مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای در مورد نقض حقوق‌بشر در ایران تصویب کرد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۲۶ آذر (۱۷ دسامبر) با ۸۴ رأی موافق در مقابل ۳۰ رأی مخالف قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران را به تصویب رساند.

 

قطعنامه جمهوری اسلامی را به دلیل آمارهای بالای نگران کننده اعدام‌ها، به‌ویژه در رابطه با جرائم مربوط به مواد مخدر از یک سو و ادامه‌ی بازداشت‌های خودسرانه درکشورمورد انتقاد قرارداده است.

 

این قطعنامه که پیش‌نویس آن توسط کانادا آماده شده بود، پیش‌تر در روز ۲۴ آبان در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده بود.

 

در متن قطعنامه‌ی ارائه شده ازسوی کانادا به سرکوب اقلیت‌های مذهبی در ایران نظیر مسیحیان، دراویش گنابادی، یهودیان، صوفی‌ها، سنی‌ها، زرتشتیان، پیروان اهل حق و اعضای جامعه بهاییان در جمهوری اسلامی اشاره شده و تهیه کنندگان نگرانی خود را ازتداوم اعدام‌های نوجوانان زیر ۱۸ سال درجمهوری اسلامی ابراز داشته‌اند.

 

قطعنامه پیشنهای دولت کانادا بر اساس گزارش‌های “جاوید رحمان” گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران و گزارش تازه “انتونیو گوترش” دبیرکل سازمان ملل در مورد وخامت نقض حقوق بشر در ایران تهیه و به کمیته حقوق بشر سازمان ملل ارائه شده بود.