مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

مخالفان سوری و افسران روس در جنوب به‌مذاکره بازگشتند/ بیش از نیمی از استان درعا آزاد شد

در پی شکست مذاکرات روز شنبه مخالفان سوریه با روس‌ها در زمینه پیوستن به روند آشتی‌ها در جنوب سوریه، سخنگوی شورشیان “ارتش آزاد سوریه” اعلام کرد، مذاکرات با طرف روس امروز از سرگرفته شد.

 

سخنگوی مخالفان سوریه اعلام کرد، مذاکرات بین شورشیان ارتش آزاد سوریه و افسران ارتش روسیه در جنوب سوریه در پی میانجی‌گری‌های اردن امروز یکشنبه، از سر گرفته شد.

 

پیشتر ابراهیم الجیباوی، سخنگوی اتاق عملیات مرکزی در جنوب سوریه (مخالفان) گفته بود: شروطی که طرف روسی در مذاکرات با ارتش آزاد گذاشته قابل قبول نیست.

 

سخنگوی نیروهای مخالف گفت: نشستی که روز شنبه با طرف روسیه در جنوب برگزار کردیم به شکست انجامید چون ما شروط مسکو را قبول نکردیم.

 

الجیباوی تاکید کرده بود: روس‌ها آماده شنیدن حرف‌ها و خواسته‌های ما نبودند و تنها یک راه حل داشتند و آن قبول شروط آنها و تسلیم شدن بود.

 

روسیه شرط گذاشته بود که مخالفان سلاح سنگین و نیمه سنگین خود را تحویل داده و پلیس نظامی روسیه وارد شهر درعا شود. همچنین مخالفان باید نهادهای دولتی را تحویل نظام داده و تمامی نیروها و افسران جدا شده از نظام به کارشان رسیدگی شود.

 

شبکه الجزیره نیز به نقل از هیئت مذاکره کنندگان مخالفان سوریه در بیانیه رسمی طی اظهاراتی فرافکنانه از جامعه جهانی خواسته بود آنچه آن را “نقض‌های وحشیانه” صورت گرفته در منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه خوانده، محکوم کند و تدابیر لازم را برای توقف آن در نظر بگیرد.

 

این هیئت روسیه و ایران را مسؤول نقض توافق‌های امضا شده دانست!

 

هیئت مخالفان اعلام کرد: هیچ راهکاری درباره سوریه با وجود ایران و روسیه وجود ندارد و تنها راهکار روند سیاسی مورد توافق سازمان ملل است و شورای امنیت باید از آن حمایت کند.

 

بعد از شکست مذاکرات برای توقف درگیری‌ها بین ارتش سوریه و گروه‌های مخالف در استان درعا در جنوب تیم اداره بحران که در کنار مخالفان در مذاکرات با طرف روسی مشارکت دارد، بسیج عمومی اعلام کرد.

 

به گفته عدنان مسالم، هماهنگ کننده کل تیم بحران، این فراخوان برای بسیج عمومی بعد از مخالفت طرف روس با درخواست تیم مذکور در این زمینه بود که اردن ضامن مذاکرات باشد.

 

وی خاطرنشان کرد، تیم روسی در مذاکرات این دلایل را مطرح کرده که ارتش سوریه عملیات را هدایت می‌کند و آن تصمیم گیرنده است.

 

تیم مخالفان همچنین جنگنده‌های روسیه را به تلاش برای هدف قرار دادن تیم مذاکره کننده مخالفان در جریان انتقال‌شان به سمت بصری الشام متهم کرد.

 

مذاکره کنندگان مخالفان سوری روز شنبه فاش کردند، مخالفان مذاکرات با روسیه درباره توافق بر سر بازگشت حاکمیت نظام بر بخش‌هایی در استان درعا که تحت تسلط مخالفان است،‌ آغاز کرده‌اند.

 

وزارت دفاع روسیه از الحاق سه شهرک در جنوب سوریه به سیستم آتش‌بس در منطقه مذکور و موافقت ۲۵۰ فرد مسلح مخالف محلی با روند آشتی و حل و فصل وصعیت‌شان با نیروهای دولت سوریه خبر داد.

