیبی تلاش‌های عبدالفتاح سیسی در زمینه آتش‌بس را حمایت می‌کنند، ما در صورت لزوم مداخله ارتش مصر را درخواست خواهیم کرد اگر شبه‌نظامیان تروریست از خطوط قرمز عبور کنند.

 

او ادامه داد: پارلمان شرق لیبی تنها قدرت منتخب و نماینده مردم کشور است و اعضای آن با تمام اقشار جامعه بر حمایت از تلاش‌های سیاسی به توافق رسیده‌اند چه در زمینه اجرای اعلامیه قاهره برای آتش‌بس یا ازسرگیری مذاکرات لیبی – لیبی یا با آمادگی برای مداخله نظامی قانونی برای کمک به ملت لیبی.

 

صالح خاطرنشان کرد: سیسی طرفدار موضعی علیه موضع دیگر نیست همانطور که مصر حامی هیچ طرفی مقابل طرف دیگر نیست، سیسی همه را به مذاکره و حل مسالمت آمیز دعوت می‌کند.

 

رئیس پارلمان شرق لیبی همچنین تاکید کرد: در صورت نفوذ به سرت و الجفره مداخله نیروهای مسلح مصر برای کمک به ارتش لیبی را درخواست خواهیم کرد در آن زمان مداخله مصر برای حمایت از حقوق این کشور خواهد بود.

 

صالح درباره موضع جامعه جهانی درباره تحولات لیبی هم گفت: تقریبا بین جامعه جهانی بر سر طرح مصر یعنی حل بحران لیبی توافق و اجماع وجود دارد ما واکنش‌هایی در تایید اعلامیه قاهره از روسیه، آمریکا و کشورهای عربی و اروپایی دریافت کرده‌ایم به خصوص بعد از کشتارهای گروه‌های شبه نظامی در ترهونه، مصراته و غرب لیبی.

انتقاد پاریس از سکوت ناتو در برابر ترکیه

وزارت دفاع فرانسه اقدام نیروی دریایی ترکیه علیه ناو فرانسوی مشغول انجام یکی از ماموریت های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) را محکوم و از سکوت ناتو در برابر ترکیه انتقاد کرد.

ادامه

ترکیه, جهان, خبر, روسیه, شمال افریقا, فرانسه, لیبی, ناتو