درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین در دیدار با اولاف شولتس صدراعظم آلمان تاکید کرد که روابط دو جانبه با برلین پیوسته ادامه پیدا خواهد کرد و پکن به دنبال زمینه‌های مشترک است. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، شی امروز سه‌شنبه در دیدار با شولتس در پکن گفت: ما باید روابط دو جانبه را از منظر ... چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

ادامه

آلمان, اروپا, اروپای مرکزی, اسراییل, اقتصادی, اوکراین, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین, گزارش

تأکید رهبر کره شمالی بر توسعه روابط پایدار و بلندمدت با چین

رهبر کره شمالی در دیدار با قانون‌گذار ارشد دولت چین بر توسعه روابط پایدار و بلندمدت پکن و پیونگ‌یانگ تأکید کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، «کیم جونگ‌اون» رهبر کره شمالی در دیدار با «ژائو لجی» رییس کمیته دایمی کنگره ملی خلق چین بر توسعه روابط بلندمدت این کشور با پکن تأکید کرد. به نوشته خبرگزاری ... تأکید رهبر کره شمالی بر توسعه روابط پایدار و بلندمدت با چین

ادامه

جهان, چین, شرق آسیا, کره شمالی, گزارش

مخالفان حضور نظامیان آمریکا در اوکیناوا به دنبال همه پرسی هستند

هزاران نفر از مخالفان پایگاه آمریکا در ‘اوکیناوا’ که دولت ژاپن قصد جابجایی آن را دارد به دنبال برگزاری همه پرسی برای رای گیری در خصوص وضعیت این پایگاه هستند.

 

به گزارش ایرنا تارنمای ژاپن تایمز روز جمعه گزارش کرد تاکنون ۹۳ هزار نفر طوماری را امضا کرده اند که در آن بر انجام همه پرسی درباره این پایگاه نظامی تاکید شده است.

 

آمریکا و دولت ژاپن برای جابجایی این پایگاه در همین منطقه به توافق رسیده اند اما مخالفان بارها مانع ساخت پایگاه جدید در منطقه کم جمعیت تر اوکیناوا شده اند.

 

در همین حال گروه های مدنی تاکید می ورزند که مشکل بزرگ آنها جابجایی پایگاه نیست بلکه اصل موضوع این است که واشنگتن باید پایگاه های نظامی اش را در ژاپن جمع کند.

 

منطقه اوکیناوا نیز از راه های قضایی فعلا جلوی ساخت پایگاه را گرفته است و همین باعث شده است امیدها برای پایان دادن به حضور نظامیان آمریکایی در این منطقه بیشتر شود.

 

مبارزات انتخاباتی در اوکیناوا در ماه های آینده می تواند برای تصمیم گیری درخصوص سرنوشت این پایگاه حیاتی باشد همزمان در دو ماه گذشته گروه های مدنی به دنبال جمع آوری امضا و تهیه طومار همه پرسی بوده اند.

 

حدود یک ماه قبل نزدیک به ۷۰ هزار تن از مردم، فعالان سیاسی و مدنی ژاپن در اعتراض به جابجایی این پایگاه هوایی آمریکا از ناحیه ‘اوکیناوا’ به ‘هنوکو’ تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.

 

معترضان با تجمع در پارک ‘ناها’ با انتشار بیانیه ای نسبت به طرح انتقال پایگاه نیروی هوایی ایالات متحده در اوکیناوا به منطقه ساحلی هنوکو اعتراض کردند.

 

دولت ژاپن ساخت دیوارهای موج شکن در محل جدید ایجاد پایگاه هوایی ‘فوتنما’ را که متعلق به تفنگداران دریایی آمریکا است، از حدود یک سال پیش آغاز کرده است.

 

ژاپن از متحدان اصلی آمریکا در شرق آسیا است و نزدیک به ۴۰ هزار نیروی نظامی آمریکایی در این کشور مستقر هستند.

 

علاوه بر تجهیزات و ادوات نظامی آمریکا مستقر در ژاپن، ارتش آمریکا ده‌ها بالگرد، جنگنده و هواپیمای جاسوسی برای مقابله با کره شمالی در پایگاه‌هایش در ژاپن مستقر کرده است و ارتش دو کشور نیز هر چند وقت یکبار رزمایش نظامی مشترک برگزار می‌کنند.

 

بروز حوادث مرتبط با هواپیماها و جنگنده های آمریکایی در اوکیناوا ژاپن که بیشترین تعداد نظامیان آمریکا در آن مستقر هستند باعث بروز نگرانی های عمده در میان مردم این منطقه شده و آنها خواستار بسته شدن پایگاه نظامی آمریکا هستند.

 

در روز ۷ دسامبر، پس از پرواز یک هواپیمای آمریکایی بر فراز مهدکودکی در گینوا، یک شیء استوانه‌ای شکل از این هواپیما روی پشت‌بام این ساختمان افتاد.

 

چند روز پس از این اتفاق نیز پنجره یک هلیکوپتر آمریکایی در حین پرواز بر فراز یک مدرسه راهنمایی در نزدیکی پایگاه هوایی سقوط کرد. این قطعه هلیکوپتر به وزن ۷.۷ کیلوگرم در حالی در حیاط این مدرسه سقوط کرد که حدود ۵۰ دانش‌آموز در آن بازی می‌کردند. این حادثه موجب آسیب دیدن یک دانش‌آموز شد.

 

ناوگان هلیکوپترهای ترابری آمریکا، سال‌ها است که موجب ناآرامی همسایگان پایگاه این کشور در ژاپن شده است. در اوت ۲۰۰۴ نیز یک هلیکوپتر آمریکایی به ساختمانی در دانشگاه بین‌المللی اوکیناوا برخورد کرد. تحقیقات صورت گرفته در خصوص این حادثه نشان داد که این اتفاق بر اثر مشکلات فنی بالگرد رخ داده است.

 

این جزیره پیشتر نیز صحنه اعتراض‌های مردم منطقه به جرایم نظامیان امریکایی از جمله تجاوز جنسی بوده است.

 

در سال ۱۹۹۵ سه نظامی امریکایی، یک دختر ۱۲ ساله ژاپنی را ربودند و به وی تجاوز کردند.

 

این اقدام نظامیان امریکایی اعتراض‌های گسترده‌ای را در پی داشت.

افزایش اندوخته تجارت چین با ایالات متحده به‌رغم فشارهای واشنگتن

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اندوخته تجارت چین با ایالات متحده به ۳۱ میلیارد دلار در ماه آگوست رسید. متخصصان اقتصادی در حالی چنین برآوردی کرده‌اند که اعمال تعرفه‌های آمریکا بر واردات کالا از چین روند رو به رشد اقتصاد را دچار مشکل کرده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

پایان نشست سران مجمع همکاری چین و آفریقا در پکن

نشست سران مجمع همکاری چین و آفریقا چهارم سپتامبر ۱۳ شهریور در پکن پایان یافت. دو سند «بیانیه پکن» و «برنامه اقدام‎های پکن» منتشر شد که تفاهم چین و آفریقا درباره مسائل مهم کنونی پیش روی جهان و عزم راسخ چین و آفریقا برای اجرای اقدام‎های هشتگانه ، پیشبرد ارتقاء کیفیت و کارایی همکاری و ... پایان نشست سران مجمع همکاری چین و آفریقا در پکن

ادامه

اتحادیه آفریقا, افریقای جنوبی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا