بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

نشریه بلومبرگ مدعی شد که «منابع آگاه» به این نشریه اطلاع داده‌اند که اخیراً مقام‌های دولت یمن، چین و روسیه درباره عبور امن کشتی‌های این دو کشور در دریای سرخ به توافق رسیدند. به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه بلومبرگ امروز پنج‌شنبه به نقل از «منابع آگاه» مدعی شد که در گفت‌وگوی‌های اخیر بین مقام‌های ۳ ... بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب اروپا, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, فلسطین, نسل‌کشی, یمن

یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

سخنگوی نیروهای مسلح یمن سرتیپ یحیی سریع امروز چهارشنبه ۳۱ ژانویه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی هدف حملات موشکی صنعاء قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی را در دریای سرخ با موشک هدف قرار دادیم»، این بخشی از بیانیه امروز سخنگوی نیروهای مسلح یمن است.  یحیی سریع در ... یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

پیشرفت روند «دلارزدایی»، تحلیل‌هایی گوناگون در خصوص تأثیرات آن بر اقتصاد آمریکا و سایر کشورها صورت گرفته است؛ یکی از این تحلیل‌ها احتمال افزایش تورم آمریکا در اثر دلارزدایی و اثر دومینوی دلارزدایی بر اقتصاد کشورهای اروپایی و در نتیجه سقوط اقتصاد غرب را مطرح می‌کند. به گزارش ایرنا، وبگاه چاینا دِیلی گزارشی در خصوص ... دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, اروپا, استثمار, اقتصادی, برزیل, بریکس, جنوب غرب اروپا, چین, خبر, روسیه, غرب, گزارش, هندوستان

محمد‌ بن‌ سلمان: انقلاب ایران رژیمی ایجاد کرد که براساس شرارت خالص پا گرفته‌ است

محمد بن‌ سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در گفتگوئی طولانی با ماهنامۀ فرهنگی “آتلانتیک” که در اوایل هفتۀ گذشته انجام گرفته و روز ٢ آوریل به چاپ رسیده است، یکبار دیگر رهبر جمهوری اسلامی ایران را با هیتلر مقایسه می‌کند و انقلاب ایران را آغازگر همۀ گرایش‌های افراطی حتی در کشورهای سنی مذهب می‌داند و می‌گوید «ما مشکلی با شیعیان نداریم، مشکل ما با ایدئولوژی رژیم ایران است».

 

محمد بن سلمان در گفتگو با نشریۀ “اتلانتیک”، سال ١٣٧٩ و انقلاب اسلامی در ایران را زمان آغاز تحولاتی می‌داند که به از هم پاشی، بگفتۀ او، «همه چیز» منجر شد. می‌گوید «انقلاب ایران رژیمی بر پایۀ یک ایدئولوژی شرارت کامل ایجاد کرد. این رژیم در خدمت مردم خود نیست، بلکه در خدمت یک ایدئولوژی است و در کشورهای سنّی مذهب نیز افراط گرایان کوشش می‌کنند همان رفتار را داشته باشند. هنگامی که ایران در موقعیت انقلابی قرار داشت، عده‌ای با حمله به مسجد اعظم مکه تلاش کردند همان گرایش‌ها را اینجا نیز به نمایش بگذارند، اما کوشش ما بر اینست که از فروپاشی آنچه هست جلوگیری کنیم».

 

هنگامی که “جِفری گُلدبِرگ” به او می‌گوید شما رهبر جمهوری اسلامی ایران را به هیتلر تشبیه کردید، هیتلر بدترین چیزی است که می‌توان گفت… محمد بن سلمان می‌گوید «من گمان می‌کنم که او واقعاً هیتلر را به یاد می‌آورد».

 

ـ واقعاً ؟

 

ـ ولیعهد عربستان: «هیتلر کاری را که رهبر ایران در پی آنست، نکرد. هیتلر قصد تسلط بر اروپا را داشت، البته کار زشتی بود […]، اما رهبر ایران می‌خواهد بر جهان مسلط شود؛ او گمان می‌کند جهان از آن اوست. در دهه‌های ١٣٢٠ و ١٣٣٠ هیچکس در هیتلر خطری نمی‌دید. تا هنگامیکه آن رویدادها به وقوع پیوست. ما نمی‌خواهیم آنچه آنجا رخ داد، در خاورمیانه تکرار شود. ما می‌خواهیم از جنگ پیشگیری کنیم».

 

در پاسخ به این پرسش که آیا اختلاف میان شما مذهبی است؟ محمد بن سلمان می‌گوید: «شیعیان در عربستان همانند دیگر شهروندان زندگی می‌کنند. ما هیچ مشکلی با شیعیان نداریم، مشکل ما با ایدئولوژی رژیم ایران است. ما می‌گوئیم آنان حق دخالت در امور ما را ندارند».

