شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

محقق چینی: منتظر عوارض مهلک‌تر کرونا باشیم

«ژونگ نانشان» پزشک و متخصص چینی کاشف سارس، با بیان اینکه باید منتظر موج دوم کرونا با نتایج اجتماعی بدتر در اکثر کشورها باشیم، گفت بعید است این اتفاق در چین بیافتد.

 

به گزارش روز شنبه ایرنا از نشریه هندی “ایندیا نیوز”، این متخصص چینی که رهبری تیم مبارزه با کرونا را در کشورش به عهده دارد گفت که موج دوم همه گیری این ویروس مهلک به زودی اکثر کشورهای جهان را در بر خواهد گرفت و اوضاع اجتماعی این کشورها را بدتر خواهد کرد، اما بعید است این موج چین را در بر گیرد.

 

براساس این گزارش، وی به عنوان مشاور عالی در امر مقابله با کرونا در چین در حالی مدعی شد که این موج پیشتر در جهان آغاز شده و چین را در نوردیده است که ظاهرا این کشور در روزهای اخیر به ویژه در منطقه سین کیانگ در شمال غرب این کشور با نوع جدیدی از این ویروس مواجه شده و با آن دست و پنجه نرم می کند.

 

این دانشمند سرشناس چینی که ویروس سارس را در سال ۲۰۰۳ میلادی کشف کرده بود، همچنین در صفحه توئیتر خود علت مصونیت کشورش در برابر موج جدید همه گیری این ویروس مهلک را راهکارها و مدیریت تدافعی بسیار قوی ملی چین در برابر آن توصیف کرد و همچنان بر عوارض دهشتناک این موج در بسیاری از کشورهای جهان هشدار داد.

 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن “سخت گیری چین در پروتکل‌های بهداشتی را ستود و آن را رمز موفقیت چین در مبارزه با بیماری مهلک کرونا ارزیابی کرد.

 

«محمد کشاورززاده» روز پنجشنبه در توئیتی نوشت: “دیشب وارد پکن (شدم) و بلافاصله در قرنطینه ۱۴ روزه قرار گرفتم. به رغم اینکه در ایران آزمایش pcr و آنتی بادی پاک بودنم از کرونا را تایید کرده بود، در فرودگاه پکن اطلاعات وارد سامانه شد و مجددا از من آزمایش کرونا گرفتند”.

 

وی تاکید کرد: “سخت گیری چین در پروتکل های بهداشتی راز موفقیت آنهاست چون با التماس کار پیش نمی‌رود”.

 

در این ارتباط، «استفان روچ» استاد دانشگاه «ییل» آمریکا در مقاله‌ای برای پایگاه خبری «پراجکت سیندیکیت» از موقعیت برتر چین در زمینه بهبود و بازیابی اقتصادی در عصر کرونا نوشته و گفته است: گزارش تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ در چین بازگشت سریع این کشور به روند قبل از شیوع همه‌گیری را نشان می‌دهد.

 

البته او این مساله را هم متذکر شده که رقم ۴.۹ درصدی از رشد سالانه تولید ناخالص داخلی واقعی، حس کاملی از وضعیت بهبودی که اکنون در چین در حال ظهور است، بیان نمی‌کند.

آزمایش‌های مرحله آخر، دو واکسن کرونا در آمریکا از سر گرفته می‌شوند

شرکت‌های آسترازنکا و جانسون اَند جانسون روز جمعه ۲۳ اکتبر (۲ آبان) اعلام کردند که آزمایش‌های بالینی مرحله سوم خود را بر روی داوطلبان واکسن کووید-۱۹ در ایالات متحده آمریکا از سر می‌گیرند.

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, خبر, دانش

کوبا و چالش مبتلایان به کووید-۱۹ بدون داشتن علائم آشکار

در ماه‌های گذشته رسانه‌های جمعی در همه کشورهای جهان به راهکردهای کوبا در کنترل شیوع ویروس کرونا و روش‌های موفق سیستم بهداشت این کشور در مصاف با این بیماری همه‌گیر اشاره کرده‌اند.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, دانش, کوبا