 

الکسی تسیگانکوف، مدیر مرکز حمیمیم برای آشتی گروه‌های درگیر در سوریه و وابسته به وزارت دفاع روسیه گفت:‌ سه شهرک در منطقه کاهش تنش در جنوب غربی به سیستم آتش‌بس پیوستند که شامل ام ولد، ابطع و جبیب هستند.

 

این مقام نظامی روسی افزود: ‌۲۵۰ فرد مسلح نیز ۱۱۸ قطعه سلاح و سه خودروی نظامی و مقادیر مهمات خود را تسلیم نیروهای دولتی کردند.

 

تحولات میدانی

 

ارتش سوریه حدود ۶۵ شهرک را در جریان عملیات نظامی خود در حومه شرقی درعا آزاد کرده است.

 

همچنین رسانه‌های رسمی نظام سوریه از آزادسازی روستاهای الجیزه و السهوه در حومه شرقی درعا به اضافه آزادسازی شهرک‌های الغاریه الغربیه، الکرک شرقی و المسیفره و نیز ورود شهرک‌های دیگر به توافق آشتی خبر دادند.

 

آزادسازی روستاهای الجیزه و السهوه چند ساعت بعد از آزادسازی روستاهای الغاریه الغربیه، الکرک الشرقی و المسیفره بود. ارتش سوریه همچنین در پی توافق آشتی وارد شهرک‌های الغاریه الشرقیه، ام ولد، تل الشیخ حسین و تلول خلیف شد.

 

همچنین پلیس روسیه وارد شهرک بصری الشام در پی تسلیم شدن مخالفان مسلح شد.

 

دیده بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان نیز اعلام کرد، نیروهای ارتش سوریه از زمان آغاز عملیات نظامی از دو هفته پیش با حمایت نظامی روسیه بر بیش از نیمی از مساحت استان درعا تسلط یافته‌اند.

 

تلویزیون سوریه نیز روز شنبه از شهرک داعل در شمال غرب استان درعا که به دست نیروهای ارتش سوریه افتاده، برنامه پخش کرد.

 

تلویزیون تصاویری از اهالی این شهرک پخش کرد که شعارهایی در حمایت از بشار اسد،‌ رئیس‌جمهوری سوریه سر می‌دادند.

ایسنا

سیمور هرش: عربستان و ترکیه به النصره گاز سارین دادند

روزنامه‌نگار آمریکایی برنده جایزه پولیتزر فاش کرد عربستان و ترکیه گاز سارین را در اختیار جبهه النصره در سوریه قرار می‌دهند.   سیمور هرش، روزنامه‌نگار تحقیقی و نویسنده آمریکایی برنده جایزه پولیتزر در مصاحبه‌ای با شبکه ماهواره‌ای روسیا الیوم گفت: گزارش‌های اطلاعاتی تایید می‌کنند که عربستان و ترکیه مواد شیمیایی اولیه برای ساخت گاز سارین ... سیمور هرش: عربستان و ترکیه به النصره گاز سارین دادند

ادامه

امریکا, انگلستان, ترکیه, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا, عربستان سعودی

پیوستن دست‌کم ۸ شهرک‌ و روستا در حومه درعا به روند آشتی‌ها / استقبال ساکنان از ارتش سوریه

پس از فروپاشی گسترده صفوف شبه نظامیان در حومه درعا در جنوب سوریه، ارتش این کشور وارد شهرک‌ها و روستاهایی در حومه درعا شد. همچنین رویترز گزارش داد، مخالفان مسلح سوریه مذاکرات با روس‌ها در زمینه توافق صلح در درعا را آغاز کردند.

ادامه

اردن, اسراییل, امریکا, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا

ترامپ: بی‌صبرانه منتظر دیدار با پوتین هستم/ سی‌ان ان: ترامپ دنبال توافق با پوتین درباره سوریه است

به گزارش خبرگزاری تاس، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد برای دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در شهر هلسینکی فنلاند لحظه شماری می‌کند.

ادامه

اردن, امریکا, جهان, خبر, روسیه, سوریه, عربستان سعودی, فنلاند