دستمزدهای پایین‌تر از نرخ واقعی تورم و هزینه سبد معیشت: مبارزه برای افزایش دستمزد ادامه دارد!

با فرا رسیدن زمان تصمیم‌گیری برای تعیین حداقل دستمزد کارگران، باردیگر مانورها و جوسازی‌هایی مختلف را شاهد هستیم. تردیدی نیست که تعیین دستمزد برای کارگران و زحمتکشان اهمیتی بسیار دارد. بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ از اول بهمن‌ماه در مجلس شورای اسلامی آغاز شد. در نشست ۷ بهمن‌ماه مجلس شورای اسلامی حداقل حقوق کارکنان دولت ... دستمزدهای پایین‌تر از نرخ واقعی تورم و هزینه سبد معیشت: مبارزه برای افزایش دستمزد ادامه دارد!

ادامه

ایران, پرستاری, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, عدالت اجتماعی, غارتگری, کارگری

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

تداوم کاهش سطح زندگی توده‌های مردم مطابق گزارش مرکز آمار در دی‌ماه سال جاری تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای کشور ۳۸٫۵ درصد بوده است، یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۳۸ درصد بیشتر از دی‌ماه سال قبل – طی یک سال – هزینه پرداخت کرده‌اند. این درحالی ‌است که درآمدشان به‌هیچ‌وجه مطابق نرخ تورم نبوده است. نرخ رشد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, استثمار, اقتصادی, امنیت شغلی, ایران, بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, عدالت اجتماعی, فساد, فقر, قضایی, کارگری, کودکان, کودکان کار, گزارش, مبارزه طبقاتی, معلمان, معیشت, نئولیبرالیسم, همبستگی

گسترش اعتصاب‌های کارگری؛ مبارزه برای خواست‌های صنفی جدای از پیکار علیه سمت‌گیری اقتصادی – اجتماعی حکومت جمهوری اسلامی نیست

اعتصاب و اعتراض‌های کارگران و زحمتکشان در چهار گوشهٔ کشور یکی از ویژگی‌های صحنهٔ سیاسی و مبارزات مردمی علیه دیکتاتوری حاکم در این مقطع زمانی است. اعتصاب کارگران و کارکنان بخش‌های مختلف صنایع نفت، گاز، پتروشیمی در روزهای اخیر اعتصاب کارگران ارکان ثالث شرکت ملی حفاری در حداقل هفت دکل نفتی و اعتصاب‌های کارگران پولاد ... گسترش اعتصاب‌های کارگری؛ مبارزه برای خواست‌های صنفی جدای از پیکار علیه سمت‌گیری اقتصادی – اجتماعی حکومت جمهوری اسلامی نیست

ادامه

استبداد, امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, خصوصی‌سازی, طبقه کارگر, معیشت, مقاله, نفتگران

سیاست‌های رژیم ولایت‌فقیه علیه حقوق و معیشت زحمتکشان

به‌رغم تشدید فشار و تحمیل فقر و محرومیت به بخش بزرگی از جامعه از سوی رژیم فاسد و غارتگر ولایی برای غارت زحمتکشان و تحمیل حالت تدافعی به آنان، روزانه شاهد گسترش اعتراض‌ها و اعتصاب‌های بخش‌های مختلف زحمتکشان هستیم. اعتراض‌های بازنشستگان صندوق‌های مختلف و مبارزه کارگران بخش‌های مختلف صنعت نفت مانند: اعتراض و اعتصاب کارگران ... سیاست‌های رژیم ولایت‌فقیه علیه حقوق و معیشت زحمتکشان

ادامه

اسلام سیاسی, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, زنان, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معلمان, معیشت, نفتگران

لایحهٔ بودجهٔ سال آینده، فشار بیشتر به معیشت زحمتکشان و سال اهمیت تشدید مبارزه است

مجلس کلیات لایحه اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۳ را با ۱۵۴ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع به‌تصویب رساند. مجلس پیش از این کلیات این لایحه بودجه را رد کرده ‌بود. تحول‌های صحنه سیاسی و گسترش اعتراض‌ و اعتصاب‌های کارگری همراه با نارضایتی‌های ژرف اجتماعی هراس و نگرانی سران رژیم را برانگیخته‌ است. ... لایحهٔ بودجهٔ سال آینده، فشار بیشتر به معیشت زحمتکشان و سال اهمیت تشدید مبارزه است

ادامه

آزادی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, پرستاری, خصوصی‌سازی, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, معیشت, مقاله

محمد شریفی مقدم؛ در تخصیص بودجه لابی و رانت حرف اول را می‌زند

یک فعال صنفی پرستاران با اشاره به اینکه ما نمایندگان جامعه پرستاری هم به مجلس و هم به دولت نقد داریم گفت: قانون «تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» در سال ۸۶ تصویب شده و ۱۲ سال است که از آن می گذرد. چرا قانون تصویب شده اجرایی نمی‌شود؟

 

محمد شریفی‌مقدم دبیرکل خانه پرستار، با انتقاد از عملکرد کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم تخصیص بودجه بابت قانون «تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» اظهار داشت: من به عنوان فعال صنفی پرستاران می‌دانم که پرستاران به شدت نسبت به این مسأله معترض هستند. پرستاران در بین کادر درمانی بیشترین بار نظام سلامت را به دوش می‌کشند؛ آنها در صف اول پاسخگویی به مردم هستند؛ بیشترین ارتباط را با بیماران دارند و بیشترین سهم را در ارائه خدمات بهداشتی- درمانی در مراکز درمانی وابسته به وزارت بهداشت و بیمارستان‌های خصوصی دارند.

 

وی افزود: متاسفانه در مورد منابع مالی در کشور هر قشر یا گروهی که زور و قدرت بیشتری داشته باشد، باج بیشتری بدهد و بیشتر رانت داشته باشد، موفق‌تر است.

 

این فعال صنفی پرستاران با اشاره به اینکه ما نمایندگان جامعه پرستاری هم به مجلس شورای اسلامی و هم به دولت نقد داریم، گفت: قانون «تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» در سال ۸۶ تصویب شده و ۱۲ سال است که از آن می گذرد. قانون تصویب شده چرا اجرایی نمی‌شود؟ چرا قوانین زیادی در کشور وجود دارد که یک شبه تصویب و اجرایی می‌شود؟ طرح تحول سلامت که هزاران میلیارد تومان بار مالی پشت سر خود داشت، یک شبه تصویب و عملیاتی شد.

 

او ادامه داد: هر بار مجلس و دولت بهانه‌های مختلفی بابت عدم اجرایی شدن قانون «تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» می‌آوردند. همه بهانه‌ها رفع شد و بعد گفتند چون در قالب طرح بوده باید بار مالی مشخصی برای آن تعیین شود. در قانون برنامه ششم توسعه ذیل بند «ث» ماده ۷۴ دولت مکلف شده که قانون تعرفه‌گذاری خدمات نظام پرستاری را اجرایی کند. در این بند آمده که “در چارچوب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و تعدیل کارانه‌های پرستاری مصوب ششم تیر سال ١٣٨۶ دولت مکلف است در قالب قوانین بودجه سالانه در سقف کارانه پرستاری و در چهارچوب بسته‌های خدمات تشخیصی درمانی موضوع قانون مذکور اعتبارات مورد نیاز را از محل منابع بودجه عمومی دولت تأمین نماید.”

 

کمیسیون تلفیق هیچ ردیف بودجه‌ای برای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در نظر نگرفت

 

شریفی مقدم با اشاره به اینکه قانونگذار اصرار به اجرای قانون دارد، گفت: این قانون اما بعد از ۱۲ سال اجرایی نشد. ما فعالان صنفی پرستاران به وزارت بهداشت فشار آوردیم که ۲ هزار میلیارد تومان بابت اجرایی شدن این قانون در بودجه کشور نیاز داریم که مسأله به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارجاع داده شده و نهایتاً مجموعه دولت این پیشنهاد را در لایحه بودجه ۹۸ لحاظ نکردند.

 

او ادامه داد: بعد از آن تلاش کردیم تا از طریق مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق مجلس بودجه لازم برای اجرایی شدن این قانون در بودجه لحاظ شود که متأسفانه این کمیسیون نهایتاً هیچ ردیف بودجه‌ای برای آن در نظر نگرفت.

 

وی با بیان اینکه در سال گذشته (بودجه ۹۷) حتی مسأله تخصیص بودجه به قانون تعرفه‌گذاری نظام پرستاری را در کمیسیون تلفیق مجلس طرح نکردند، تصریح کرد: از خرداد ماه امسال ما مکاتبات و مذاکرات برای تخصیص بودجه را آغاز کردیم که کاملا بی‌نتیجه ماند.