 

ولیعهد عربستان، جمهوری اسلامی ایران را در کنار اخوان‌المسلمین و گروه‌های تروریستی اسلامی نظیر القاعده و داعش در «مثلث شرارت» قرار می‌دهد و می‌گوید: «در این چهارچوب، تلاش آنان بر اینست که خلافت یا روحیۀ خلافت را برقرار نمایند». بگفتۀ او «ایران با تکیه بر ایدئولوژی افراطی شیعی خود می‌خواهد با بازگشت امام بر سراسر جهان مسلط شود. آنان از زمان انقلاب این را همه جا گفته و می‌گویند و با اعمال خود نیز همین خواست را نشان می‌دهند. اخوان‌المسلمین نیز که یک سازمان افراطی است، قصد دارد با بهره بردن از نظام دموکراتیک به قدرت دست یابد و خلافت را زنده کند و گروه‌های افراطی نظیر القاعده و داعش نیز می‌خواهند همه چیز را بزور بر همگان تحمیل نمایند».

 

محمد بن سلمان می‌گوید: «امروز هر انسانی حق دارد باور و آئین خود را انتخاب کند. ما وظیفۀ نبرد کردن برای اشاعه اسلام را نداریم. در حالیکه کارگزاران “مثلث شرارت” می‌خواهند با فریب دادنِ مسلمانان، آنان را به برقراری یک “امپراطوری اسلامی” فراخوانند».

 

ولیعهد عربستان اذعان می‌کند که کشور او، خود با کمک‌های مالی فراوان از اخوان‌المسلمین حمایت کرده است. می‌گوید «آری، این امر به سال‌های پیش از ١٩٧٩ و دوران جنگ سرد بر می‌گردد که کمونیسم همه جا گسترده شده بود و ما با تهدید خطرناک‌تری روبرو بودیم. بنابراین ما با هر کسی که می‌شد از او برای نابود کردن کمونیسم استفاده کرد، کار کردیم».

 

محمد بن سلمان در بارۀ تفاوت سیاست‌های باراک اوباما و دونالد ترامپ در برابر ایران و درک هر یک از آنها از رفتار ایران می‌گوید: «هر دو، این رفتار را درک می‌کردند، اما راهکارهای متفاوت داشتند. باراک اوباما می پنداشت که اگر به ایران فرصت ورود و گشایش به جهان داده شود، این کشور متحول می‌شود، اما این کشور به این زودی‌ها درهای خود را به جهان نخواهد گشود. می‌دانیم ۶٠ درصد اقتصاد ایران در کنترل سپاه پاسداران قرار دارد. این کشور پس از توافق اتمی ١۵٠ میلیارد دلار پول دریافت داشت، این پول چه شد؟ آیا می‌توانید یک پارک، یک شهرک صنعتی، یک بزرگراه را نام ببرید که با این پول ساخته شده است؟ از نظر عربستان سعودی این بخت این سیاست برای گشایش ایران یک دهم در صد است. باراک اوباما بخت موفقیت این سیاست را ۵٠ درصد ارزیابی می‌کرد و ۵٠ درصد دیگر تن دادن به جنگ بود. اما باید از جنگ بپرهیزیم. ما در برابر تلاش‌های ایران در خارج از این کشور ایستادگی می‌کنیم. گمان اینست که در چنین صورتی مشکلات آنها به داخل منتقل شود و شاید رژیم از درون فرو ریزد، اما این دیگر مسئلۀ ما نیست».

رادیو فرانسه

برنی سندرز: کنگره باید به دخالت آمریکا در جنگ داخلی یمن پایان دهد

به نقل از واشنگتن اِگزمینر، سناتور «برنی سندرز» عضو مستقل مجلس سنای آمریکا از ایالت ورمونت روز یکشنبه اظهار داشت که «لازم است کنگره با پایان دادن به مداخله آمریکا در جنگ داخلی یمن، اقتدار قانونی خود را بازیابد».

ادامه

امریکا, جهان, خبر, عربستان سعودی, یمن

نیوزویک: شکست پاتریوت آمریکایی در رهگیری موشک‌های یمنی رسوایی بود

روزنامه ‘رای الیوم’ روز سه شنبه به نقل از نیوزویک افزود: با وجود ادعای فرماندهی ائتلاف عربی حمله به یمن در خصوص رهگیری ۷ موشک یمنی شلیک شده به عربستان توسط سامانه دفاع هوایی این کشور، تصاویر ویدیویی منتشره رسوایی شکست دو موشک پاتریوت ساخت آمریکا در رهگیری موشک های بالستیک یمنی را بر ملا ... نیوزویک: شکست پاتریوت آمریکایی در رهگیری موشک‌های یمنی رسوایی بود

ادامه

امریکا, جهان, خبر, عربستان سعودی, یمن

بن سلمان: گسترش وهابیت به‌درخواست آمریکا برای مقابله با اتحاد شوروی بود

«محمد بن سلمان » ولیعهد عربستان سعودی اذعان کرد تمرکز ریاض روی گسترش وهابیت در جهان به درخواست آمریکا و به منظور مقابله با بلوک شرق در دوره جنگ سرد صورت گرفت.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه, عراق, عربستان سعودی

۷۵ درصد فرانسوی‌ها با فروش تسلیحات این کشور به عربستان و امارات مخالفند

به گزارش خبرگزاری رویترز، فشارها بر امانوئل ماکرون،‌ رئیس جمهور فرانسه برای متوقف کردن حمایت نظامی از عربستان و امارات از بابت نگرانی در خصوص استفاده از تسلیحات فرانسوی علیه مردم بی گناه یمن افزایش یافته است.

ادامه

امارات, جهان, حقوق بشر, خبر, عربستان سعودی, فرانسه