پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

نتیجه مذاکرت صلح امریکا با طالبان، صفرشدن تلفات آمریکایی‌ها و افزایش قتل و کُشتار مردم بی‌گناه و سربازان

مجلس نمایندگان افغانستان اعلام کرد که گروه طالبان هیچ اعتقادی به صلح ندارد و برای مجبور کردن آنها برای تن دادن به صلح باید فشار نظامی بر آنها را افزایش داد.

 

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس امروز چهارشنبه در نشست خود اعلام کردند که طالبان هنوز معتقد است برای دستیابی به قدرت باید مسیر جنگ را بپیماید، به همین دلیل است که مذاکرات صلح تاکنون هیچ نتیجه مثبتی در پی نداشته و تنها نتیجه‌ آن صفر شدن تلفات نیروهای آمریکایی در این کشور بوده است.

 

اعضای مجلس افغانستان تأکید کردند که روند صفر شدن تلفات نظامیان آمریکایی، فقط افزایش چند برابری قتل و کُشتار مردم عادی و بی گناه و سربازان کشور را در پی داشته است.

 

آنها در ضمن خواستار قیام بزرگان و افراد با نفوذ کشور علیه طالبان در مناطق سیاسی و جغرافیایی خود شدند.

 

میر رحمان رحمانی رئیس مجلس افغانستان گفت که نمایندگان در جریان گفت وگوی صلح دوحه قرار ندارند و تنها از طریق رسانه ها و سخنگویان دو طرف است که اخبار مربوط به این مذاکرات صلح را می شنوند.

 

وی افزود: “حکومت نیز هیچ تلاشی برای صلح نمی‌کند و شعارهای دو طرف نیز نشان می دهد که آن‌ها هنوز از آمادگی برای قبول صلح واقعی فاصله زیادی دارند؛ اما هر روز ده‌ها خانواده را می بینیم که به راحتی عزیزان خود را از دست می‌دهند”.

 

«شهناز غوثی» یکی از اعضای مجلس افغانستان، طالبان و داعش را دو روی یک سکه دانست و گفت: “آنان صلح نه؛ بلکه قدرت را می‌خواهند.”

 

«عبدالقیوم سجادی» نماینده استان غزنی در مجلس هم گفت که مذاکرات صلح نتیجه‌اش تاکنون فقط این بود که سربازان خارجی در افغانستان کشته نشوند؛ این در حالی است که گروه طالبان هر روز با شعار دین و وطن پرستی مردم بی‌دفاع کشور را به خاک و خون می‌کشد.

 

وی تاکید کرد که از یک طرف حکومت باید دستگاه دیپلماسی خود را فعال سازد تا دیدگاه مشترکی در میان سیاستمداران داخلی و کشورهای منطقه و جهان ایجاد کند و از طرف دیگر نهادهای امنیتی نیز نباید از مدیریت جنگ و دفاع غافل شوند.

 

به باور وی، دولت افغانستان زمانی می تواند از موقعیت بهتر در میز گفت وگو برخوردار شود که با تأمین امنیت بیشتر برای مردم مشروعیت سیاسی خود را نیز تضمین کند، این در حالی است که گفت وگوی صلح در دوحه هنوز با برگزاری نشست های مقدماتی ادامه دارد و همانگونه که دو تن از اعضای هیأت دولتی گفتند، طالبان هیچ علاقه و اعتقادی به مذاکرات صلح ندارد.

رئیس‌جمهوری افغانستان از دیدار با خلیل‌زاد خودداری کرد

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به درخواست زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان که در کابل به سر می برد، پاسخ رد داده و از دیدار با او خودداری کرده است.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, ایران, جنوب آسیا, جهان, حضور نظامی, خبر

فرشته کوهستانی فعال عرصه حقوق زنان در افغانستان ترور شد

فرشته کوهستانی فعال عرصه حقوق زنان در افغانستان به همراه برادرش در جریان تیراندازی افراد مسلح ناشناس در ولایت کاپیسا کشته شدند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, خبر, زنان, فعال زنان

افشاگری نظامیان هلندی درباره کشتار عامدانه مردم افغانستان

دو نظامی هلندی که در افغانستان مستقر بودند بتازگی افشا کردند در یک ماموریت به دستور مافوق‌های خود به سوی شهروندان افغانستانی تیراندازی کرده و آن‌ها را کشتند.

ادامه

استرالیا, اسیای مرکزی, افغانستان, جهان, حضور نظامی, خبر, هلند