 

این فعال صنفی پرستاران خاطرنشان کرد: متأسفانه وزارت بهداشت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند. اگر وزارت بهداشت مکلف است که این قانون را اجرایی کند، باید بودجه‌اش را در لایحه پیشنهادی به سازمان مدیریت بدهد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در کل بودجه‌ای که به دولت می‌دهد، لحاظ کند. مجموعه دولت در لایحه‌اش کاملاً نسبت به موضوع بیتفاوت بود.

 

شریفی‌مقدم گفت: البته می‌دانیم که کار کمیسیون تلفیق مجلس در این مورد سخت‌تر بوده است. چون نمی‌تواند بودجه اضافه کند بلکه می‌تواند از منبعی کسر و به منبعی دیگر بیفزاید.

 

در تخصیص بودجه لابی و رانت حرف اول را می‌زند

 

دبیرکل خانه پرستار با اشاره به اینکه متأسفانه با چند بار مراجعه به برخی کمیسیون‌ها متوجه شدم که برخی مسائل به صورت تخصصی بررسی نمی‌شوند، اظهار داشت: متأسفانه لابی‌ها و معامله‌ها و رانت حرف اول را می‌زند.

 

وی افزود: آقای تاجگردون به عنوان رئیس کمیسیون تلفیق باید مساله را مدیریت کند که اگر پیشنهادی می‌آید براساس منطق، نیاز مردم بررسی شود. قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ارتباط تنگاتنگی با جان و سلامت مردم دارد. چرا باید به خاطر رای آوردن برخی افراد در حوزه انتخابیه، مساله جان و سلامت مردم نادیده گرفته شود.

 

این فعال صنفی پرستاران خاطرنشان کرد: جامعه پرستاری بابت عدم تخصیص بودجه به قانون تعرفه‌گذاری از کمیسیون تلفیق پاسخ می‌خواهد. پرستاران از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه که رای به تخصیص بودجه ندادند، پاسخ می‌خواهند. اگر پرستاران از پاسخ نمایندگان کمیسیون تلفیق قانع نشوند، معترض خواهند شد. امروز جامعه ۱۲۰ هزار نفری پرستاری خواستار اجرای قانون است.

ایلنا

کاهش‌سازی نیروی کار، که ناشی از اعمال سیاست‌های ویرانگر نئولیبرالیستی است، باعث مرگ نابهنگام پرستار جوان شد

سعید عالیان پرستار ۲۴ ساله بخش داخلی مرکز درمانی امام رضای لار، روز گذشته، در حین خدمت، دچار پارگی آئورت و مرگ مغزی شد.

ادامه

ایران, پرستاری, حقوق بشر, خبر, کارگری

۳۵۰ نفر از کارکنان بیمارستان امام خمینی کرج بار دیگر تجمع کردند

بالغ بر ۳۵۰ نفر از کارکنان بیمارستان فوق تخصصی امام خمینی کرج در اعتراض به عدم برآورده شدن معوقات مزدی یک‌ساله‌شان و تعیین تکلیف وضعیت این مرکز درمانی بزرگ و قدیمی، بار دیگر در خیابان روبروی بیمارستان، تجمعی صنفی برگزار کردند.

ادامه

ایران, پرستاری, حقوق بشر, خبر, کارگری

وعده‌های توخالی مسئولان؛ دلیل تجمع کارکنان بیمارستان امام خمینی کرج

بالغ بر ۲۰۰ نفر از کارکنان بیمارستان امام خمینی کرج در اعتراض به وضعیت بلاتکلیف بیمارستان و عدم پرداخت یک‌سال مطالبات مزدی خود در خیابان اصلی مقابل بیمارستان گردهم آمده‌اند.

ادامه

ایران, پرستاری, حقوق بشر, خبر, کارگری

فعال صنفی پرستاران؛ در نظام‌های سرمایه‌داری هم یک درصد این بی‌عدالتی‌ها وجود ندارد

حسین علی نسائی با استناد به نتایج یک مقایسه بین درآمد پرستاران و پزشکان در ۱۴ کشور جهان گفت: هیچ کجای جهان، درآمد پزشکان، هزار برابر پرستاران نیست!

ادامه

ایران, پرستاری, حقوق بشر, خبر