خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

مبارزه کارگران صنعت نفت در راه تامین امنیت شغلی/ نامه بیش از ۴۰ هزار نفر کارکنان صنعت نفت

گسترش نارضایتی در میان کارگران و زحمتکشان طی ماه‌های اخیر به یکی از ویژگی‌های جنبش اعتراضی زحمتکشان بدل شده است.

 

کارگران صنعت ملی نفت ایران با اتکاء به سنت‌های درخشان انقلابی تاریخی، در این مبارزات سهم قابل توجه و فوق‌العاده مهم را دارا هستند.

 

اخیراً ۴۰هزار تن از کارگران و کارکنان بخش‌های مختلف صنعت نفت با ارسال نامه‌ای به رئیس کمیسیون تلفیق برنامه بودجه خواستار حل معضل قراردادهای موقت و تأمین امنیت شغلی با تأکید بر عقد قراردادهای رسمی و دائمی گردیدند.

 

این اقدام بخشی از مبارزه طبقۀ کارگر میهن ماست که در عمق و سطح جامعه جریان دارد.

 

نظر به اهمیت این حرکت اعتراضی کارگران صنعت ملی نفت ایران، ما به بازانتشار نامۀ آنها با تأکید بر حمایت همه جانبه از نفتگران و ارتقاء سطح همبستگی در جنبش کارگری و سندیکایی می‌پردازیم.

 

بیش از ۴۰ هزار نفر از کارکنان شاغل در صنعت نفت کشور که داری قراردادهای موفت هستند با ارسال نامه ای به رئیس کمیسیون تلیق برنامه و بودجه، خواستار تخصیص اعتبار در برنامه ششم توسعه جهت تبدیل وضعیت و استخدام رسمی شده اند.

 

به گزارش ایلنا؛ در روزهای گذشته بیش از ۴۰ هزار نفر از کارکنان شاغل در صنعت نفت کشور که داری قراردادهای موقت هستند با ارسال نامه ای به رئیس کمیسیون تلیق برنامه و بودجه، خواستار تخصیص اعتبار در برنامه ششم توسعه جهت تبدیل وضعیت و استخدام رسمی شده اند.

 

در این نامه که گویا در تاریخ ۱۳ دی ماه (چهار پیش) نوشته شده است از «غلامرضا تاجگردن» خواسته شده است که با توجه به اینکه لایحه برنامه ششم توسعه در صحن علنی مجلس در دست بررسی است نسبت به تخصیص اعتبار مناسب در برنامه ششم توسعه (به استناد ماده ۲۵ بند ۱ اعتبارات هزینه‌ای در وزارت نفت) جهت تبدیل وضعیت و استخدام رسمی کارکنان شاغل اقدام شود.

 

امضا کنندگان این نامه با تاکید بر حساس و حاکمیتی بودن مشاغل موجود در صنعت نفت کشور یادآوری کرده‌اند کارکنان شاغل در صنعت نفت، به علت داشتن قراردادهای موقت و عدم برخورداری از امنیت شغلی روحیه پایینی دارند.

 

صنایع نفت و گاز یکی از نظر شمار کارکنان شاغل، یکی از پرتراکم‌ترین بازهای شغلی کشور محسوب می‌شود اما به دلیل تنوع مقررات استخدامی مبنای محاسبه مزایای شغلی همه این کارکنان در یک سطح معین قرار ندارد.

 

در همین رابطه «آقایار حسینی»، دبیر خانه کارگر اهواز به ایلنا گفت: بخش قابل توجهی از کارکنان شاغل در صنعت نفت از کارگرانی هستند که تحت مقررات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به صورت پیمانکاری یا قرارداد مستقیم، مشغول کارند.

 

وی افزود: به صورت مشخص مبنای محاسبه مزایای مزدی این کارگران با کارکنان مشمول مقررات استخدامی وزارت نفت، فاصله زیادی دارد که همین موضوع باعث افزایش نارضایتی در میان آنها شده است.

 

دبیر اجرایی خانه کارگر آبادان در اثبات مواضع خود به اعتراضات صنفی کارکنان مناطق نفتی اشاره کرد و افزود: درخواست ساماندهی وضعیت استخدامی کارکنان نفتی را از کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی باید یک خواسته حداقلی تلقی کرد.

درود پرشور بر کارگران صنعت ملی نفت ایران

اتحاد کارگر

طرحِ جمهوری اسلامی برایِ آزاد سازیِ دستمزد/ دستمزد عادلانه، واحد و ملی خواست کارگران میهن ماست

  با نزدیک شدنِ زمان تعیین مزد ۹۶، همزمانِ با یورشِ گستردۀ مجموعه جناح‌هایِ رژیم به معیشت، امنیتِ شغلی، و حقوقِ بنیادیِ کارگران با لایحۀ ضدانسانی “اصلاحِ قانونِ کار”، رژیم ولایتِ فقیه تمامِ طرح‌هایِ مختصِ به خود جهتِ “آزاد سازیِ” مزد برایِ جذبِ سرمایه‌هایِ امپریالیستی و تضمین تداومِ حاکمیتِ خود را بکار گرفته است. گرچه ... طرحِ جمهوری اسلامی برایِ آزاد سازیِ دستمزد/ دستمزد عادلانه، واحد و ملی خواست کارگران میهن ماست

ادامه

ایران, کارگری, مقاله

حداقل دستمزد حلقه اتحاد نیروهای کار !

کارگران و نیروی کار در بخش‌های مختلف، اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند آن‌ها چرخ زندگی و جامعه را به حرکت در می‌آورند اما اقلیت برخوردار از ثروت و قدرت به مدد قانون و راهکارهای فراقانونی حق زحمتکشان و مزدبگیران را نمی‌دهند و هر روز شکل جدیدی از محرومیت را به آن‌ها تحمیل می‌کنند. یکی از ... حداقل دستمزد حلقه اتحاد نیروهای کار !

ادامه

ایران, کارگری, معلمان

استعفای شورای کارگری سیمان مسجد سلیمان تحت فشاری مسئولان، در ۳۶ مین روز اعتراض کارگران

تعدادی از کارگران کارخانه سیمان مسجد سلیمان در تماس با ایلنا گفتند که همه اعضای شورای اسلامی کار این واحد تولیدی در روز چهارشنبه گذشته ( ۲۰ بهمن ماه) استعفا کرده‌اند.   آنطور که اطلاعات منتقل شده از این کارگران نشان می‌دهد دلیل این استعفا اعمال فشاری بوده است که از سوی مسئولان شهرستانی واستانی ... استعفای شورای کارگری سیمان مسجد سلیمان تحت فشاری مسئولان، در ۳۶ مین روز اعتراض کارگران

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز با اعلام این خبر به ایلنا گفتند: صبح امروز یکشنبه ( ۲۴ بهمن ماه) بیش از دویست نفر از همکاران آن‌ها در مقابل ساختمان استانداری تجمع صنفی برپا کردند.   این کارگران افزودند: بیش از ۷۰۰ کارگر هستیم که چهارماه است مزد پرداخت نشده طلبکاریم و تا این لحظه ... کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری