خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

محسن سرخو: ضرب و شتم کارگران شرکت‌واحد پذیرفتنی نیست/ از کارگران عذرخواهی می‌کنیم

رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران گفت: برخورد خشونت‌آمیز با کارگرانی که پیگیر مسائل صنفی خود هستند؛ محکوم است. رانندگان شرکت واحد، دو روز پیش تجمعی برگزار کردند که در این تجمع، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

 

به گزارش ایلنا، محسن سرخو در تذکر پیش از دستور امروز خود در جلسه شورای شهر تهران گفت: با کمال تاسف باخبر شدیم؛ در روز یکشنبه که ما در شورای شهر حضور داشتیم؛ تعدادی از کارگران و بازنشستگان شرکت واحد که برای مسائل مرتبط با تعاونی مسکن خود مقابل شهرداری تجمع کرده بودند با خشونت مواجه شده و تعدادی از آنان در مقابل خانواده مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

 

وی ادامه داد: این قابل پذیرش نیست کارگرانی که درخواست احقاق حقوق خود در مسائل صنفی و تعاونی مسکن را دارند به جای اینکه طرف مذاکره قرار بگیرند و به نامه‌های شورای اسلامی کارگران شرکت واحد پاسخ داده شود؛ مورد ضرب و شتم قرار بگیرند.

 

وی ادامه داد: به عنوان مسئول فراکسیون کارگری از این افراد و خانواده آنها عذرخواهی می‌کنیم زیرا ما در صحن شورا حضور داشتیم، اما متوجه این موضوع نشدیم. این وظیفه ما بود که از برخورد خشونت‌آمیز با آنها ممانعت کنیم.

 

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر با تاکید بر اینکه شهرداری در خصوص تعاونی مسکن کارهای خوبی انجام داده است و شهردار در این زمینه توضیحاتی ارائه دادند، گفت: در حال حاضر ۵۰۰ نفر از اعضای تعاونی مسکن شرکت واحد باقی مانده و نتوانستند از تمهیدات این تعاونی استفاده کنند و به مبلغ وام آنها افزوده شده است.

 

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: ما با این افراد جلسه‌ای می‌گذاریم اما اینکه با کارگران به خاطر پیگیری مسائل صنفی با ضرب و شتم برخورد کنند مانند آنچه که چندی پیش در تبریز اتفاق افتاد و کارگران معدن شلاق خوردند؛ محکوم است.

 

وی از شهرداری خواست در این زمینه عکس‌العمل نشان داده و با ضاربان برخورد شود.

 

گفتنی است روز یکشنبه (چهاردهم آذر)، کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به خاطر پیگیری وضعیت مسکن خود مقابل شهرداری تجمع کردند. که مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

 

صفحات تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، و اتحادیه آزاد کارگران ایران، گزارش کرده‌اند که در پی تجمع کارگران، تعدادی از آنان مورد ضرب و شتم ماموران نیروی انتظامی و پلیس امنیت قرار گرفتند.

 

کارگران شرکت واحد می‌گویند: سالهاست منتظر تحویل مسکن هستیم و رایزنی‌ها و نامه‌نگاری‌های ما به نتیجه نرسیده است. این کارگران از شهرداری تهران می‌خواهند که به مطالبات آنها در زمینه مسکن رسیدگی کند.

 

بر این اساس کارگران شرکت‌کننده در تجمع، شعارهایی در انتقاد از شهردار تهران، و با خواست رسیدگی به وضعیت مسکن خود سر داده‌اند.

 

در این گزارش‌ها، از وحید فریدونی، حسن سعیدی، رسول طالب مقدم، عطا باباخانی، محمد سامی، مجید شکریان، علی رضا توسلی، امیر تاخیری، محمدعلی اصلاغی، امیرعباس حسینی، ناصرمحرم زاده و ایرج فدایی، کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، نام برده شده که زخمی و یا بازداشت شدند.

 

به گفته این دو تشکل کارگری، بازداشت‌شدگان به مقر پلیس امنیت میدان ارگ منتقل شدند.

 

یکی از فعالان کارگری در تهران نیز به رادیو فردا گفت که در این تجمع «دست کم ۱۷ تن از کارگران بازداشت شدند».

 

او افزود: «به بازداشت‌شدگان گفته شد که اغتشاش‌گر هستند و امنیت ملی را به خطر انداخته‌اند ولی بازداشت‌شدگان این اتهام‌ها را نپذیرفته‌اند».

 

بر اساس این گزارش، بازداشت‌شدگان پس از چند ساعت و بدون تشکیل پرونده آزاد شدند.

 

در این میان، به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران، به دلیل زخم‌های واردشده به سه تن از بازداشت‌شدگان به نام‌های حسن سعیدی، ایرج فدایی و ناصر محرم‌زاده، پلیس امنیت در میدان ارگ حاضر به تحویل گرفتن آنها نشد و این سه عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به بیمارستان منتقل شدند.

 

به نوشته صفحه تلگرامی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، آقای محرم‌زاده پیش از بازداشت، به دلیل اصابت باتوم به سرش، بیهوش شده بود.

 

این سندیکا خبر داد که این سه کارگر پس از مداوا در بیمارستان سینای تهران به جمع همکاران خود پیوستند.

 

پیش از این نیز گزارش هایی در مورد برخوردهای امنیتی و قضایی با فعالان کارگری و نیز کارگرانی که در تجمع‌های صنفی شرکت می‌کنند، منتشر شده است. گرچه به طور معمول، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال این گزارش‌ها و اخبار سکوت اختیار کرده‌اند.

اعتراض به ضرب و شتم همکاران

تعدادی از رانندگان شرکت واحد در اعتراض به ضرب و شتم همکارانشان توسط پلیس چراغ های اتوبوس خود را در روز ۱۵ آذر روشن کردند!   در اعتراض به برخورد خشن پلیس با رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که برای احقاق حقوق حقه مسکن قصد برپایی تجمع اعتراضی در مقابل شهرداری ... اعتراض به ضرب و شتم همکاران

ادامه

ایران, خبر, کارگری

بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به مناسبت ۱۶ آذر : خواسته های مردم را حاکم کنید!

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه شانزده آذر، گرامیداشت روز دانشجو را به فرزندان دانشجو خود تبریک گفته و نه تنها خواستار به رسمیت شناختن بیان آزادانه خواسته ها و برپایی اعتراضات دانشجویان در این روز می باشد. بلکه برپایی اعتراض، تجمع، تحصن و اعتصاب وتشکل های مستقل حق قانونی برای اقشار مختلف ... بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به مناسبت ۱۶ آذر : خواسته های مردم را حاکم کنید!

ادامه

ایران, بیانیه, دانشجویی, کارگری

تجمع کارگزاران بیمه کشاورزی مقابل مجلس

صبح امروز چند صد نفر از کارگزاران بیمه کشاورزی از سراسر کشور به تهران آمدند و مقابل مجلس تجمع کردند.   به گزارش ایلنا، صبح امروز چند صد نفر از کارگزاران بیمه کشاورزی از استانهای مختلف به تهران آمدند و مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.   این کارگزاران که پیش از این نیز چندین ... تجمع کارگزاران بیمه کشاورزی مقابل مجلس

ادامه

ایران, خبر, کارگری

اوهان یاریجانیان مبارزه خستگی‌ناپذیر جنبش سندیکایی و کارگری

معرفی چهره‌ها و مبارزان به‌نام و گمنام جنبش کارگری و سندیکایی میهن ما، دریچه‌ای است برای آشناییِ نسل جوان با تاریخ پرافتخار جنبش کارگری ایران و قهرمانانی که با نثار جان خویش پرچم این پیکار را در اهتزاز نگه داشته و تداوم حیات آن‌را ممکن ساختند.   در ادامه انتشار رشته مطالب نام‌های نازدودنی این‌بار ... اوهان یاریجانیان مبارزه خستگی‌ناپذیر جنبش سندیکایی و کارگری

ادامه

ایران, کارگری, یادنامه