گاردین: نیروهای ویژه انگلیس به هیچکس پاسخگو نیستند

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به تحقیقات انگلیس درباره جنایات نیروی ویژه این کشور در افغانستان، از نبود نظارت بر عملکرد نیروهای ویژه و خودسری آن‌ها انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، تحقیقات دادگاه‌های انگلیس درباره کشتار ۸۰ افغان توسط سرویس هوایی ویژه انگلیس (اس.ای.اس) در افغانستان در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در جریان است. ... گاردین: نیروهای ویژه انگلیس به هیچکس پاسخگو نیستند

ادامه

آسیای مرکزی, افغانستان, جنایات جنگی, جهان, روسیه, سوریه, شرق اروپا, غرب اروپا, گزارش

انحلال گردان‌های استشهادی طالبان

حکومت سرپرست افغانستان امروز چهارشنبه، از انحلال گردان‌های استشهادی این گروه خبر داد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری طلوع‌نیوز، قاری فصیح‌الدین فطرت رئیس ستاد ارتش حکومت سرپرست طالبان امروز (چهارشنبه ۱۶ اسفند) اعلام کرد که گردان‌های استشهادی طالبان منحل شده‌اند. وی با بیان اینکه نیروهای بین‌المللی دیگر در سرزمین ما حضور ندارند و دولت گذشته ... انحلال گردان‌های استشهادی طالبان

ادامه

آسیای مرکزی, آمریکا, افغانستان, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خبر

هشدار یک مقام روس نسبت به تلاش غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی

دبیر شورای امنیت ملی روسیه نسبت به تلاش‌های غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی هشدار داد. به گزارش ایسنا، “نیکولای پاتروشف” دبیر شورای امنیت ملی روسیه، امروز(جمعه) گفت که غرب به دنبال ایجاد یک بستر بزرگ برای بی‌ثباتی در آسیای مرکزی و ثبات‌زدایی از قفقاز جنوبی است. خبرگزاری اسپوتنیک در این باره ... هشدار یک مقام روس نسبت به تلاش غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, افغانستان, تاجیکستان, جهان, روسیه, صلح, غرب, قرقیزستان, قره‌باغ, قفقاز, هژمونیسم

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

هشت گام چین برای شتاب داد به گسترش راه ابریشم جدید و مدرن

رییس جمهور چین در دهمین سالگرد ابتکار یک پهنه – یک راه، هشت گام عملی این کشور برای شتاب دادن به گسترش این طرح را تشریح کرد. این اقدامات شامل افزایش بودجه وام‌ها، توسعه سبز در راستای حفظ محیط زیست، برنامه‌های فرهنگی و علمی و نیز افزایش ارتباط دیجیتال در بخش‌های مختلف پروژه است. به ... هشت گام چین برای شتاب داد به گسترش راه ابریشم جدید و مدرن

ادامه

آسیا, آسیای میانه, آمریکا, اروپا, اقتصادی, اورآسیا, جنوب آسیا, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شرق, شرق آفریقا, گزارش, محیط زیست

مجاهد: بین ایران و افغانستان توافقات مهمی صورت گرفت/ نمایندگان انگلیس و طالبان ملاقات کردند

ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان با انتشار متنی اعلام کرد که در نشست روز دوشنبه بین هیأتی از ایران و طالبان در رابطه با مسائل اقتصادی و تقویت روابط دوجانبه توافقات مهمی صورت گرفت.

 

به گزارش ایرنا، ذبیح الله مجاهد روز سه شنبه نوشت که طبق این توافقات برای تسریع تجارت بین ایران و افغانستان مرز دوغارون – اسلام قلعه بصورت ۲۴ساعته فعال خواهد بود و این مهم طی ۱۰ روز آینده اجرایی می‌شود.

 

به نوشته وی، همچنین دو طرف توافق کردند که ایران برای بهبود روند تجارت و مبادلات اقتصادی، جاده های ۸ استان افغانستان و گمرک هرات را توسعه داده و کار اجرایی این توافق را تا یک ماه آینده آغاز کند.

 

به نوشته مجاهد هیأت های دو طرف در باره روند تجارت بین دو کشور و تعرفه‌های گمرکی توافق کرده‌اند و کارشناسان نیز پیشنهادات خود را برای بهبود تجارت ارائه خواهند کرد.

 

وی افزود: در این نشست تصمیم گرفته شده که طی یک ماه آینده هیأت های دو طرف مشکلات مرز دوغارون- اسلام قلعه را بررسی نمایند. همچنین یک هیأت طالبان به ایران سفر کرده و با مقامات وزارت نفت ایران دیدار داشته باشد و مشکلات خود را در این رابطه به طرف ایرانی منتقل کرده و در باره رفع این مشکلات تصمیم گرفته شود.

 

به گفته مجاهد همچنین توافق صورت گرفت که طرف ایرانی در جهت تامین امنیت رانندگان افغان اقدام کرده و اگر راننده‌های افغانستانی وارد برخی مناطقی ویژه گمرک ایران شدند از آنها تست کرونا گرفته شود.

 

مجاهد ادامه داد: دو طرف همچنین توافق کرده‌اند که برای بهبود روند انتقال گاز مایع یک خط لوله از دوغارون به اسلام قلعه کشیده  شود که کار ساخت آن بزودی آغاز می‌شود.

 

به نوشته مجاهد طی ۱۰ روز آینده یک هیأت فنی ایران به افغانستان سفر کرده و مشکلات خط آهن در ایستگاه روزنک را برطرف خواهد ساخت. در باره مرز ماهیرود فراه نیز تصمیم گرفته شد که هیأت‌های دو طرف طی ۱۰ روز آینده مذاکرات خود را آغاز و برای ساخت جاده های این مسیر که مشکلاتی دارند، اقدام کنند.

 

همچنین توافق شده است که دو طرف در باره فعالیت شرکت های ایرانی در معادن آهن افغانستان در نزدیک مرز دو کشور مذاکره کنند. طرف ایرانی همچنین در باره صادرات میوه‌های خشک افغانستان از مسیر چابهار مطالعاتی انجام داده و پیشنهادات خود را ارایه کند.

 

وی در پایان نوشت:ایران و افغانستان توافق کرده‌اند که برای ایجاد بازار مرزی طی یک ماه آینده اقدامات لازم را انجام و موانع و مشکلات آنرا حل نمایند.

 

نمایندگان انگلیس و طالبان ملاقات کردند

 

یک ماه پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان، دفتر نخست وزیری انگلیس روز سه‌شنبه (۱۳ مهر ۱۴۰۰) از نخستین سفر مقامات دولت لندن به افغانستان برای ملاقات با نمایندگان ارشد طالبان پس از سقوط کابل خبر داد.

 

به گزارش ایرنا از تارنمای دفتر نخست وزیری انگلیس، «سامون گس» نماینده عالی بوریس جانسون در امور افغانستان و «مارتین لانگدن» کاردار سفارت انگلیس در افغانستان که موقتا به دوحه منتقل شده است امروز با طالبان گفت‌وگو کنند.

 

در این سفر آن ها با شماری از اعضای ارشد طالبان از جمله امیرخان متقی وزیر امور خارجه، عبدالسلام حنفی معاون نخست وزیر و ملاعبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی گروه طالبان ملاقات کردند.

 

بر اساس این گزارش، طرف انگلیسی درباره نحوه کمک به افغانستان در خصوص بحران انسانی این کشور، اهمیت جلوگیری از تبدیل شدن به مرکز پرورش تروریسم و ضرورت ادامه خروج امن آن‌هایی که مایل به ترک افغانستان هستند بحث و تبادل نظر کردند.

 

در همین حال منابع خبری اعلام کردند که یک سرباز پیشین انگلیس که ماه گذشته توسط طالبان دستگیر شد با پرواز هیات انگلیسی به قطر، از کابل خارج شد. اسکای نیوز گزارش داد که «بن سلتر» ماه گذشته در جریان کمک به خروج افغان‌ها از این کشور دستگیر شد.

 

یک سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلیس گفت که این کشور به تلاش‌ها برای خروج امن آن‌هایی که مایل به ترک افغانستان هستند ادامه می‌دهد.

نشست خبری مشترک امروز «سرگئی لاوروف» و «حسین امیرعبداللهیان»

لاوروف: «ما توافق کردیم که تولید واکسن روسی کرونا، اسپوتنیک وی، در ایران در اسرع وقت انجام شود. ما ‌علی‌رغم تحریم‌های آمریکا به توسعه روابط تجاری خود با ایران ادامه می‌دهیم».

ادامه

اذربایجان, ارمنستان, اسیای مرکزی, افغانستان, ایران, ترکیه, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوریه, گرجستان, گزارش, مذاکرات اتمی

ژنرال روس: آمریکا درحال انتقال تروریست‌ها به افغانستان است

فرماندهی نیروهای منطقه مرکزی روسیه اعلام کرد که اطلاعاتی در اختیار دارد مبنی بر اینکه شبه نظامیان وابسته به گروه‌های تروریستی از مناطق تحت کنترل آمریکا در سوریه و عراق در حال انتقال به افغانستان هستند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تحلیل, تروریسم, جهان, حضور نظامی, حقوق بشر, روسیه, سوریه, عراق

تاجیکستان، قطب جنبش مقاومت افغانستان

در شرایطی که جامعه بین‌المللی در کشمکش درباره به رسمیت شناختن یا نشناختن رژیم طالبان در کابل است، یک کشور به سرعت موضع خود را روشن ساخت. تاجیکستان به عنوان منتقد اصلی این دولت و قطب مقاومت برای افغان‌ها ظهور کرده است.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تاجیکستان, تروریسم, جهان, مقاله

زنان افغانستان قربانیان بازی «برد-برد» امپریالیسم ایالات‌متحده با طالبان

لیز پین، عضو هیئت اجرائیهٔ “مجمع ملی زنان بریتانیا”، استدلال می‌کند که تصرف کردن منابع طبیعی افغانستان و بی‌ثبات کردن سیاسی منطقه محور اصلی بازی میان‌مدت ایالات‌متحده در افغانستان است.

ادامه

اسلام سیاسی, اسیای مرکزی, افغانستان, امپریالیسم, امریکا, انگلستان, ایران, پاکستان, جهان, چین, زنان, سازمان ملل, سوسیالیسم, عربستان سعودی, مقاله