خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

مجلس و دولت فقط منافع طبقه‌ی خود را دنبال می‌کنند/ امید به اقدامات مجلس در قبال کارگران بیهوده است

یک فعال مستقل کارگری گفت: این مجلس هدفی جز پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی نداشته و ندارد و نباید انتظار زیادی از مجلس یازدهم داشت.

 

به گزارش ایلنا، عبدالله وطن‌خواه فعال کارگری مستقل در خصوص اعتراضات کارگران صنعت نفت و گاز و در پاسخ به این سوال که چرا مجلس اقدامی برای کارگران انجام نمی‌دهد، گفت: این مجلس هدفی جز پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی نداشته و ندارد و نباید انتظار زیادی از مجلس یازدهم داشت. به عبارتی نباید توقع داشته باشیم که مجلس در راستای منافع طبقه‌ی کارگر حرکت کند و به یاری کارگران بیاید.

 

وطن‌خواه ادامه داد: همین مجلس چند وقت پیش انواع و اقسام ترفندها را در راستای محدود کردنِ حقوقِ کارگران و ارزان‌سازی نیروی کار به کار برد، بنابراین چگونه می‌توان انتظار داشت که اقدامی برای کارگران انجام دهد؟

 

وی تاکید کرد: به مجلس امیدی نیست اما در عوض باید چشم امیدمان را به اعتراضات کارگری بدوزیم و امیدوار باشیم که این اعتراضاتِ صنفیِ کارگری بتواند آن‌ها را وادار کند که پنبه‌ها را از گوش درآورند و بشنوند که کارگران چه می‌خواهند. آن‌ها باید بفهمند که دیگر جایی برای نفس کشیدنِ کارگران وجود ندارد.

 

این فعال مستقل کارگری با بیان اینکه از این زاویه باید به قضیه نگاه کنیم، گفت: البته من فکر می‌کنم رفتار مجلس و دولت در قبال کارگران طبیعی است؛ آن‌ها در واقع منافع طبقه‌ی خود را دنبال می‌کنند و به کارگران کاری ندارند. اینها نمایندگان و منتخبین ما نیستند.

 

وطن‌خواه گفت: آن‌ها به این فکر می‌کنند که مثلا واحدی از فلان پیمانکار که وابسته به فلان گروه بوده را بگیرند و به یکی از خودشان بدهند. واحدها همچنان به ثمن بخس فروخته خواهد شد و برای کارگران فرقی ندارد پیمانکاری از این گروه بیاید یا از گروه دیگر، وضعیت آن‌ها هیچ تغییری نخواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه مقاوله‌نامه‌های بنیادین کار در ایران علی‌رغم عضویت ما در ILO اجرایی نمی‌شود، گفت: تا زمانی که کارگران در ایران متشکل نیستند و اجازه تشکل مستقل از قدرت و دولت به آن‌ها داده نمی‌شود، تا وقتی نمایندگانشان را خود انتخاب نمی‌کنند و تا زمانی که مقاوله نامه‌های بنیادین کار مبتنی بر آزادی تشکل بدون قید و شرط اجرایی نمی‌شود، نمی‌توان انتظار داشت مجلس برای ما کاری انجام دهد. تنها کاری که آن‌ها می‌کنند تنگ‌تر کردنِ سفره‌ی کارگران است. پس اگر بخواهیم به آن‌ها چشم بدوزیم درواقع به بیراهه رفته‎ایم.

 

این فعال مستقل کارگری بیان کرد: قانون اساسی ما اجرا نمی‌شود و ما هیچ شکایتی نکرده‌ایم. مناطق ویژه‌ی اقتصادی درست کردند و روز به روز وضع کارگران بدتر شد. پس بحث و اقدام آن‌ها سر منافع کارگران نیست بحث این است که چه کسی سود ببرد و رانت بگیرد. مسئولان فقط مانورهای کلماتی می‌دهند و دیگر هیچ.

 

وطن‌خواه در پاسخ به این سوال که چرا مجلس به جای حل کردن مشکل کارگرانِ پیمانکاری برای افزودنِ مزایا و دستمزدِ کارگران رسمی تلاش می‌کند، گفت: آن‌ها ظاهرا به هوای اینکه می‌خواهند مشکل کارگران را حل کنند این کار را انجام می‌دهند اما یادمان باشد این درواقع مسئله انداختن بین کارگران است. درحالیکه همه‌ی کارگران در حال حاضر – رسمی و قراردادی و یا به قول شما پیمانکاری – همه به شدت در مشکلات فرو رفته‌اند.

 

این فعال مستقل کارگری در پایان تاکید کرد: وظیفه‎‌ی منِ کارگر این است به تشکل‌یابی خود فکر کنم و به دنبال اجرایی کردنِ مقاوله‌نامه‌های بنیادین کار باشم. این‌ها قواعدی را که سرمایه‎داری برای ما گذاشته را هم نمی‌‍‌پذیرند. ما چقدر باید تلاش کنیم تا این آقایان طبیعی‌ترین حقوق اولیه‌ی ما را به رسمیت بشناسند؟

کارگران کوت عبدالله: به آقای رئیسی هم نامه نوشتیم، دست یاری به سوی همه دراز کردیم اما کسی توجهی نکرد

کارگران شهرداری کوت عبدالله مطالبات خود را بیان کردند و گفتند: دیگر نه حرفی برای گفتن داریم و نه مسئولی مانده که از او کمک نخواسته باشیم. کل اهواز از حال و روز ما با خبرند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

تلاش مجلس ولایی برای ایجاد شکاف در بین کارگران و جدا کردن رسمی‌ها از پیمانی‌ها و تضعیف اعتصاب کارگران

ناصر چمنی گفت: امروز کارگران پیمانکاری این صنعت از فرط بیچارگی اعتراض می‌کنند و آن‌وقت مجلس تصمیم می‌گیرد که حق و حقوق کارگران رسمی را اضافه کند؟! اصلا نمی‌شود این تبعیض را قبول کرد و کارگران هم این وضعیت را تحمل نخواهند کرد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش